Sida 44 av 129

Postat: 22 december 2008, 13:45
av chifen
Franken skrev:
chifen skrev:
Franken skrev:den används dagligen o även till stunt :D
antar att det är denhär du menar http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457 :)

eller är det 80cc versionen du satsar på?

kommer funka bra för dagligt bruk och har inte en för stressad effektkurva för stunt heller, så det kommer bli fint :)

behöver man byta koppling eller bara fjädrar?
Kör starkare fjädrar bara :) kommer att räcka, om inte lamellerna är helt slut då dvs.

Postat: 22 december 2008, 23:19
av acez
Tjenare!

Har en Derbi Senda extreme 02a, ska köpa ett effektrör har jag tänkt. Hade något som jag fick med till den, verkade vara lågvarvigt, för schysst axx hade den men ska köpa nytt för det var rostigt o så. Jag har drevningen 13/70.

Vilken skillnad det blir om man tar Hebo Escape (inte underliggande), Gianelli 2t eller ett metrakit? Vill inte ha något underliggande. Vilken skillnad skulle det bli för mig? Eller nått annat rör att rekommendera?

Vill att den ska ha riktigt schysst axx och bra toppfart.
Blir man av med mycket utav axxet om man tar ett mer medelvarvigt rör? Undrar med tanke på att min drevning inte är den vanligaste...

Mvh Acez

Postat: 23 december 2008, 01:57
av kallepalle
om du redan har ett effekrör så ska du börja med att dreva ner den till 12-53 eller 13-53. sen om du ska köpa nytt så köper du ett gianelli eller ett mhr supermoto replica. riktigt nice rör båda två. dom 2 rören lirar bäst tillsammans med Derbi orginalcylinder, men mhr röret e snäppet vassare. med ngt av dom rören kommer din moppe gå 85-90 ärliga med 13-53.

Postat: 23 december 2008, 10:57
av acez
Ok, men där jag bor har vi inte så många raksträckor så tar därför axx före toppfart, men vad tror du den kan komma upp i 80 med nått av dem rören?

Postat: 23 december 2008, 10:59
av Riejumrx
jaa men dreva ner den först som kalle sa till 12/12 eller 13/53.
sen kör du på ett gianelli 2t, har du god ekonomi lirar du ett mhr supermoto replica :)

Postat: 23 december 2008, 11:23
av Riejumrx
sorry för dubbelpost, men tänkte bara nämna att dom har rea på MK Thrower på cykelkraft :wink:

http://www.cykelkraft.se/index.php?&SEP ... rentid=292#

Postat: 23 december 2008, 11:26
av MarcusAndersson
1000 kr !


Sjukt fint pris !

Postat: 23 december 2008, 13:47
av kallepalle
acez skrev:Ok, men där jag bor har vi inte så många raksträckor så tar därför axx före toppfart, men vad tror du den kan komma upp i 80 med nått av dem rören?

så du vill ha bra acc å en topfart på runt 80km/h. ta då å köp mk röret nu i rean. gämfört med gianelli och mhr röret så sparar du 700-1200kr på det.
och mk:t e lågvarvigt så du kommer få ett riktigt gött acc och med 13-53 drevning så kommer topfarten landa på 80-85 om du ställer in förgasaren rätt.

Postat: 23 december 2008, 14:09
av acez
Fan va fint, kör nog på ett mk thrower då. Behåller denna drevningen pga vill ju ha axx. Vad tror ni toppfarten kan bli?

Postat: 23 december 2008, 14:11
av kallepalle
med 13/70 kommer du inte i närheten av 80km/h. kör isf på 15/70.

du ska se att med 13/53 så blir du inte missnöjd. den kommer acca som faen

Postat: 23 december 2008, 14:51
av Frullen_91
Kan nästan lova att det kommer bli jävligt tråkigt att köra med den där utväxlingen. Med den rekommenderade drevningen alltså 13/53 kommer du kunna köra mkt jämnare istället för att behöva stressväxla hela tiden.

