Sida 5 av 37
Postat: 6 mars 2012, 20:02
av Mattyyy
wolfmanN skrev:Mattyyy skrev:bensinskalle skrev:
Det går ju med en kåtte eller gasgas om du har den budgeten, men du får verkligen tänka på att milen tickar iväg fort om man åker mycket, och det blir mycket service, och då och så ska vevparti renoveras och då kommer det en liten klumpsumma. Sådant du får räkna in!
Annars ska du kika på en husky ( husqvarna ) sms eller va de heter, tvåtakt!! inte fyrtakt, de är sämst. De är lite snällare maskin jämfört me crollarna, och liite mer gatanpassad. Lite roligare intervall. Tror nästan det är ditt bästa alternativ.
Annars har du safeningen, DT, CRM, eller om sucka har något att erbjuda. Då är det fortfarande mos men väldigt långa serviceintervaller.
Vad du än gör, köp inte fyrtakt, om du inte enbart ska pendla och inte bryr sig om hur kul det kan vara att köra.
Vill helst ha en 2taktare och i dags läget så har jag mest kollat på Husqvarna SMS eller Ktm Exc:n men hur mycket soppa dricker dom ungefär vid stadskörning?
Om 4taktare skulle duga så kan jag klart tips om en Yamaha WR125X dom gå så gött så

sen om man har ett Arrow helsystem eller bara slip on så är dom även klart den bäst låtande 125an och drar nästan ingen soppa heller.
Ps har en WR125R själv

Just nu lutar det åt en Husqvarna WR 125 som bruks hoj (4 takt) och en 2 takts sporthoj som bus/stunthoj

Postat: 6 mars 2012, 22:20
av Macko96
ValoPallo skrev:Hur är det med övningskörning? MÅSTE man övningsköra med nån eller är det bara att knalla till uppkörningen och hoppas på det bästa?
Isåfall kan jag ju köpa DT'n nu och börja träna här hemma och slippa undan med 650 euro så jag får pengar till nått annat kul också
du måste ha gått båda risk-utbildningarna... vet dock inte hur det är i finnland men här kan du väll gå direkt utan övningskörning men ha gått de kurser man måste gå
Postat: 6 mars 2012, 22:33
av Mattyyy
DT50rMacko skrev:ValoPallo skrev:Hur är det med övningskörning? MÅSTE man övningsköra med nån eller är det bara att knalla till uppkörningen och hoppas på det bästa?
Isåfall kan jag ju köpa DT'n nu och börja träna här hemma och slippa undan med 650 euro så jag får pengar till nått annat kul också
du måste ha gått båda risk-utbildningarna... vet dock inte hur det är i finnland men här kan du väll gå direkt utan övningskörning men ha gått de kurser man måste gå
Så man måste inte övningsköra alltså?

Postat: 6 mars 2012, 22:38
av bensinskalle
Mattyyy skrev:DT50rMacko skrev:ValoPallo skrev:Hur är det med övningskörning? MÅSTE man övningsköra med nån eller är det bara att knalla till uppkörningen och hoppas på det bästa?
Isåfall kan jag ju köpa DT'n nu och börja träna här hemma och slippa undan med 650 euro så jag får pengar till nått annat kul också
du måste ha gått båda risk-utbildningarna... vet dock inte hur det är i finnland men här kan du väll gå direkt utan övningskörning men ha gått de kurser man måste gå
Så man måste inte övningsköra alltså?

Måste måste man inte, men jag skulle vilja se dig klara en uppkörning utan att ha övat

Postat: 7 mars 2012, 07:05
av Mattyyy
bensinskalle skrev:Mattyyy skrev:DT50rMacko skrev:
du måste ha gått båda risk-utbildningarna... vet dock inte hur det är i finnland men här kan du väll gå direkt utan övningskörning men ha gått de kurser man måste gå
Så man måste inte övningsköra alltså?

Måste måste man inte, men jag skulle vilja se dig klara en uppkörning utan att ha övat

Man kan ju öva gratis om du förstår vad jag menar då

Postat: 11 mars 2012, 18:28
av Junhager94
Då har den fått sträcka på benen för första gången i år!

