Sida 5 av 49
Postat: 3 mars 2009, 22:41
av bensinskalle
DerbiSM skrev:Har lite frågor om Derbi'n:
1. Jag har tagit bort oljetanken, jag blandar alltså själv.
Men jag har inte tagit bort oljepumpen, måste man göra det eller ska man bara täppa igen hålen på den ? och isåfall vart ska man täppa igen ?
2. Snabbfråga, ska rengöra förgasaren och funderar på att använda bensin att rengöra med då det rengör grymt bra, går det bra att använda det till förgasaren ?
3. När jag bromsar med fotbromsen så lyser inte bromslampan, den lyser fint när den står på tomgång och när man bromsar med frambromsen men inte med fotbromsen.. Är det nån relä eller liknande man kan byta för att fixa det ?
//DerbiSM
1. Ja skulle rekommendera att plocka bort oljepumpen

Nu vet ja inte om de stämmer, men oljepumpen är ju designad att pumpa olja och då är den ju alltid dränkt i olja. Därför så finns de risk att pumpen inte mår så bra utan olja ( lager osv ), men ja har inte plockat nån Senda pump så vet inte om de stämmer
2. Klart du kan rengöra förgasaren med bensin
3. Lyser inte baklampan när du bromsar med bakbromsen så är det antingen brytaren ( en liten "strömbrytare" vid bromspedalen som sätter på/ stänger av strömmen till lampan ) som är pajj ( skitenkel att byta, ett par 100kr hos ÅF ), eller så är det brått någonstans på vägen mellan lampan och brytaren... Plocka loss brytaren o tryck in/ tryck ut den manuellt och kolla om de funkar. Prova sedan att koppla förbi en sladd så att ström kommer förbi brytaren.. Lyser då lampan är de givaren som är pajj, lyser de ej är de brått nånstans på kabeln till lampan eller batteriet och brytaren. Testa först då om du får ström från batteriet i sladden till brytaren, genom att koppla den sladden till lampan med en sladd eller något. Lyser de då är de garanterat kabeln mellan givaren och baklampan som är pajj. Lyser de ej är de kabeln från batteriet till brytaren som är pajj.
Är de nån av kablarna som är pajj så är de enklast att bara koppla ur den gamla "trasiga" sladden och dra en ny

Det är enklare än att börja gräva i kabelstammen o sånt skit

Postat: 3 mars 2009, 23:10
av Tomaz
bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:Har lite frågor om Derbi'n:
1. Jag har tagit bort oljetanken, jag blandar alltså själv.
Men jag har inte tagit bort oljepumpen, måste man göra det eller ska man bara täppa igen hålen på den ? och isåfall vart ska man täppa igen ?
2. Snabbfråga, ska rengöra förgasaren och funderar på att använda bensin att rengöra med då det rengör grymt bra, går det bra att använda det till förgasaren ?
3. När jag bromsar med fotbromsen så lyser inte bromslampan, den lyser fint när den står på tomgång och när man bromsar med frambromsen men inte med fotbromsen.. Är det nån relä eller liknande man kan byta för att fixa det ?
//DerbiSM
1. Ja skulle rekommendera att plocka bort oljepumpen

Nu vet ja inte om de stämmer, men oljepumpen är ju designad att pumpa olja och då är den ju alltid dränkt i olja. Därför så finns de risk att pumpen inte mår så bra utan olja ( lager osv ), men ja har inte plockat nån Senda pump så vet inte om de stämmer
2. Klart du kan rengöra förgasaren med bensin
3. Lyser inte baklampan när du bromsar med bakbromsen så är det antingen brytaren ( en liten "strömbrytare" vid bromspedalen som sätter på/ stänger av strömmen till lampan ) som är pajj ( skitenkel att byta, ett par 100kr hos ÅF ), eller så är det brått någonstans på vägen mellan lampan och brytaren... Plocka loss brytaren o tryck in/ tryck ut den manuellt och kolla om de funkar. Prova sedan att koppla förbi en sladd så att ström kommer förbi brytaren.. Lyser då lampan är de givaren som är pajj, lyser de ej är de brått nånstans på kabeln till lampan eller batteriet och brytaren. Testa först då om du får ström från batteriet i sladden till brytaren, genom att koppla den sladden till lampan med en sladd eller något. Lyser de då är de garanterat kabeln mellan givaren och baklampan som är pajj. Lyser de ej är de kabeln från batteriet till brytaren som är pajj.
Är de nån av kablarna som är pajj så är de enklast att bara koppla ur den gamla "trasiga" sladden och dra en ny