Postat: 23 december 2008, 19:11
av Henry
kallepalle skrev:
acez skrev:Ok, men där jag bor har vi inte så många raksträckor så tar därför axx före toppfart, men vad tror du den kan komma upp i 80 med nått av dem rören?

så du vill ha bra acc å en topfart på runt 80km/h. ta då å köp mk röret nu i rean. gämfört med gianelli och mhr röret så sparar du 700-1200kr på det.
och mk:t e lågvarvigt så du kommer få ett riktigt gött acc och med 13-53 drevning så kommer topfarten landa på 80-85 om du ställer in förgasaren rätt.
Men du glömde bort att säga att MK Thrower går så sjukt jävla dåligt om man jämför med Mhr Supermoto replica, MHRet piskar Thrower upp och ner.
Köp Mhr om du har långa raksträckor osv som du säger, du kommer ändå bara vilja ha värre sen om du köper ett kasst sport rör.

Postat: 24 december 2008, 13:36
av kallepalle
han skrev att dom inte har många raksträckor, och hellre vill ha acc än topfart.

Postat: 24 december 2008, 21:21
av bensinskalle
kallepalle skrev:han skrev att dom inte har många raksträckor, och hellre vill ha acc än topfart.
Men oavsett vad han vill ha så är det bättre att köpa mhr replican...

BTW (!) : Vem är det som har kommit på att lågvarviga rör ger bra acc, och högvarviga rör ger bra toppfart? Det är ju rent skitsnack!

Postat: 24 december 2008, 21:22
av kallepalle
ja de är det, de som lågvarviga rör ger är vrid, botten. men om man vill ha bra acc å inte brys mkt om topfart så ere ju bättre att köpa ett rör för halva priset. om man nu inte är ekonomiskt oberoende...

Postat: 24 december 2008, 21:39
av bensinskalle
kallepalle skrev:ja de är det, de som lågvarviga rör ger är vrid, botten. men om man vill ha bra acc å inte brys mkt om topfart så ere ju bättre att köpa ett rör för halva priset. om man nu inte är ekonomiskt oberoende...
De behöver inte ge mer vrid--------- Det enda de gör är att ha en lägre effektkurva!

Du förstår, om du har en motor som varvar 10.000 kanske, så kan vi säga att du måste ha 13/53 drev för att komma upp i 80!

Om du då har en likadan motor men som varvar högre, säg 13.000, då behöver du kanske bara ha 12/53 för att komma upp i 80

Slutsats: Eftersom du har lägre utväxling så blir motorn starkare = accar bättre!

På högre varv så är det dessutom större chans att motorn har störst effekt.

Och oavsett vad man ligger på för effektkurva så "accar" motorn lika bra med samma utväxling. En tvåtaktsmotor accar inte sämre om du höjer effektkurvan med 2000 varv, den är samma eller kanse till och med bättre!

Det finns inget som säger att motorn accar sämre på högre varv....

Sen missförståndet:

Om du har två likadana motorer som i mitt första exempel, en som varvar 10k och en 12k t.ex., med samma drevning, då går ju den som varvar mer fortare-> därav den högre toppen!

Men där ser vi ett uppenbart bevis ^ , om en motor som varvar 10k orkar upp i 80 på 10k varv, medan en likadan orkar upp i en högre hastighet på högre varv så måste den vara starkare! Och vad händer om vi ska försöka matcha den lågvarviga motorn med den högvarviga, jo den behöver tyngre drev, och då blir den ännu slöare......