Postat: 11 mars 2012, 18:30
av Macko96
Junhager94 skrev:
Då har den fått sträcka på benen för första gången i år!

Nice hoj!
jag trodde att du hade bytt till SH?
Postat: 11 mars 2012, 19:04
av ValoPallo
Mattyyy skrev:bensinskalle skrev:
Måste måste man inte, men jag skulle vilja se dig klara en uppkörning utan att ha övat

Man kan ju öva gratis om du förstår vad jag menar då

Det är det jag försöker med också

Har inte lust att betala för att sitta och fisköra när jag kan träna hemma istället

Postat: 11 mars 2012, 21:45
av Junhager94
DT50rMacko skrev:Junhager94 skrev:
Då har den fått sträcka på benen för första gången i år!

Nice hoj!
jag trodde att du hade bytt till SH?
Tackar!
Jag kikar in lite då och då!

svårt att hålla sig borta antar jag
Postat: 17 mars 2012, 13:20
av bensinskalle
Nu har ju husaberg börjat med en te 125, gatreggad. Vet inte om den är reddag som 11kw, men är den de är det ju ett nytt kul alternativ till gasgas och ktm

Postat: 17 mars 2012, 14:22
av ktm_danielsson
bensinskalle skrev:Nu har ju husaberg börjat med en te 125, gatreggad. Vet inte om den är reddag som 11kw, men är den de är det ju ett nytt kul alternativ till gasgas och ktm

En KTM med andra kylarvingar och lyse/framskärm typ

Postat: 17 mars 2012, 14:24
av bensinskalle
ktm_danielsson skrev:bensinskalle skrev:Nu har ju husaberg börjat med en te 125, gatreggad. Vet inte om den är reddag som 11kw, men är den de är det ju ett nytt kul alternativ till gasgas och ktm

En KTM med andra kylarvingar och lyse/framskärm typ

tss, skitsnack.
ktm som kopierar husa ^^
Postat: 17 mars 2012, 14:31
av ktm_danielsson
bensinskalle skrev:ktm_danielsson skrev:bensinskalle skrev:Nu har ju husaberg börjat med en te 125, gatreggad. Vet inte om den är reddag som 11kw, men är den de är det ju ett nytt kul alternativ till gasgas och ktm

En KTM med andra kylarvingar och lyse/framskärm typ

tss, skitsnack.
ktm som kopierar husa ^^
Dom senaste 16-17 åren har ju KTM ägt Husaberg så

Postat: 17 mars 2012, 14:36
av bensinskalle
För att kopiera husas grejer ja

Postat: 17 mars 2012, 14:42
av Junhager94
bensinskalle skrev:Nu har ju husaberg börjat med en te 125, gatreggad. Vet inte om den är reddag som 11kw, men är den de är det ju ett nytt kul alternativ till gasgas och ktm

Motarddäck på den där så får KTM och GG problem!

Postat: 17 mars 2012, 15:30
av bensinskalle
jao, swemade is teh shiet
Hehe nä men karlsson har väl rätt.
Vet inte vad som skiljer mellan ktm och husa egentligen, de ser ju väldigt lika ut, men som jag fattat det så gör husa sina motorer själv, men denna kanske är inköpt från ktm för husa har ju ingen jätteproduktion av 125 verkar det som...
Så de är väl i princip en ktm med andra kåpor, men jag tycker den ser jävligt bra ut och den kostar inte så groteskt mycket. En exc sm får man ju punga ut runt 80-90 för om man ska ha en ny? Hittade en sån här husa -12:a på blocket, ny, för runt 62. Bara slänga på motardfälgar och åka sen

