Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
jonathanhockey
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:35

Inlägg av jonathanhockey »

Hej, är sugen på att köpa en 70cc till min Derbi DRD Pro -07. Jag undrar vilket jag ska köpa som är bra men också prisvärt, vill helst att det ska ligga runt 1000-1500 kr. Jag har drevat mopeden tungt och satt nytt rör (Gianelli Enduro) med nytt munstycke, vet inte hur stort det är. Vad måste göras och köpas om jag köper en ny cylinder till den? Btw moppen är högvarvig och går dåligt i 1:an om jag inte varvar upp den. Om ni nu behöver veta det.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är normalt att en moped går dåligt när man inte ligger i effektkurvan...


men iallafall, en airisal sport skulle nog bli bra till dig. du kan ta bort brickan som stryper luftflödet i förgasaren om du har någon. då slipper du dessutom byta till större gasare om du ej har råd.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
jonathanhockey
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:35

Inlägg av jonathanhockey »

kallepalle skrev:det är normalt att en moped går dåligt när man inte ligger i effektkurvan...


men iallafall, en airisal sport skulle nog bli bra till dig. du kan ta bort brickan som stryper luftflödet i förgasaren om du har någon. då slipper du dessutom byta till större gasare om du ej har råd.
Hehe vad menar du med det? :o


Okej, hur tar jag bort brickan? Måste jag ta isär hela förgasaren? Vill helst att den inte ska skära sig
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jag ska inte säga säkert om det sitter en bricka på din moddel, det får någon som är säker svara på. men ifall det sidder så tar man bort luftslangen och plockar bort brickan bara. enkelt!

vad jag menade var att en moped med ett högvarvigt effektrör inte går bra då man inte ligger i effektkurvan. vilket i ditt fall är 8000-12000 rpm.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Dtrider
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 5 april 2009, 12:53

.

Inlägg av Dtrider »

Tänkt att köpa denna cylindern till min DT50R-07.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231.
Måste jag köpa större förgasare och ett effekrör? Eller kan jag köra med original förgasare och originalrör. Urpluggat såklart.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Robiin937 »

Dtrider skrev:Tänkt att köpa denna cylindern till min DT50R-07.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231.
Måste jag köpa större förgasare och ett effekrör? Eller kan jag köra med original förgasare och originalrör. Urpluggat såklart.
kan köra med orginal grejerna men du kommer få ut mkt mer effekt om du byter till ett högvarvigt rör o 19mm
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jupp, som robin säger, så får du ut mer kräm med effektrör och större förgasare. tips är att iallafall köpa effektrör. om du kör med sportluftfilter på orginalförgasaren så duger den.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

ja lägg iallfall pengar på ett rör
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Tja. Funderar på att beställa en Mk handmade ikväll eller imorgon.
Det står att en större förgasare inte behövs.
Så den kommer gå bra med 16mm? (Ska skaffa 19mm senare)

Sen, kommer jag kunna maxa mycket osv utan att veven eller något annat kommer ge sig?
Jag kommer att köra med ett SP rör.

Och sen inkörningen, kan någon förklara exakt. I olika steg hur man kör in en gjutjärns cylinder? :)

Och lameller & kopplingsfjädrar.
Behövs det bytas?
Eller kan det vänta? :P

Tack.
Mvh
f.d TSR-Crew
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

TobbaN skrev:Tja. Funderar på att beställa en Mk handmade ikväll eller imorgon.
Det står att en större förgasare inte behövs.
Så den kommer gå bra med 16mm? (Ska skaffa 19mm senare)

Sen, kommer jag kunna maxa mycket osv utan att veven eller något annat kommer ge sig?
Jag kommer att köra med ett SP rör.

