strypt CDI på Derbi Senda?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Senda skrev:Ni är nog inte intreserade men min Derbi Senda gjorde 99.3km/h med giannelli och 15/53 drevning, knappt att den orkade det men,, allt uppmätt med GPS på en raksträcka så det är 100% ärlig hastighet!

enormt intressant!!! bra att du skrev de ^^, så henry kan tänka över de han sagt, för man kan ju inte påstå att 99,3 är långt ifrån 100 ^^
Medwurst
Elmoped

Inlägg av Medwurst »

15/53 är det ens möjligt att varva ut? Och ja på moppenet så finns det moppar som gör över 120 men det är extrema hypers.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

tvåtaktare går ju bättre o bättre ju högre varv dom kommer på, i teorin, sen beror de ju på cyllens o rörets kurva också....

Motorn kanske inte orkar varva ur riktigt när man har original-cdi:et på, men sätter man på ett ostrypt så kanske motorn orkar mer när man kan varva mer...

ligger man liksom på högvarven hela tiden så ligger man ju hela tiden lite högre upp i hastigheten också
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

Medwurst skrev:15/53 är det ens möjligt att varva ut? Och ja på moppenet så finns det moppar som gör över 120 men det är extrema hypers.
Det gick väldigt seeeegt på 6an :D

Men du bensinskalle, den strypta cdi:n spärrar bara varvtalet, i Derbi´s fall vid 10.000rpm, om man har en ostrypt cdi orkar den inte mer, utan den kan varva mer om det går dvs den stannar inte på 10.000 utan kan fortsätta så långt det går... taskigt förklarat men jag försökte iaf :o
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Medwurst skrev:15/53 är det ens möjligt att varva ut? Och ja på moppenet så finns det moppar som gör över 120 men det är extrema hypers.
jo, men herr henry har suttit o sagt att de inte går att trimma en moppe över 120, så han har jävligt fel. Så du har hjälpt till att motbevisa vad han sagt ^^, så nu kan vi ju börja undra om han har fel i de andra också xD
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Medwurst
Elmoped

Inlägg av Medwurst »

bensinskalle skrev:
jo, men herr henry har suttit o sagt att de inte går att trimma en moppe över 120, så han har jävligt fel. Så du har hjälpt till att motbevisa vad han sagt ^^, så nu kan vi ju börja undra om han har fel i de andra också xD
Vad jag läst så har han inte alls sagt att en hyper INTE kan göra över 120 km/h men han har sagt att airsal cyllar osv inte går i några 120. Derbis CDI dvs ducati som det är på de nya är varvtalsstrypta på 10k varv. Och om du har en effektkurva som går över 10k varv så gör du bäst i att köpa en ny CDI. Det går inte heller strypa av dessa cdi-boxar utan man får köpa en helt ny som kostar ca 500kr så att du kan varva hur du vill.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Medwurst skrev:
bensinskalle skrev:
Vad jag läst så har han inte alls sagt att en hyper INTE kan göra över 120 km/h men han har sagt att airsal cyllar osv inte går i några 120. Derbis CDI dvs ducati som det är på de nya är varvtalsstrypta på 10k varv. Och om du har en effektkurva som går över 10k varv så gör du bäst i att köpa en ny CDI. Det går inte heller strypa av dessa cdi-boxar utan man får köpa en helt ny som kostar ca 500kr så att du kan varva hur du vill.
vad var du ute efter nu??? om 100 km gränsen???

var de de så iaf så mena ja hela tiden att man kör me ostrypt cdi och effekt... annars så är de ju omöjligt ^^ , men kom inte och säg sen att ja inte sa de förut xD, för första gången ja skrev något om 100 km så sa ja att de va ihop me ostrypt cdi!
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:

Antingen lider du av svår dyslexi, är analfabet eller idiot, jag gissar på alla 3.

jag har inte påstått att en hyper inte kan göra 120, jag har påstått att en ORIGINAL AIRSAL inte gör några 115 blås som du säger idiot.

Grabben med effekt som gick i 100, firra bild och jag tror på dig ( såg att du hade 15/53, då kan det vara möjligt men mycket svårt att tro att du får upp den i det påp plan raksträcka med bara Gianelli ).
Det är inte HELT omöjligt att få upp en 50cc motor med ett BRA avstämt rör uppemot farter till 100, men för det krävs det mycket kunskaper inom inställning samt utväxling och att du, bensinkalle, skulle ha något sådant, det är ungefär lika troligt som att tomten finns.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

aja, du har tydligen missförstått mig, och ja dig då

när ja sa att en moppe gör 100 me effekt så mena ja me ostrypt cdi, och ja mena att en hyper kan komma upp över 120, inte en airsal, jag tog bara upp de som ett exempel för att visa att t.o.m. en 10 hk cylinder kan närma sig 120!!
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

klart att en arisal t6 maxima gör 115km/h med rätt utväxling xD men men
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:aja, du har tydligen missförstått mig, och ja dig då

när ja sa att en moppe gör 100 me effekt så mena ja me ostrypt cdi, och ja mena att en hyper kan komma upp över 120, inte en airsal, jag tog bara upp de som ett exempel för att visa att t.o.m. en 10 hk cylinder kan närma sig 120!!