Postat: 31 mars 2012, 15:34
av Junhager94
Postat: 31 mars 2012, 16:45
av SickRazer
Har bestämt mig för att äntligen skaffa en lätt mc men har svårt för att bestämma mig för vilken..
Kommer köra ostrypt så vill helst ha en som går riktigt bra, inte någon jätte slö fyrtaktare som knappt toppar 110..
Den ska vara i bra skick utan för mycket defekter. Helst en Supermotard eller Sport/Superbike.
Har kollat mycket på Aprilia RS 125, är det något att ha?
Min budget ligger på 16000kr.
Postat: 31 mars 2012, 17:08
av Junhager94
SickRazer skrev:Har bestämt mig för att äntligen skaffa en lätt mc men har svårt för att bestämma mig för vilken..
Kommer köra ostrypt så vill helst ha en som går riktigt bra, inte någon jätte slö fyrtaktare som knappt toppar 110..
Den ska vara i bra skick utan för mycket defekter. Helst en Supermotard eller Sport/Superbike.
Har kollat mycket på Aprilia RS 125, är det något att ha?
Min budget ligger på 16000kr.
Några tips:
http://www.blocket.se/goteborg/Extremt_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Honda_Nsr_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/hassleholm/Ktm_12 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/halland/Honda_cbr ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Honda_CBR_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/lund/Kawasaki_d_t ... ?ca=11&w=3
(Supermotard)
Det är svårt att hitta en stark supermotard (2-takt) för 16 000 kr, då de flesta kostar mer än 25 000 kr..
Postat: 31 mars 2012, 17:20
av p0d1
SickRazer skrev:Har bestämt mig för att äntligen skaffa en lätt mc men har svårt för att bestämma mig för vilken..
Kommer köra ostrypt så vill helst ha en som går riktigt bra, inte någon jätte slö fyrtaktare som knappt toppar 110..
Den ska vara i bra skick utan för mycket defekter. Helst en Supermotard eller Sport/Superbike.
Har kollat mycket på Aprilia RS 125, är det något att ha?
Min budget ligger på 16000kr.
'
Vill han ha en snabb hoj så kan du ta och dissa CBR direkt, även D-Tracker, inte ens speciellt fin är den heller.
Kolla in Yamaha DT125, finns både i motard och offroad utförande, köper du offroad kan du ju köpa motard däck.
2takt, inte så himla snygga men går att fixa.
Ostrypt rör så har du väl runt 25 hästar eller så.
Postat: 31 mars 2012, 18:18
av joar
Är det någon här som har en duke 125 och vill dela med sig av lite erfarenheter? (:
Postat: 31 mars 2012, 18:23
av p0d1
joar skrev:Är det någon här som har en duke 125 och vill dela med sig av lite erfarenheter? (:
Finns väl en här på forumet som har det, annars besök Sporthoj.com's egna 125-avdelning och fråga.
Vet att en på Fjollhoj var med i något reportage där de provkörde massa 125or, duken var den med bäst fjädring, väghållning, körposition, bromsar etcetc you name it.
Postat: 1 april 2012, 16:18
av SickRazer
Har sett Aprilian som du länkade längst upp och är väldigt intresserad av den. Hinner jag få sålt moppen innan den blir såld så kommer jag antagligen köpa den.
CBR och D-tracker är alldeles för sega som p0d1 sa..
Postat: 4 april 2012, 12:10
av korvpatrick
Tjenna jag ska ta lätt motorcykel senare när man blir 16 är kanske ett tag dit men man är sjukt sugen så jag har redan börjat titta på olika 125:or så jag vill ha era tips och erfarenheter. Jag kommer mest köra runt på gator i stan osv kanske lite skogs körning för skojs skull ibland men mest på gator och liknande det ska vara en Supermotard ! jag vill inte ha en ktm exce eller hur det nu stavas har inte orkar eller kunskaperna för att byta olja och sånt efter varje gång man kört.
så samman fattning. Jag vill ha en supermotard som inte bheöver så mycket underhåll bara lämna in den på sercive efter ett vist antal mil den ska vara snabb och rå