Och sen inkörningen, kan någon förklara exakt. I olika steg hur man kör in en gjutjärns cylinder? :)

Och lameller & kopplingsfjädrar.
Behövs det bytas?
Eller kan det vänta? :P

Tack.
Mvh
Jag kan svara på dom lätta frågorna sen får nogån annan ta de andra :D :wink:

16mm förgasaren kommer funka utmärkt, bara ställ in den rätt
Du kommer kunna maxa den fullt ut hela tiden, (fast du behöver ju inte överdriva) veven kommer klara sig hur bra som helst.
Sen lameller behöver du inte byta men kopplingsfjädrar skulle kanske vara bra. Det kan vänta men ...

hoppas ja hjälpte dig lite iaf :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Robiin937 skrev:
TobbaN skrev:Tja. Funderar på att beställa en Mk handmade ikväll eller imorgon.
Det står att en större förgasare inte behövs.
Så den kommer gå bra med 16mm? (Ska skaffa 19mm senare)

Sen, kommer jag kunna maxa mycket osv utan att veven eller något annat kommer ge sig?
Jag kommer att köra med ett SP rör.

Och sen inkörningen, kan någon förklara exakt. I olika steg hur man kör in en gjutjärns cylinder? :)

Och lameller & kopplingsfjädrar.
Behövs det bytas?
Eller kan det vänta? :P

Tack.
Mvh
Jag kan svara på dom lätta frågorna sen får nogån annan ta de andra :D :wink:

16mm förgasaren kommer funka utmärkt, bara ställ in den rätt
Du kommer kunna maxa den fullt ut hela tiden, (fast du behöver ju inte överdriva) veven kommer klara sig hur bra som helst.
Sen lameller behöver du inte byta men kopplingsfjädrar skulle kanske vara bra. Det kan vänta men ...

hoppas ja hjälpte dig lite iaf :)
Ja, du hjälpte mig!
Tackar :D

Någon som kan svara om inkörningen? :)
Mvh
f.d TSR-Crew
Toernberg1
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2009, 17:20
Ort: Sundsvall

Vilken cylinder?

Inlägg av Toernberg1 »

Tja! Kör just nu runt på en drd evo, helt urpluggad och naturligtvis ombestyckad. Funderar på att köpa en 50cc sport cylinder, då jag varken har råd eller lust att byta ut halva moppens delar så är det just 50 cc jag funderar på. Behövs sportluftfilter? Så vad säger alla proffs vilken cylinder tror ni lämpar sig bäst till originalröret? Länka gärna till förslag.

mvh Oscar

ny på forumet rätta mig om jag har fel.
TA´T LUNGT SNÖTÄCKET TUNT.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jag skulle ha köt en metrakit handmade 70cc om jag var du. behövs inget förstärkt vevparti, orginalförgasaren fungerar prima och en avstypt luftburk duger gott.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN
Inlägg: 1081
Blev medlem: 16 mars 2009, 07:19

Re: Vilken cylinder?

Inlägg av Muffä »

Toernberg1 skrev:Tja! Kör just nu runt på en drd evo, helt urpluggad och naturligtvis ombestyckad. Funderar på att köpa en 50cc sport cylinder, då jag varken har råd eller lust att byta ut halva moppens delar så är det just 50 cc jag funderar på. Behövs sportluftfilter? Så vad säger alla proffs vilken cylinder tror ni lämpar sig bäst till originalröret? Länka gärna till förslag.

mvh Oscar

ny på forumet rätta mig om jag har fel.

NEj, du behöver ej ha sportluftsfilter :D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

och ja, de va rätt postat :wink:
Nyxorzz
Toernberg1
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2009, 17:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av Toernberg1 »

Okej fint det får nog bli så då. Tack

mvh
TA´T LUNGT SNÖTÄCKET TUNT.
D'Orto
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 oktober 2008, 11:28

Inlägg av D'Orto »

håller orginal veven och ramlagrerna till top performance 74cc?AM6 motor
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

D'Orto skrev:håller orginal veven och ramlagrerna till top performance 74cc?AM6 motor
Frågan är hur länge det håller men ta de säkra före de osäkra för annars kan de bli tomt i planboken:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

D'Orto skrev:håller orginal veven och ramlagrerna till top performance 74cc?AM6 motor
det håller.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

D'Orto skrev:håller orginal veven och ramlagrerna till top performance 74cc?AM6 motor
ska hålla, men beror helt och hållet på hur du kör :wink:
så länge du inte kör osm fucko är de dugligt !
Nyxorzz
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

D'Orto skrev:håller orginal veven och ramlagrerna till top performance 74cc?AM6 motor
Resterande setup? Den ska hålla om den är i bra skick och du kör som folk :) Är ju bara en sportis
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
PerSs0n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 398
Blev medlem: 17 augusti 2009, 16:38
Ort: Borensberg

