Sida 5 av 11
Postat: 7 juli 2014, 23:42
av Rexxy
Update!
Postat: 8 juli 2014, 00:05
av Nojjan
Rexxy skrev:Update!
Kommer du bli klar tills i höst?

Postat: 8 juli 2014, 09:10
av Rexxy
Nojjan skrev:Rexxy skrev:Update!
Kommer du bli klar tills i höst?

Det får vi se, hur tiden och pengarna ter sig.

Postat: 8 juli 2014, 10:14
av Nojjan
Rexxy skrev:Nojjan skrev:Rexxy skrev:Update!
Kommer du bli klar tills i höst?

Det får vi se, hur tiden och pengarna ter sig.

Okej

Men finns det någon 110cc klass på dragrace etc? eller ska du bara ha den för det är coolt? och köra ifrån avstrypta 125or

Postat: 8 juli 2014, 10:42
av TheRavenBlue
Är det svårt att göra så att 110cc kitet får plats?
Postat: 8 juli 2014, 11:19
av Rexxy
TheRavenBlue skrev:Är det svårt att göra så att 110cc kitet får plats?
Nej, det är inte svårt. Bara en del slipjobb
Nojjan skrev:Rexxy skrev:Nojjan skrev:
Kommer du bli klar tills i höst?

Det får vi se, hur tiden och pengarna ter sig.

Okej

Men finns det någon 110cc klass på dragrace etc? eller ska du bara ha den för det är coolt? och köra ifrån avstrypta 125or

Bara för att det är coolt, och rasta av 125or
Sen vill jag se vad man kan göra med mycket kubik!

Postat: 10 juli 2014, 10:37
av Rexxy
Upd!
Postat: 10 juli 2014, 12:06
av TheRavenBlue
Rexxy skrev:Upd!
Kommer du köra om original tändningen?
Postat: 10 juli 2014, 12:41
av Nojjan
TheRavenBlue skrev:Rexxy skrev:Upd!
Kommer du köra om original tändningen?
Setup 2;
Block: Original D50BO block
Vev: Parmakit Vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: SKF C3
Koppling: MHR kopplingsfjädrar, till och börja med.
Tändning: Original Ducati, senare HPI2
Cylinder: Parmakit 110cc
Topp: Parmakit
Kolv: Parmakit
Förgasare: 36mm Keihin
Insug:Hemmabyggd anpassat till 36mm
Reeds: Reedventil ifrån Yamaha YZ80
Rör: Avstämt avgasrör.
Drev: Anpassat för maximal toppfart.
Luftfilter: Original luftburk
Postat: 10 juli 2014, 12:55
av Hilmersson
Yz80, pft du ska ha cr85!
Nej men det där med blocket vart ju bra, håll oss uppdaterade!
Postat: 10 juli 2014, 13:43
av Rexxy
Hilmersson skrev:Yz80, pft du ska ha cr85!
Nej men det där med blocket vart ju bra, håll oss uppdaterade!
Heideken var 500kr billigare än dig så!
Jag ska använda HPI2 tändsystem! Säljer saker för att kunna köpa den. Men beroende på hur snabbt jag får ihop pengarna, kanske jag måste köra på Ducati en liten stund.

Postat: 10 juli 2014, 14:39
av DerbiKoffe
bara en spontan fråga men tror du att den kommer att gå bra med 36mm förgasare och luftburk?
Postat: 10 juli 2014, 14:43
av Rexxy
DerbiKoffe skrev:bara en spontan fråga men tror du att den kommer att gå bra med 36mm förgasare och luftburk?
Den kommer självklart modifieras! Och 125:or kör med luftburk, då ska den fan gå på moppe också.
Jag utgår ifrån originalburken, och sen skaffar jag en slang som är grov nog att montera på förgasaren,och drar in den till luftburken. Sen får jag fixa tillräckligt med andningshål i burken för att det ska funka.