ska ju kunna köra ifrån dom små moppe pojkarna

så ös in med förslag nu !
Postat: 4 april 2012, 12:27
av p0d1
Att köra ifrån par ostrypta moppar klarar de flesta 125or med 13 hästar+.
Nu kommer jag vara partisk och rekommendera hojen jag har Yamaha DT125, som både finns i offroad och motard utförande.
Cirka 15 hästar strypt, runt 25 ostrypt med hjälp av nytt rör, eventuellt ta bort strypningen, olika lätt beroende på årsm, min har två flänsar i kröken.
Kolv efter 2000 mil ungefär, drar från 0.4 liter till en liter milen beroende på hur du kör, min drar som minst när jag ligger på ett högre varvtal där YPVSen är öppen.
Bara att fråga på om den!
Edit : aldrig blivit dragen av en moppe vid rödlyserna eller dylikt, visst kommer det en 70cc hyper eller så kanske man får lite problem

Postat: 4 april 2012, 12:50
av korvpatrick
p0d1 skrev:Att köra ifrån par ostrypta moppar klarar de flesta 125or med 13 hästar+.
Nu kommer jag vara partisk och rekommendera hojen jag har Yamaha DT125, som både finns i offroad och motard utförande.
Cirka 15 hästar strypt, runt 25 ostrypt med hjälp av nytt rör, eventuellt ta bort strypningen, olika lätt beroende på årsm, min har två flänsar i kröken.
Kolv efter 2000 mil ungefär, drar från 0.4 liter till en liter milen beroende på hur du kör, min drar som minst när jag ligger på ett högre varvtal där YPVSen är öppen.
Bara att fråga på om den!
Edit : aldrig blivit dragen av en moppe vid rödlyserna eller dylikt, visst kommer det en 70cc hyper eller så kanske man får lite problem

Ja det finns ju en i stan med en Rieju med 70cc och lite annat smått och gott som går väll runt 110km/h eller nåt sånt vad tror du en DT gör ostrypt?
Postat: 4 april 2012, 13:14
av p0d1
korvpatrick skrev:
Ja det finns ju en i stan med en Rieju med 70cc och lite annat smått och gott som går väll runt 110km/h eller nåt sånt vad tror du en DT gör ostrypt?
Toppfart är inte allt, Enligt mig, men 130-140 kanske beroende på vinden och vägens lutning

Vill du åka snabbare än så så är det sporthoj som gäller, för att det ska vara bekvämnt