Det är enklare än att börja gräva i kabelstammen o sånt skit

1. Okej, men istället för att ta bort olje pumpen kan jag inte bara täppa igen dem två hålen som slangarna ska vara kopplade till ? Då får den ju ingen luft.
2. Okej bra, ska ta och rengöra den ordentligt imorrn.
3. Okej, ska ut och kolla lite imorrn om det är kablana eller vad det nu är.
Tack för hjälpen !
EDIT: Fixade en bild, tänkte täppa där, bara ta nån tygbit eller liknande och sätta fast där så att det inte kommer in/ut luft. Tror du det dunkar lika bra ?

Postat: 4 mars 2009, 07:55
av bensinskalle
1. ja de är bara att du täpper till in och utlopp på pumpen

Postat: 4 mars 2009, 19:28
av nike
vad tycker ni jag ska ha för 80cc cylinder på min moppe just nu har jag 72cc men tänkte byta nu när jag holler på att byta vev å ramlager på min Derbi Senda
Postat: 4 mars 2009, 19:31
av nike
ta dän pumpen annars så skär olje pumpen för att den inte får non smörjning
Postat: 4 mars 2009, 19:35
av Tomaz
nike skrev:ta dän pumpen annars så skär olje pumpen för att den inte får non smörjning
Går väll lika bra att täppa igen ?
Har en liten snabb fråga, ska skaffa ny framstänka och kan inte bestämma mig vilken som passar bäst på en Derbi Senda sm..
1.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9670
2.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9120
Vilken tycker ni ?
Sorry om detta är felpostat.
Postat: 4 mars 2009, 19:44
av derbi_senda93
Tycker personligen att båda är fula menmen ^^ tycker originalet är sjukt mycket snyggare!
men hade jag varit tvungen att välja hade jag valt nummer två!
Postat: 4 mars 2009, 19:47
av nike
ta den andra kärmen har tnt på min och det ä inget snygt och får pumpen ingen olja så skär den det siter en liten colv i den och får inte den non olja så bräns den ju sönder samma sak som att köra en 2taktare utan olja
Postat: 4 mars 2009, 19:47
av Most Wanted
Själv så har jag haft både hp framstänkan och just nu har jag tnt. Tycker båda är snygga men jag skulle nog ta Tnt framstänkan
Postat: 4 mars 2009, 19:48
av Tomaz
nike skrev:
ta den andra kärmen har tnt på min och det ä inget snygt och får pumpen ingen olja så skär den det siter en liten colv i den och får inte den non olja så bräns den ju sönder samma sak som att köra en 2taktare utan olja
Okej.. och vad händer om oljepumpen skär ? Ska nog försöka plocka bort den i helgen.

Postat: 4 mars 2009, 19:51
av nike
DerbiSM skrev:nike skrev:
ta den andra kärmen har tnt på min och det ä inget snygt och får pumpen ingen olja så skär den det siter en liten colv i den och får inte den non olja så bräns den ju sönder samma sak som att köra en 2taktare utan olja
Okej.. och vad händer om oljepumpen skär ? Ska nog försöka plocka bort den i helgen.

vet inte vad som händer men det blir nog inge bra ska plocka i hop hela moppen i helgen så jag ska plocka dän min mä
Postat: 4 mars 2009, 19:56
av Tomaz
Okej, är det svårt att plocka bort den ? och vad sätter man där istället ? så att det inte är ett stort hål där..
Postat: 4 mars 2009, 19:59
av nike
DerbiSM skrev:Okej, är det svårt att plocka bort den ? och vad sätter man där istället ? så att det inte är ett stort hål där..
du får bygga en plåt och sätta dit
Postat: 4 mars 2009, 20:38
av jorre759
Tjena! Jag köpte en Derbi 1998 för ett tag sedan och det är den här ljuddämparen som sitter på:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03413411
Är det någon som vet om det här är en "trim"ljuddämpare eller inte? jag tänker främst på priset, nästan 1300 kr eftersom att alla andra ljuddämpare kostar ca 500-700 kr men jag ska tillägga att den låter nästan ingenting, mina kompisar hör mig knappt när jag kommer
Är den kanske så dyr för att den ska likna original?