Postat: 10 juli 2014, 14:57
av GurkMarmelad
Rexxy skrev:DerbiKoffe skrev:bara en spontan fråga men tror du att den kommer att gå bra med 36mm förgasare och luftburk?
Den kommer självklart modifieras! Och 125:or kör med luftburk, då ska den fan gå på moppe också.
Jag utgår ifrån originalburken, och sen skaffar jag en slang som är grov nog att montera på förgasaren,och drar in den till luftburken. Sen får jag fixa tillräckligt med andningshål i burken för att det ska funka.

finns det någon speciell anledning till varför du ska köra med luftburk istället för öppet filter/sportluft?
off topic: Du nämnde att 125'or kör med luftburk och i min verklighet stämmer det (Aprilia MX 125'a). Sportluft/öppet filter tycker jag personligen är ganska fult, originalburken brukar vara snyggare.
Postat: 10 juli 2014, 15:02
av Rexxy
GurkMarmelad skrev:Rexxy skrev:DerbiKoffe skrev:bara en spontan fråga men tror du att den kommer att gå bra med 36mm förgasare och luftburk?
Den kommer självklart modifieras! Och 125:or kör med luftburk, då ska den fan gå på moppe också.
Jag utgår ifrån originalburken, och sen skaffar jag en slang som är grov nog att montera på förgasaren,och drar in den till luftburken. Sen får jag fixa tillräckligt med andningshål i burken för att det ska funka.

finns det någon speciell anledning till varför du ska köra med luftburk istället för öppet filter/sportluft?
off topic: Du nämnde att 125'or kör med luftburk och i min verklighet stämmer det (Aprilia MX 125'a). Sportluft/öppet filter tycker jag personligen är ganska fult, originalburken brukar vara snyggare.
Bevisa det omöjliga! Folk byter till sportluft så fort dom drar pluggen, i tron om att det ger effekt...
Plus att det ger mest fördelar. Det skyddar bättre, låter mindre och blir faktiskt lite snyggare. Och sportluft blir trångt, när bakdämparen är precis bakom förgasare..!
Postat: 10 juli 2014, 15:08
av GurkMarmelad
Rexxy skrev:GurkMarmelad skrev:Rexxy skrev:
Den kommer självklart modifieras! Och 125:or kör med luftburk, då ska den fan gå på moppe också.
Jag utgår ifrån originalburken, och sen skaffar jag en slang som är grov nog att montera på förgasaren,och drar in den till luftburken. Sen får jag fixa tillräckligt med andningshål i burken för att det ska funka.

finns det någon speciell anledning till varför du ska köra med luftburk istället för öppet filter/sportluft?
off topic: Du nämnde att 125'or kör med luftburk och i min verklighet stämmer det (Aprilia MX 125'a). Sportluft/öppet filter tycker jag personligen är ganska fult, originalburken brukar vara snyggare.
Bevisa det omöjliga! Folk byter till sportluft så fort dom drar pluggen, i tron om att det ger effekt...
Plus att det ger mest fördelar. Det skyddar bättre, låter mindre och blir faktiskt lite snyggare. Och sportluft blir trångt, när bakdämparen är precis bakom förgasare..!
låter mycket vettigt! jag tar gärna ett race med dig sen när du är klar

Min 125'a med 28mm förgasare, gianelli rör, ostrypt cdi och avstrypt luftburk pressade ur sig 29 hästar på bakhjulet så på pappret ligger våra hojar i ungefär samma klass

Postat: 10 juli 2014, 19:55
av Rexxy
GurkMarmelad skrev:Rexxy skrev:GurkMarmelad skrev:
finns det någon speciell anledning till varför du ska köra med luftburk istället för öppet filter/sportluft?
off topic: Du nämnde att 125'or kör med luftburk och i min verklighet stämmer det (Aprilia MX 125'a). Sportluft/öppet filter tycker jag personligen är ganska fult, originalburken brukar vara snyggare.
Bevisa det omöjliga! Folk byter till sportluft så fort dom drar pluggen, i tron om att det ger effekt...
Plus att det ger mest fördelar. Det skyddar bättre, låter mindre och blir faktiskt lite snyggare. Och sportluft blir trångt, när bakdämparen är precis bakom förgasare..!
låter mycket vettigt! jag tar gärna ett race med dig sen när du är klar

Min 125'a med 28mm förgasare, gianelli rör, ostrypt cdi och avstrypt luftburk pressade ur sig 29 hästar på bakhjulet så på pappret ligger våra hojar i ungefär samma klass