Postat: 4 april 2012, 14:24
av SickRazer
Ska ta A1 körkort nu men undrar först hur mycket det kostar. Har kollat runt på olika trafikskolor. Är Risktvåan ett måste? Hur många körlektioner skulle jag behöva ta, har ju kört en trimmad moppe i nästan 2 år nu så har en hel drös med erfarenhet i trafik.. Går det att fixa körkortet för under 8000kr?
Postat: 4 april 2012, 14:35
av Mattyyy
Hur pigg är Husqvarna 125 4-Taktaren (Tror den heter WR125)? Tänkte om den axxar någorlunda bra och vad den toppar ungefär? Självklart ostrypt då och är den slö finns det nån annan 4-T Motard hoj som ni kan rekommendera? Beta 125 , CH 125 eller liknande?
Postat: 4 april 2012, 15:20
av p0d1
SickRazer skrev:Ska ta A1 körkort nu men undrar först hur mycket det kostar. Har kollat runt på olika trafikskolor. Är Risktvåan ett måste? Hur många körlektioner skulle jag behöva ta, har ju kört en trimmad moppe i nästan 2 år nu så har en hel drös med erfarenhet i trafik.. Går det att fixa körkortet för under 8000kr?
Både R1an och R2an är obligatoriska att göra, så svaret är ja!
Bara för att du har kört trimmad moped så betyder det inte att du kan köra, enligt en körskola, det dom kollar på är tex när du börjar bromsa, växelval, när du växlar, vart du väljer att ligga inför en rondell, en korsning, en skymd högersväng, en oskymd högersväng osvosv.
Dels för att motorcykeln kommer att användas på landsväg troligen, sen kan de även tvinga in dig i ett trafikkaos på tex motorvägen som de gjorde emot mig, då var trafiken nere i 10 km/h max och min uppgift var att ta mig emellan bilarna på ett säkert sätt utan att chansa eller vara nära fordonet, om du förstår vad jag menar?
Under 8000 kronor.. Jag skulle säga ja, fick mitt för 8500 eller om det var 9500, hade ALDRIG kört växlat innan, bara en scooter till och från skolan princip..
Mattyyy skrev:Hur pigg är Husqvarna 125 4-Taktaren (Tror den heter WR125)? Tänkte om den axxar någorlunda bra och vad den toppar ungefär? Självklart ostrypt då och är den slö finns det nån annan 4-T Motard hoj som ni kan rekommendera? Beta 125 , CH 125 eller liknande?
Helt generellt så är de flesta 4takts 125or relativt slöa, har provkört tre olika 4taktare, jävla skit enligt mig fick fan varva sönder för att komma fram öht, och dessa hade runt 13 hästar.
Finns inte speciellt många strypningar på en 4taktare, kan vara väldigt få som ger dig ett par hästar max, är inte som en 2takt där man köper nytt rör/tar bort blindtarmen och får 25 hästar ++ om du tror det..
Ska du skaffa en 4takt så tycker jag att du ska ta och åka och kolla på alla du är intresserade av, provsitta och kanske provköra ifall ägaren går med på det, svårt utan kort kan det vara.
Postat: 4 april 2012, 15:31
av SickRazer
p0d1 skrev:SickRazer skrev:Ska ta A1 körkort nu men undrar först hur mycket det kostar. Har kollat runt på olika trafikskolor. Är Risktvåan ett måste? Hur många körlektioner skulle jag behöva ta, har ju kört en trimmad moppe i nästan 2 år nu så har en hel drös med erfarenhet i trafik.. Går det att fixa körkortet för under 8000kr?
Både R1an och R2an är obligatoriska att göra, så svaret är ja!
Bara för att du har kört trimmad moped så betyder det inte att du kan köra, enligt en körskola, det dom kollar på är tex när du börjar bromsa, växelval, när du växlar, vart du väljer att ligga inför en rondell, en korsning, en skymd högersväng, en oskymd högersväng osvosv.
Dels för att motorcykeln kommer att användas på landsväg troligen, sen kan de även tvinga in dig i ett trafikkaos på tex motorvägen som de gjorde emot mig, då var trafiken nere i 10 km/h max och min uppgift var att ta mig emellan bilarna på ett säkert sätt utan att chansa eller vara nära fordonet, om du förstår vad jag menar?
Under 8000 kronor.. Jag skulle säga ja, fick mitt för 8500 eller om det var 9500, hade ALDRIG kört växlat innan, bara en scooter till och från skolan princip..
Mattyyy skrev:Hur pigg är Husqvarna 125 4-Taktaren (Tror den heter WR125)? Tänkte om den axxar någorlunda bra och vad den toppar ungefär? Självklart ostrypt då och är den slö finns det nån annan 4-T Motard hoj som ni kan rekommendera? Beta 125 , CH 125 eller liknande?
Helt generellt så är de flesta 4takts 125or relativt slöa, har provkört tre olika 4taktare, jävla skit enligt mig fick fan varva sönder för att komma fram öht, och dessa hade runt 13 hästar.
Finns inte speciellt många strypningar på en 4taktare, kan vara väldigt få som ger dig ett par hästar max, är inte som en 2takt där man köper nytt rör/tar bort blindtarmen och får 25 hästar ++ om du tror det..
Ska du skaffa en 4takt så tycker jag att du ska ta och åka och kolla på alla du är intresserade av, provsitta och kanske provköra ifall ägaren går med på det, svårt utan kort kan det vara.
Låter som en hel del att hålla koll på., tack för svaret

Men menade inte att jag kommer säga det till körskolan, menar bara att jag har en hel del erfarenhet av att köra och har varit med om olika trafiksituationer och allt det där så jag borde inte behöva alltför många körlektioner innan de inser att jag vet vad jag håller på med.
Men det är väl så att det inte är något måste att gå några teorilektioner? Det är väl bara om man känner sig oförberedd inför trafiken och provet?
Postat: 4 april 2012, 15:57
av p0d1
SickRazer skrev:
Låter som en hel del att hålla koll på., tack för svaret