Postat: 4 mars 2009, 20:43
av derbi_senda93
jorre759 skrev:Tjena! Jag köpte en Derbi 1998 för ett tag sedan och det är den här ljuddämparen som sitter på:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03413411
Är det någon som vet om det här är en "trim"ljuddämpare eller inte? jag tänker främst på priset, nästan 1300 kr eftersom att alla andra ljuddämpare kostar ca 500-700 kr men jag ska tillägga att den låter nästan ingenting, mina kompisar hör mig knappt när jag kommer
Är den kanske så dyr för att den ska likna original?

nej tror inte det är nån trimljuddämpare ^^ den ser ju nästan ut som originalet.. och varför den inte låter så mycket kan bero på att den är tjockt packad med ljuddämparull

Postat: 4 mars 2009, 20:46
av Tomaz
Derbi_senda93 skrev:jorre759 skrev:Tjena! Jag köpte en Derbi 1998 för ett tag sedan och det är den här ljuddämparen som sitter på:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03413411
Är det någon som vet om det här är en "trim"ljuddämpare eller inte? jag tänker främst på priset, nästan 1300 kr eftersom att alla andra ljuddämpare kostar ca 500-700 kr men jag ska tillägga att den låter nästan ingenting, mina kompisar hör mig knappt när jag kommer
Är den kanske så dyr för att den ska likna original?

nej tror inte det är nån trimljuddämpare ^^ den ser ju nästan ut som originalet.. och varför den inte låter så mycket kan bero på att den är tjockt packad med ljuddämparull

Tycker också den påminner om orginal väldigt mycket.
Postat: 4 mars 2009, 20:54
av jorre759
DerbiSM skrev:Derbi_senda93 skrev:jorre759 skrev:Tjena! Jag köpte en Derbi 1998 för ett tag sedan och det är den här ljuddämparen som sitter på:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03413411
Är det någon som vet om det här är en "trim"ljuddämpare eller inte? jag tänker främst på priset, nästan 1300 kr eftersom att alla andra ljuddämpare kostar ca 500-700 kr men jag ska tillägga att den låter nästan ingenting, mina kompisar hör mig knappt när jag kommer
Är den kanske så dyr för att den ska likna original?

nej tror inte det är nån trimljuddämpare ^^ den ser ju nästan ut som originalet.. och varför den inte låter så mycket kan bero på att den är tjockt packad med ljuddämparull

Tycker också den påminner om orginal väldigt mycket.
Okej tack för de snabba svaren då får den räknas som originalljuddämpare av mig

Postat: 4 mars 2009, 22:03
av blackmasai
jorre759 skrev:DerbiSM skrev:Derbi_senda93 skrev:
nej tror inte det är nån trimljuddämpare ^^ den ser ju nästan ut som originalet.. och varför den inte låter så mycket kan bero på att den är tjockt packad med ljuddämparull

Tycker också den påminner om orginal väldigt mycket.
Okej tack för de snabba svaren då får den räknas som originalljuddämpare av mig

1300 KR för en org dämp

lite dyrt tycker jag

men ska det vara ska det kosta
Postat: 4 mars 2009, 22:08
av spf2
vilket rör är bäst till min orginal cylinder. har en drd 05
Postat: 5 mars 2009, 17:58
av Tomaz
Konstigt nog så har min Derbi en bensinkran, har kollat upp det där lite och den ska inte ha någon bensinkran orginal.
Så nu undrar jag vad som ska sitta istället för kranen ? Funderar nämligen på att byta till det som ska sitta orginal.
Och att min Derbi ibland har dålig tomgång och varvar mindre bra ibland har jag kommit fram till att det beror på den där kranen. :/
Testade precis att skruva in den och då blev den grymt stark..
Ibland är den det även när kranen är helt utåtskruvad och ibland inte.
Så vad kan jag ersätta kranen med ?
Den sitter precis undertanken och liknar en kran.. Säg inte att den inte kan ha en bensinkran o.s.v för jag vet ju att min ha det, men därimot så vet jag att den inte är orginal.
Btw, Tycker denna tråd är väldigt bra ! För ibland behöver man lite snabb hjälp och man vill ju inte skapa en ny tråd allt för ofta.

