Sida 43 av 43

Postat: 22 januari 2014, 11:19
av Vikke2
Någon här som har en EPA till salu i Skaraborg runt 20-30k, helst Volvo men annat funkar.

Postat: 1 februari 2014, 09:55
av Jonsson98
Jag ska kolla på en okapad 142:a och enligt papprerna står det såhär: ÖPPET BARLASTFLAK. ORIGINAL BAKRUTA SAKNAS
TAKET I ÖVRIGT OFÖRÄNDRAT. NY BAKRE HYTTVÄGG
BAKOM FRAMSTOLAR VID B-STOLPE
MOTOR: VOLVO B20A
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 900 GGR 350 MM

Han säger att flaket o allt är färdigt inför besiktningen men flaket verkar ju vara under taket på bilen.
Bild
Bild
Snälla berätta för dumma mig om detta verkligen kommer att kunna gå igenom besiktningen :cry:

Postat: 1 februari 2014, 12:45
av DuttGidmark
Det där flaket är godkänt!

Postat: 1 februari 2014, 18:09
av Jonsson98
DuttGidmark skrev:Det där flaket är godkänt!
Tackar så ytterst mycket :)

Postat: 8 februari 2014, 22:05
av draken
nån som vet hur man drevar ner en växellåda? har en M47 låda som jag tänkte ta och dreva ner 1an o 2an så den går 15km/h på 1an och 30km/h på 2an! alltså ska jag ha en enkellåda fast den fungerar som dubbla. sen där 3an, 4an och 5an är så ska orginala 1an 2an o 3an ligga som en ryckspärr! fattá ni hur jag menar? vore grymt om ni kan berätta om hur man drevar ner och om man kan byta plats på dreven :)

Postat: 9 februari 2014, 01:07
av SW3DEN
draken skrev:nån som vet hur man drevar ner en växellåda? har en M47 låda som jag tänkte ta och dreva ner 1an o 2an så den går 15km/h på 1an och 30km/h på 2an! alltså ska jag ha en enkellåda fast den fungerar som dubbla. sen där 3an, 4an och 5an är så ska orginala 1an 2an o 3an ligga som en ryckspärr! fattá ni hur jag menar? vore grymt om ni kan berätta om hur man drevar ner och om man kan byta plats på dreven :)
Är de inte lättare att slänga upp dubbla me corner spärr på bakre å nån annan spärr på främre?

Postat: 9 februari 2014, 01:41
av G-son
Tveksam till att det ens går genomföra. Man kommer behöva specialtillverka nya drev i annan storlek, och risken är stor att det inte är fysiskt möjligt att ha de drevstorlekar som krävs - dels behöver det större drevet fortfarande få plats inuti lådan, och dels kan det mindre drevet inte bli så litet att axeln det ska sitta på inte kan gå genom det.

Även om det kanske är genomförbart är det inget man lyckas göra hemma i garaget, en bra mekanisk verkstad och kunskap om hur man använder allt i den lär gå åt. Klassiska dubbla lådor lär vara mycket enklare och billigare.

Postat: 9 februari 2014, 11:05
av draken
anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..

Postat: 9 februari 2014, 13:51
av G-son
En möjlighet är att du börjar använda insidan av skallen när du sitter bakom ratten och inte kör hårdare än grejerna tål.

Postat: 17 februari 2014, 15:08
av will3
draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..
Bygger man ordentligt så rasar det inte, alt. köpa ett par dubbla av J.Lindqvist för någon tusenlapp. Sjukt värt att köpa av honom, har haft min traktor i över ett år och lådorna som är av honom har hållit sjukt bra, har fått den att släppa på torrt osv utan problem med lådorna, inte de minsta missljud från dom heller!

Postat: 17 februari 2014, 15:24
av Carl
will3 skrev:
draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..
Bygger man ordentligt så rasar det inte, alt. köpa ett par dubbla av J.Lindqvist för någon tusenlapp. Sjukt värt att köpa av honom, har haft min traktor i över ett år och lådorna som är av honom har hållit sjukt bra, har fått den att släppa på torrt osv utan problem med lådorna, inte de minsta missljud från dom heller!
Jaa Lindqvist's lådor är sjukt prisvärda men snackade med han förra veckan och skulle tydligen ta 6 veckor att få en dubbellåda :/ Beställde själv från M.M Bergström och fick dem idag så får se om dem är bra, dem kändes schysta och tog bara en vecka att få ^^ dock lite dyrare..

Postat: 17 februari 2014, 16:52
av Persson97
Vad tar Lindqvist för dubbla lådor då?

Postat: 17 februari 2014, 16:55
av Jonsson98
Persson97 skrev:Vad tar Lindqvist för dubbla lådor då?
Med kortad kardan 6000:-

Postat: 17 februari 2014, 20:45
av bensinskalle
draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..

Finns inte en chans. Som G-son sa är det kanske inte ens fysiskt möjligt.

Hela sekundäraxeln måste göras ny. Den ska svarvas, fräsas kugg, härdas och slipas. Sen måste även dreven på stocken göras nya.

Ja alltså, har du svarv, kuggfräs och kuggslip i garaget så why not. Härdning kan man lämna bort ganska enkelt... Annars, nä.

Postat: 3 april 2014, 09:04
av veteranmoppe

Postat: 2 juni 2014, 20:40
av sweeken
Vad tror ni om den här? (Prismässigt, utseendemässigt)
(Inget snack om några andra annonser tack)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... 7.htm?ma=1

Postat: 2 juni 2014, 21:31
av Ossian
Verkar väl vettig, se dock till att kolla rost m.m. om du ska köpa den :D

Postat: 2 juni 2014, 21:45
av sweeken
Ossian skrev:Verkar väl vettig, se dock till att kolla rost m.m. om du ska köpa den :D
okej tack för svar

Postat: 18 augusti 2014, 17:42
av Gasres97
Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.

Postat: 18 augusti 2014, 17:43
av Hampu
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.

Postat: 18 augusti 2014, 18:04
av Gasres97
Hampu skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.
EU moppar och moppebilar gör ju 45?

Postat: 18 augusti 2014, 18:26
av Hampu
Gasres97 skrev:
Hampu skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.
EU moppar och moppebilar gör ju 45?
Ja, dessa fordon får göra 45 men bara för att dessa fordon gör det får du ju inte köra ett fordon som går över lagliga sträcket.

Postat: 18 augusti 2014, 18:35
av Ossian
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D

Postat: 18 augusti 2014, 18:51
av Gasres97
Ossian skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D
Tack för bra svar. Fyller 18 om precis ett år nu så har du något bra tips på hur man kan åka a-traktor som går fortare än 30 utan att bli av med körkortet?

Postat: 18 augusti 2014, 20:45
av Ossian
Gasres97 skrev:
Ossian skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D
Tack för bra svar. Fyller 18 om precis ett år nu så har du något bra tips på hur man kan åka a-traktor som går fortare än 30 utan att bli av med körkortet?
Allra säkrast är croner-spärr (googla det om du inte vet) i bakre lådan och 1-2-r i främre. Blir du stannad så rycker du spärren och den går helt lagligt :D