Men menade inte att jag kommer säga det till körskolan, menar bara att jag har en hel del erfarenhet av att köra och har varit med om olika trafiksituationer och allt det där så jag borde inte behöva alltför många körlektioner innan de inser att jag vet vad jag håller på med.
Men det är väl så att det inte är något måste att gå några teorilektioner? Det är väl bara om man känner sig oförberedd inför trafiken och provet?
Lite är det i alla fall

Nej jag vet, men de kommer fortfarande se hur du hanterat situationer osv, de är trotsallt utbildade till det syftet att lära ut, och vissa åker även MC på fritiden

Det gäller att DU själv sätter fram fötterna och säger "Jag vill gärna ut i trafiken och köra" om ni bara är på ett inhägnat område och tränar broms osvosv.
Det blev jag tvungen att göra för att komma ut.
Nej teorilektioner är inget måste, men personligen så skulle jag att teorilektioner underlättar grovt på provet och även i körningen! I alla fall teorilektionen som är "anpassad" för MC-förare som vi hade
Annars kan jag rekommendera dig att köpa en CD-skiva ifrån dom med provfrågor som är uppdaterade och inte har fel svar eller dylikt, ett poäng kan vara avgörande när du gör uppskrivningen

Postat: 4 april 2012, 17:40
av Junhager94
SickRazer skrev:Ska ta A1 körkort nu men undrar först hur mycket det kostar. Har kollat runt på olika trafikskolor. Är Risktvåan ett måste? Hur många körlektioner skulle jag behöva ta, har ju kört en trimmad moppe i nästan 2 år nu så har en hel drös med erfarenhet i trafik.. Går det att fixa körkortet för under 8000kr?
Kolla första sidan i tråden

Postat: 4 april 2012, 22:23
av SickRazer
p0d1 skrev:SickRazer skrev:
Låter som en hel del att hålla koll på., tack för svaret

Men menade inte att jag kommer säga det till körskolan, menar bara att jag har en hel del erfarenhet av att köra och har varit med om olika trafiksituationer och allt det där så jag borde inte behöva alltför många körlektioner innan de inser att jag vet vad jag håller på med.
Men det är väl så att det inte är något måste att gå några teorilektioner? Det är väl bara om man känner sig oförberedd inför trafiken och provet?
Lite är det i alla fall

Nej jag vet, men de kommer fortfarande se hur du hanterat situationer osv, de är trotsallt utbildade till det syftet att lära ut, och vissa åker även MC på fritiden

Det gäller att DU själv sätter fram fötterna och säger "Jag vill gärna ut i trafiken och köra" om ni bara är på ett inhägnat område och tränar broms osvosv.
Det blev jag tvungen att göra för att komma ut.
Nej teorilektioner är inget måste, men personligen så skulle jag att teorilektioner underlättar grovt på provet och även i körningen! I alla fall teorilektionen som är "anpassad" för MC-förare som vi hade
Annars kan jag rekommendera dig att köpa en CD-skiva ifrån dom med provfrågor som är uppdaterade och inte har fel svar eller dylikt, ett poäng kan vara avgörande när du gör uppskrivningen

Okej tack. Oroar mig inte så mycket för uppkörningen men kommer nog ta teorilektioner för säkerhets skull
Junhager94 skrev:SickRazer skrev:Ska ta A1 körkort nu men undrar först hur mycket det kostar. Har kollat runt på olika trafikskolor. Är Risktvåan ett måste? Hur många körlektioner skulle jag behöva ta, har ju kört en trimmad moppe i nästan 2 år nu så har en hel drös med erfarenhet i trafik.. Går det att fixa körkortet för under 8000kr?
Kolla första sidan i tråden

aa såg att du hade uppdaterat en del där

Postat: 4 april 2012, 22:49
av Mattyyy
Vad finns det egentligen för 125cc motardhojar som är 4-takt och man får köra på A1 kortet?
Kan det stämma att en Husqvarna sms 125 dricker bara 0,6L milen?