Inlägg av PerSs0n »

Tjena, hur långt ska man köra in ny cylinder och kolv ?
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

50mil tror jag bestämt:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

alu cylindrar räcker 10 mil
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Robiin937 skrev:alu cylindrar räcker 10 mil
alu cyllar räcker att bara ha på tomgång och gasa ur. dock kan man ju köra typ 2mil lugnt för å va säker.


gjutjärn kan man låta stå på tomgång ~30 minuter. sen ut och glida runt med halvgas (gämn gas på högsta växeln) i ungefär 1 mil. efter det kan du börja göra fullgasaccelerationer men absolut inte pressa på högvarv eller för tunga påfrestningar tex låååång uppförsbacke. kör så i 10-20 mil. sen kan man säga att den är inkörd
Senast redigerad av kallepalle den 22 september 2009, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Hej.
Har nu beställt en Mk handmade 70cc.

Och som en del kanske vet, så är det gjutjärn.
Så nu vill jag veta hur man kör in en sån.

Förklara i enkla steg, helst detaljerat 8)

Sen så ska man väl smörja in cylindern med olja eller nåt?
Är det sån olja som man har i oljetanken? Är lite dålig på sånt här med cylindrar :oops:

Tack på förhand :)
Mvh
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 22 december 2008, 22:46
Ort: Ysby
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

http://twostrokerider.se/artiklar/667 här har du lite info om inkörning :wink: och ja de går att använda 2-takts olja när du ska montera den osv... och blanda oljan direkt i tanken istället för oljetanken så får den mer olja. :)
Senast redigerad av ^Nilsson^ den 21 september 2009, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Lilleman^^ skrev:http://twostrokerider.se/artiklar/667 här har du lite info om inkörning :wink:
Jo, jag har läst den.
Men det står liksom bara "Ställ den på tomgång en stund".

Det låter lite för lätt :)
Så jag undrar om det är nåt mer jag bör göra? :)

Och sen det där om man ska smörja in cylinder eller kolv i olja innan man monterar det ;d
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

tobban, läs mitt inlägg ovanför. så gör iaf jag om jag kör inn en gjutjärncylle.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:tobban, läs mitt inlägg ovanför. så gör iaf jag om jag kör inn en gjutjärncylle.
Ah, det lät bra.

Men det där med fullgas-acc?
Ska man bara gasa upp den lite i varv då? eller hur menar man då? :P

Och sen när man monterar cylindern, vad ska jag smörja in?
Och vad ska jag använda att smörja med?
vanlig 2-takts olja jag har i moppen?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

RRX-Teddy skrev:50mil tror jag bestämt:)
Skitsnack!

TobbaN skrev: Men det där med fullgas-acc?
Ska man bara gasa upp den lite i varv då? eller hur menar man då? :P

Och sen när man monterar cylindern, vad ska jag smörja in?
Och vad ska jag använda att smörja med?
vanlig 2-takts olja jag har i moppen?
Smörj in kolven och loppet i 2t olja, du behöver inte överdriva med olja.

Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.

Snack om att man ska köra in en ny cylinder i 50mil är ju bara rent jävla skitsnack. För det första är det bara en ny cylinder och kolv i motorn. Det härdas en gång och bestämmer form. Inte precis så att man ska vänja in loppet, det är faktiskt lite precision från fabrik.
Sedan har du ingen topp eller ventiler att slipa/gå in som på en 4t.
Så lyssna inte på alla okunniga personer som snackar om saker de inte vet något om, följ det här och det kommer funka om du gjort allt rätt!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Tack Henry, det uppskattas!
f.d TSR-Crew
black_kissi
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 1 september 2008, 08:48
Ort: nykarleby
Kontakt:

Inlägg av black_kissi »

Måste man byta vev om man sätter på Top Performances 74cc?
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

black_kissi skrev:Måste man byta vev om man sätter på Top Performances 74cc?
nää
black_kissi
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 1 september 2008, 08:48
Ort: nykarleby
Kontakt:

Inlägg av black_kissi »

Ok, men hur är det vilken förgasare skulle pass bäst med TP 74 då
?
Skriv svar