Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
Hej!
Har fått hem mina stage6 vikter för ett par timmar sen och nu börjar det bli dags att montera på dem!
De vikterna jag har är 4.0g, 4.5g, 5.0g och 5.5.
Det jag undrar är vilken av dem vikterna ska jag välja till att börja med?
Vill helst bara göra det 1 gång pallar inte byta osv.
Jag har en Yamaha Aerox 08a.
zutuz? skrev:Hej!
Har fått hem mina stage6 vikter för ett par timmar sen och nu börjar det bli dags att montera på dem!
De vikterna jag har är 4.0g, 4.5g, 5.0g och 5.5.
Det jag undrar är vilken av dem vikterna ska jag välja till att börja med?
Vill helst bara göra det 1 gång pallar inte byta osv.
Jag har en Yamaha Aerox 08a.
tS skrev:är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
tS skrev:är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
hade tänkt polinis set men de är väl likadant ungefär?
aa vikter ska beställas också
tror det men motorforce är nog billigare och det är bra kvalle har dom själv
aeroxleoZX skrev:du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
tror det men motorforce är nog billigare och det är bra kvalle har dom själv
okej , hittade inte motoforces ;s aja beställde ändå polinis nu
tjo
jag satte på nya vikter idag..
började med 4.5g då hade den helt ok acc osv
sen provade jag 4.0g då hade den inte lika bra acc som 4.5g
tillslut provade jag 5.0g och då hade den bäst acc av de alla
hur kommer det sig?
ska inte man få bättre acc desto mindre g i vikter man har?
zutuz? skrev:tjo
jag satte på nya vikter idag..
började med 4.5g då hade den helt ok acc osv
sen provade jag 4.0g då hade den inte lika bra acc som 4.5g
tillslut provade jag 5.0g och då hade den bäst acc av de alla
hur kommer det sig?
ska inte man få bättre acc desto mindre g i vikter man har?
Många tror det, men när det blir för lätt så orkar inte vikterna trycka ut remmen, vilket leder till att moppen inte rör sig lika mkt. Och om den inte rör sig så blir det inge vidare acc
Lagom är bäst!
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
lakke skrev:Behövs de bytas Tryckfjädrar och Vikter om man har Trimrör, sportluft, dragen v ring och större munstycke ? o.O
Menar du tryckfjädER lr kopplingsfjäDRAR? Tryckfjäder behöver du inte byta, kopplingsfjädrar samt vikter är inte ett måste, men du får bättre effekt av det
gurkan65 skrev:Går det bra om man bara byter kopplingfjädrar eller ska man byta både kopplingsfjädrar, tryckfjäder och vikter?
Du får bäst effekt av att balansera vikter och kopplingsfjädrar, men du kan ju byta bara fjädrar om du vill. Tryckfjäder byter du bara om remmen slirar.
gud skrev:Vad ska man ha för kopplingsfjädrar och tryckfjädrar om man vill få ett grymt axx ?
Tryckfjäder byter du endast om remmen slirar. Vill du ha ett "grymt axx" så får du allt ta och trimma lite mer, t.ex. byta variator, koppling eller rör.
hur KÄNNER man om man har för hård tryckfjäder? tycker min är så trög som att den inte orkar varva upp i början innan kopplingen greppar? jag har ändå 4 grams vikter så det är inte vikterna eller kopplingsfjädrarnas fel för dom har jag prövat
Det jag undrar är då vad för vikter ni tycker jag ska ha för att få bättre acceleration.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Original förgasare - Gurtner Py 12
Original koppling plus original fjädrar.
Dragen v-ring.
I just nu har jag 4.5 grams vikter.
Skorsten kör jag med.
Munstycks storlek har jag i 72.
Vilka kopplingsfjädrar eller vikter ska jag ha för att få ännu lite bättre acceleration? Snälla svara fort !
Roxxen96 skrev:Tjena! Jag har en Yamaha Aerox Race Replica 2008.
Det jag undrar är då vad för vikter ni tycker jag ska ha för att få bättre acceleration.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Dragen v-ring.
Skorsten kör jag med.
Vilka kopplingsfjädrar eller vikter ska jag ha för att få ännu lite bättre acceleration? Snälla svara fort !
Roxxen96 skrev:Tjena! Jag har en Yamaha Aerox Race Replica 2008.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Dragen v-ring.
Skorsten kör jag med.
Mycket vänliga hälsningar Roxxen96 !
3 grams kanske...
Jag har tänkt att beställa ett variatorviktsset, vilket ska jag ha..? Vet inte vilken storlek på vikterna jag har.. alltså bredden? Eller det spelar kanske ingen roll? Vet bara att jag har 4.5 grams vikter. Dessutom, ska jag ha racing eller va ska jag ha? Ska jag ha Malossi, Hebo, polini, stage 6? Vilket skulle du rekommendera?
Så länge du har rätt mått på vikterna så passar alla
EDIT: jag skulle ja köpt polini
Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Senast redigerad av Roxxen96 den 26 augusti 2011, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Jo, 15*12 är rätt i aerox. Det är jag säker på
Jetforce_Dahlin skrev:
Jag tog loss vikterna och jag hade 16x13 ! Beställt stage 6 nu, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5 ! Har för lätta vikter i nu det vet jag.
Roxxen96 skrev:
Jag tog loss vikterna och jag hade 16x13 ! Beställt stage 6 nu, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5 ! Har för lätta vikter i nu det vet jag.
Fan, jag hatar att ha fel!
Men skyller på att jag har peugeot