Tyvärr stor skillnad på papper och verklighet

Av dom filmer jag sett på parmakit, så verkar den inte så upphetsad. Får se om portning gör susen!
Postat: 11 juli 2014, 01:08
av LinkanTuning
Riktigt fint, portarna likaså
Det är inga som helst problem att köra med luftburk om man borrar ett par hål till, burken är ju anpassad till 50cc och inte 110cc. Men jag tycker också det är fånigt att åka runt med sportluftfilter när det inte ger något positivt alls, det blir bara blött och moppen går som en påse skit...
Tycker det är konstigt att man folk fortfarande tror att det ger mer effekt när crossar med 60hk inte har några som helst problem att köra med luftburk
Lycka till i fortsättningen!
Postat: 11 juli 2014, 23:47
av Rexxy
Update igen då!

Postat: 12 juli 2014, 01:12
av Pulze
wow va stort membranet var. Men blir fint dedär!

Postat: 12 juli 2014, 13:08
av Rexxy
Pulze skrev:wow va stort membranet var. Men blir fint dedär!

Störst är bäst, eller hur är det?

Postat: 15 juli 2014, 16:59
av Rexxy
Det är vid såna här tillfällen man saknar fräs...! Men då jag inte har det, blir det handarbete!

Såga, borra, slipa, fila - för hand....

Postat: 15 juli 2014, 18:00
av DEA!!
Kostar att ligga på topp!

Postat: 15 juli 2014, 18:18
av Rexxy
DEA!! skrev:Kostar att ligga på topp!

Denna spacer kostar inte mig ett öre - förutom tid!

Postat: 15 juli 2014, 20:07
av bensinskalle
Skicka över skiten till mig i framtiden så kirrar jag det
Btw, känns som att den här tråden nästan borde byta forum till något lite... rejsigare?
Postat: 16 juli 2014, 22:58
av Rexxy
bensinskalle skrev:Skicka över skiten till mig i framtiden så kirrar jag det
Btw, känns som att den här tråden nästan borde byta forum till något lite... rejsigare?
För mig kvittar det.
Det grövsta är gjort, så membranet kommer i! Nu är det bara lite skönhetsdetaljer kvar.

Sen snickra stort insug!

Postat: 18 juli 2014, 00:43
av Hilmersson
Har ju löst den operationen med stor reedventil blir intressant och se vad du får till för insug för detta i kombination med stor förgasare då jag själv ska gå samma väg men såklart att allt går och lösa!

Postat: 18 juli 2014, 01:50
av Pulze
inte för att va sånn men de ser ut som membranet sitter lite snett.
Vill se hur bra en såndör setup piskar på!

Postat: 18 juli 2014, 09:21
av Rexxy
Pulze skrev:inte för att va sånn men de ser ut som membranet sitter lite snett.
Vill se hur bra en såndör setup piskar på!

Nä, spacern är inte rakt skuren! Den blev klyvd med vinkelslip

Postat: 18 juli 2014, 14:09
av Jansson19
Grymt projekt! Längtar till testrun

Postat: 18 juli 2014, 14:13
av gilerahjärnan
hur ska du få det tätt med insug?
Postat: 18 juli 2014, 14:59
av Rexxy
gilerahjärnan skrev:hur ska du få det tätt med insug?
Vart skulle det läcka menar du?
Så länge det är tätt in till mitten är det lungt!

Postat: 21 juli 2014, 15:33
av Rexxy
Update, tändsystem beställt!:)
Postat: 2 augusti 2014, 00:30
av Rexxy
Påbörjade insuget idag, gjorde först plattan med hål i. Testmonterade sen plattan på motorn, och motorn i ramen. För att se vart förgasaren skulle hamna. Jahapp.. Trångt som ett AS! För att förgasaren ska få plats skulle jag behöva ett insug på 10cm.. INTE acceptabelt. Så ramen måste modifieras för att få ett kort insug.
Bara synd att det är balken till de övre stötdämparfästet som är i vägen. Blir väl kapa ett halvhål i det, svetsa fast vägg i hålet och sen stärka upp över med nya balkar. Men som vanligt, allt löser sig till slut!
Där fick jag som inte ville hålla på och modda för mycket...
Postat: 2 augusti 2014, 01:18
av Persson97
Låter väll nästan som att det vore enklare med ett vinklat insug?
Själv skulle jag aldrig utföra den kapningen.. men det är jag det.