;)

Postat: 24 december 2008, 21:55
av x255z3D
en liten grej ja skulle vilja lägga till där

bara för att ett effektrör har sin topp effekt vid ett lågt varv betyder ju inte det att ett högvarvit effektrör ger sämre effekt på låga varv än det lågvarviga effektröret

köper man ett riktit jävla bra rör så ska det ju ge effekt oavsett varvtal, just att det är ett högvarvit rör säger ju inget om hur den går på låga varv :wink:

ni får gärna rätta mig om ja har fel men de känns ju lixom helt logiskt att de är så, o om inte annat känns det ju något fucked up om de inte skulle de :)

Postat: 24 december 2008, 22:01
av kallepalle
inte om röret har ketchup, tex gianelli 2t. högvarvigt som går riktigt bra på höga varvr och riktigt dålit på låga varv

Postat: 24 december 2008, 22:04
av x255z3D
nej men de ja syfta på är att den kan gå bra på låga varv även om den har toppeffekten på höga ;)

Postat: 24 december 2008, 23:18
av bensinskalle
x255z3D skrev:nej men de ja syfta på är att den kan gå bra på låga varv även om den har toppeffekten på höga ;)
Ja om vi snackar riktigt låga varv så kan det vara lika ;) Då kan ett rör med bra kvalité matcha ett lågvarvigt rör säkert :D

Postat: 25 december 2008, 14:14
av Riejumrx
Ni som vill ha Metrakit Thrower passa på nu och beställ innan rabatten försvinner ! :wink:

www.cykelkraft.se kostar 999kr

Postat: 25 december 2008, 19:35
av meanzick
Mk vs original ?
Vilket låter minst ? (: Urpluggat såklart då!

Postat: 25 december 2008, 19:46
av MarcusAndersson
meanzick skrev:Mk vs original ?
Vilket låter minst ? (: Urpluggat såklart då!
Same shit..


Låter olika bara.


Metrakit låter piggare typ.

Postat: 25 december 2008, 19:47
av bensinskalle
meanzick skrev:Mk vs original ?
Vilket låter minst ? (: Urpluggat såklart då!
Ja de är väl ganska uppenbart, om originalröret bara är urpluggat ^^

Plockar man allt ur orignalröret låter de lika mycke ;)

Postat: 25 december 2008, 19:49
av MarcusAndersson
bensinskalle skrev:
meanzick skrev:Mk vs original ?
Vilket låter minst ? (: Urpluggat såklart då!
Ja de är väl ganska uppenbart, om originalröret bara är urpluggat ^^

Plockar man allt ur orignalröret låter de lika mycke ;)
Njae , det är faktiskt rätt så lika bensinskalle.

Mk låter piggare .. Inte "högre"

Om vi snackar "thrower"

Postat: 25 december 2008, 20:02
av meanzick
han kanske menar pluggar :roll: ingen aning :P

Postat: 26 december 2008, 11:27
av Frukt Soda
jag undrar vad som är bäst till min orginal Rieju spike(jag ska alltså köra orginal cylinder)

TK crome underliggande vs Hebo escape tubarro underliggande?

*vilket ger bäst effekt(kommer alltid köra orginalcylle då jag typ ej får trimma)
*vilket håller bäst?(hört att TK:t flagnar som bara fan så "cromet" är borta på 0 tid)
*vad har Hebo:t för effektkurva ungefär?


Övrigt:det är så att jag får ej trimma alls för pärona men jag får köpa ett CE godkänt rör för jag säger det är snyggare så då går de med på det.....
alltså måste rören vara pluggad,CE godkända,och ha "document" med sig :(

därför väljer jag bland dessa rör då det har dessa godkännanden....

Så inget sp lr liknande om ni ger övriga förslag

Postat: 26 december 2008, 13:58
av Henry
Frukt Soda skrev:jag undrar vad som är bäst till min orginal Rieju spike(jag ska alltså köra orginal cylinder)

TK crome underliggande vs Hebo escape tubarro underliggande?

*vilket ger bäst effekt(kommer alltid köra orginalcylle då jag typ ej får trimma)
*vilket håller bäst?(hört att TK:t flagnar som bara fan så "cromet" är borta på 0 tid)
*vad har Hebo:t för effektkurva ungefär?