Postat: 5 mars 2009, 19:51
av Henry
Det ska sitta en Vakumkran där med inbyggt filter som har 2 anslutningar, en för bensin och en för....(gissa?)
Postat: 5 mars 2009, 20:04
av derbi_senda93
spf2 skrev:vilket rör är bäst till min orginal cylinder. har en drd 05
finns ju några men det som alla rekommenderar är ju Gianelli, annars finns det ju:

* Hebo
* Turbokit
* Leovince V6
Postat: 5 mars 2009, 20:07
av wildhorse
Derbi_senda93 skrev:spf2 skrev:vilket rör är bäst till min orginal cylinder. har en drd 05
finns ju några men det som alla rekommenderar är ju Gianelli, annars finns det ju:

* Hebo
* Turbokit
* Leovince V6
HAHA!
Gianelli 2t
Metrakit sp
scr corse chrome/handmade
MHR replica supermoto
De går bra till originalcyllen.
Skulle valt ett SP eller scr om jag var du
Postat: 5 mars 2009, 20:20
av bensinskalle
Om skrev:Oljepumpsproblemet
Tack för infon
nike! Sitter de en kolv så kommer hela pumpen bli flis om du kör den utan olje ett tag DerbiSM

Så de ä la bäst o plocka bort den... Man kan kanske plocka ut kolven och alla smörjkrävande komponenter istället för att ta bort hela pumpen men de är nog lättast att demontera hela rasket
Om skrev:Bensinkranen
Sitter det en manuell kran på din moppe DerbiSM? Isåfall är den ju som sagt inte original... Men de är bättre att ha manuell än vacuumstyrd för vacuumstyrda kan krångla satan ibland, har varit med om de o de är inte kul...
Kolla om du kan byta din bensinkran till en ny, eller plocka bort den så kanske du hittar felet...
Om skrev:Rör till Senda
Bästa till orgcyllen säger man ju är giannelli, de är ett riktigt bra rör och billigt

Har själv haft både över och underliggande och de gick riktigt fint
Sen kan ja starkt rekommendera Hebo bufanda

De är som giannellit fast lite högre effektkurva och röret är gjort av rostfritt stål så det är jätteenkelt att polera upp det till världens kromglans ( kolla mitt galleri så får du se )...
Sen är de ju polini for race 3, som chifen har/hade på sin drd 03 och den gick finfint
SP är ju ett midrace rör men de funkar säkert bra de också
SCR är också något att rekomendera, de hittar du på
http://www.gearparts24.de/ (tror sidan heter så iaf, den ä tysk )...
Sen finns de ju natural born big one, tk ( gillar inte ja iaf ), leovince V6 men de har lite lägre effektkurva vad jag har förstått, och så finns de förstås en massa mer.....
Postat: 5 mars 2009, 20:24
av kallepalle
mhr replica till orginal cylinder. har du tänkt uppgradera i framtiden så ta sp eller scr corse
Postat: 5 mars 2009, 21:05
av blackmasai
spf2 skrev:vilket rör är bäst till min orginal cylinder. har en drd 05
det finns flera olika som är bra men tex gianelli 2t men ej så bra för uppgradering som sagt men sp har jag men jag har trimmat min så du behöver nog lite grejjer för sp
sen jag viste inte att mhr replika gick bra till org cylinder

Postat: 5 mars 2009, 21:24
av Tomaz
Ja, de sitter en manuell på min.. Och nej det är som sagt inte orginal.
Någon som kan länka till en orginal vacumstyrd ?
Men min krånglar ju redan.. ska se om jag köper en ny bensinkran eller om jag köper orginal.. Vore snällt om någon kunde länka till en !

Postat: 5 mars 2009, 21:40
av bensinskalle
DerbiSM skrev:Ja, de sitter en manuell på min.. Och nej det är som sagt inte orginal.
Någon som kan länka till en orginal vacumstyrd ?
Men min krånglar ju redan.. ska se om jag köper en ny bensinkran eller om jag köper orginal.. Vore snällt om någon kunde länka till en !

Grejen är den att de går nog inte att få tag på en på de sättet
Antingen går du in på cykelkraft, sprängskisser och beställer därifrån, eller så får du gå till en ÅF

Ja köpte en ny vacuumkran, men den kosta fet deg

ca 750 fick ja punga ut för den
Ja tror de som sagt är bättre att försöka fixa en ny liknande kran istället, eller se om du kan fixa den befintliga

De kan ju vara nåt så enkelt som en skruv som sitter löst eller nåt i den ( vet inte hur din kran ser ut nu men de brukar gå att pilla isär )
Postat: 5 mars 2009, 21:41
av spf2
jag tänker ProRace Rör:p
Postat: 5 mars 2009, 21:45
av bensinskalle
spf2 skrev:jag tänker ProRace Rör:p
hehe jadu, visst går de också men då lär du fila på en del annat för att de ska gå ok
blackmasai skrev:sen jag viste inte att mhr replika gick bra till org
mhr replica funkar finfint, de är egentligen ett "upper" sportrör kan vi säga
Däremot riktiga mhr supermoto är ett racing midrace rör, men de fungerar också på originalcylindern

Ja hade de på min gamla drd pro förut och de gick fint

Postat: 5 mars 2009, 21:47
av spf2
bensinskalle skrev:spf2 skrev:jag tänker ProRace Rör:p
hehe jadu, visst går de också men då lär du fila på en del annat för att de ska gå ok
blackmasai skrev:sen jag viste inte att mhr replika gick bra till org
mhr replica funkar finfint, de är egentligen ett "upper" sportrör kan vi säga
Däremot riktiga mhr supermoto är ett racing midrace rör, men de fungerar också på originalcylindern

Ja hade de på min gamla drd pro förut och de gick fint

vad tänker du på när du menar fila?. vilket rör hadde du köpt?
Postat: 5 mars 2009, 21:48
av Tomaz
bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:Ja, de sitter en manuell på min.. Och nej det är som sagt inte orginal.
Någon som kan länka till en orginal vacumstyrd ?
Men min krånglar ju redan.. ska se om jag köper en ny bensinkran eller om jag köper orginal.. Vore snällt om någon kunde länka till en !

Grejen är den att de går nog inte att få tag på en på de sättet
Antingen går du in på cykelkraft, sprängskisser och beställer därifrån, eller så får du gå till en ÅF

Ja köpte en ny vacuumkran, men den kosta fet deg

ca 750 fick ja punga ut för den
Ja tror de som sagt är bättre att försöka fixa en ny liknande kran istället, eller se om du kan fixa den befintliga

De kan ju vara nåt så enkelt som en skruv som sitter löst eller nåt i den ( vet inte hur din kran ser ut nu men de brukar gå att pilla isär )
750:- !?
De va inte billigt..

Tror inte ens jag har råd med de nu iochmed att jag ska beställa från ts på måndag.
Men vad kan det vara som är fel med kranen ? En sak som jag märkt är att man måste skruva ut den ett bra tag tills det tar stopp..
Ibland är det segt att skruva ut den och ibland är de lätt, alltså t.ex. segt på endel "ställen".
Men om jag beställer en ny kran från ts, tror du det löser problemet ?
EDIT:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7550
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9914
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16955
Tar och beställer med en bensinkran om ni tror det löser problemet. Nu undrar jag vilken ni tror kommer passa bäst till min Derbi Senda 01 ?
Behöver ganska snabba svar då jag ska beställa ikväll eller imorgon.
Postat: 5 mars 2009, 23:02
av kallepalle
teknix elr motoforce tror jag passar bäst
Postat: 5 mars 2009, 23:11
av Tomaz
kallepalle skrev:teknix elr motoforce tror jag passar bäst
Okej, det får bli teknix.

Postat: 6 mars 2009, 11:16
av blackmasai
bensinskalle skrev:spf2 skrev:jag tänker ProRace Rör:p
hehe jadu, visst går de också men då lär du fila på en del annat för att de ska gå ok
blackmasai skrev:sen jag viste inte att mhr replika gick bra till org
mhr replica funkar finfint, de är egentligen ett "upper" sportrör kan vi säga
Däremot riktiga mhr supermoto är ett racing midrace rör, men de fungerar också på originalcylindern

Ja hade de på min gamla drd pro
förut och de gick fint

okej jag trodde att replikan bara var lite sämmre kvalite!!! lite dummt av mig

Men man lär sig nått varje dag