Övrigt:det är så att jag får ej trimma alls för pärona men jag får köpa ett CE godkänt rör för jag säger det är snyggare så då går de med på det.....
alltså måste rören vara pluggad,CE godkända,och ha "document" med sig :(

därför väljer jag bland dessa rör då det har dessa godkännanden....

Så inget sp lr liknande om ni ger övriga förslag
Likadana rör iprincip med olika ytbehandlingar.
Ska du köra till vardags, ta då Hebot då det är bäst behandlat.

Postat: 26 december 2008, 22:11
av bensinskalle
MarcusAndersson skrev:
bensinskalle skrev:
meanzick skrev:Mk vs original ?
Vilket låter minst ? (: Urpluggat såklart då!
Ja de är väl ganska uppenbart, om originalröret bara är urpluggat ^^

Plockar man allt ur orignalröret låter de lika mycke ;)
Njae , det är faktiskt rätt så lika bensinskalle.

Mk låter piggare .. Inte "högre"

Om vi snackar "thrower"
ja de beror ju i och för sig helt på moppen ;) En Derbi skrämmer ju inte ens en mus oavsett om den ä pluggad eller urpluggad med originalrör ^^

Men en Rieju kanske låter mer :D

Postat: 27 december 2008, 17:20
av Derbi_Senda_SM
Vilket rör går bäst?
Jag har en Derbi Senda med denna setupen :)
* 70cc Hebo manston
* Mallossi insug
* 21mm dellerto
* Doopler vev 18000rpm
* omdrevad
* Hårdare kopling
* NGK tändhat
* Ostrypt CDI (ducati)4
* Stage 6 snabbgas
* Borttagen oljepump

Jag har ett kast Hebo rör det är därför jag vill ha tips :?: [/b]

Postat: 27 december 2008, 18:03
av Holmstrom_93
Det sägs att det ska vara olika "form" på giannelli 2t till AM6 och Derbi och jag undrar om det stämmer? :?

Postat: 27 december 2008, 19:46
av Rabxorzz
Holmstrom_93 skrev:Det sägs att det ska vara olika "form" på giannelli 2t till AM6 och Derbi och jag undrar om det stämmer? :?
Ja de stämmer!

Dels är ju Derbi röret högerliggande :P

Postat: 27 december 2008, 19:49
av Holmstrom_93
Rabxorzz skrev:
Holmstrom_93 skrev:Det sägs att det ska vara olika "form" på giannelli 2t till AM6 och Derbi och jag undrar om det stämmer? :?
Ja de stämmer!

Dels är ju Derbi röret högerliggande :P
Ja, det vet jag men asså från myningen på röret och utåt? ser det olika ut där? eller har röret samma böj och allting?

Postat: 28 december 2008, 14:33
av bensinskalle
Rabxorzz skrev:
Holmstrom_93 skrev:Det sägs att det ska vara olika "form" på giannelli 2t till AM6 och Derbi och jag undrar om det stämmer? :?
Ja de stämmer!

Dels är ju Derbi röret högerliggande :P
Nu gjorde du bort dig rab-kex ^^ Alla Sendor har vänsterdraget avgasystem förutom DRD Pro som har höger ;)

Mynningen är annorlunda mellan motorerna, och kröken har en annan form, samma egenskaper troligen, men som sagt annan form... Sen är röret bakåt annorlunda osv, fästen mm
Till: skrev:Derbi_Senda_SM
Jag skulle nästan ha köpt ett prorace ( helst överliggande :P =snyggast )

De tror ja är bäst, för du ska garanterat slänga på en hyperpipa ;) Det finns ingen mening att hålla på och larva sig med midrace osv, ta de bästa bara ;)

Ett till alternativ är ju riktiga MHR supermoto men det har en lägre effektkurva så ja tror att PR pumpar på bättre ;)

Postat: 28 december 2008, 15:30
av TobbaN
Hur går ett underliggande Tk egentligen?

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... J17-005-41
;)