Ostrypt Cdi är en självklarhet.

En moped med ett vanligt effekt rör gör inte 100 om du bara slänger på det.

Krävs mycket noga inställningar för att ens närma sig dom hastigheterna.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

men allt handlar om inställningar och är relativt.. ok?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

setupen på moppen var:
*Natural born Big One effektrör
*ostrypt cdi
*90 munstycke
*metallluftfilter
*drevning 12/52
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:men allt handlar om inställningar och är relativt.. ok?

Vad menar du?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

att fart och axx beror på inställningar.. du kan dreva och optimera förgasaren för toppfart eller axx.. du kan köpa ett rör/bygga ett rör för axx eller toppfart. inget behov av att bråka om detta med.. oftast gör en moppe med bara rör runt 80 för folk inte orkar ställa in.. med med bra inställningar och drevning upp mot 100. (se UPP mot 100)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:att fart och axx beror på inställningar.. du kan dreva och optimera förgasaren för toppfart eller axx.. du kan köpa ett rör/bygga ett rör för axx eller toppfart. inget behov av att bråka om detta med.. oftast gör en moppe med bara rör runt 80 för folk inte orkar ställa in.. med med bra inställningar och drevning upp mot 100. (se UPP mot 100)
Ja, helt rätt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

bra så sluta tjaffsa nu.. diskutera gärna men håll det sofistikerat och dampa inte loss på varandra.
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

MIn Derbi Senda gjorde lätt över 100 med metrakit thower.. 14-53 drev och ostrypt cdi.. OCh dom gjorde säkert ca 110-115 i en lång nedförsbacke eftersom den varvar bara mer och mer.. OCh en bil kan mäta för lite eller för mkt-.. samma med moppemätare.. moppemätarna visar inte alltid för mkt , OCh gps mäter inte helt rätt heller.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

stage6 skrev:MIn Derbi Senda gjorde lätt över 100 med metrakit thower.. 14-53 drev och ostrypt cdi.. OCh dom gjorde säkert ca 110-115 i en lång nedförsbacke eftersom den varvar bara mer och mer.. OCh en bil kan mäta för lite eller för mkt-.. samma med moppemätare.. moppemätarna visar inte alltid för mkt , OCh gps mäter inte helt rätt heller.

Bara det att du nämner Thrower gör dett hela overkligt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

men snälla.. över 100 med thrower.. visst att den gick kanske 85-90... men över 100 gjorde den inte med lågvarvigt rör :)
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

tro va ddu vill.. alla tror moppar går långsammare än de egetligen gör.
och när man låg så fort.. låg man på 13000 varv.. då gick det över hundra.. Räkna ut själv med 14-53 drev
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

stage6 skrev:tro va ddu vill.. alla tror moppar går långsammare än de egetligen gör.
och när man låg så fort.. låg man på 13000 varv.. då gick det över hundra.. Räkna ut själv med 14-53 drev

ja, och min Senda med MHR rör och 14/53 gjorde ca 90 och då låg jag på samma varvtal.

Och MHR går liiiiiiiiiiiiiite värre än thrower ska du se.

Jag tippar på att din moppe gjorde ungefär 85 blås.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nedför kanske.. och henry.. de spelar ingen roll om mhr går värre om de ligger på samma varv med samma drevning går båda mopederna lika fort ;)
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

du kanske är dålig på att köra? den gjorde över 100.. Lär dig ställa in mopparna.
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

och hur fan vet du att din gjorde 90 och inte mer?? vad har du mätt med? Gps mäter inte helt rätt.. Bil visar för mkt eller för lite
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

gps mäter rätt... och jag har mätt med ett antal bilar.. varav 1 med gps och mot en moppe som är mätt med gps.. vad har du mätt upp med? lådbil och glädjemätare?
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

gps går inte alls rä'tt.. jag piskar motorvägen då är det fan ingen bil som kör om mig.. Och om någon kör om mig.. då kör han inte om fort.. Tkr det är konstigt att alla bilar ligger i typ 85 på motorvägen ,, hahahha ägd
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

liten siffra att gämföra med:

en 06:a Senda går 90 me 14/53 drev på 10000 rpm, så alla vet ^^

äldre motorerna har typ annan utväxling i lådan, drför så är de så stora skillnader.... en polare me 05 gjorde 85 han me, men me 12/52 ( inga ostrypta cdi:er )))
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

stage6 skrev:gps går inte alls rä'tt.. jag piskar motorvägen då är det fan ingen bil som kör om mig.. Och om någon kör om mig.. då kör han inte om fort.. Tkr det är konstigt att alla bilar ligger i typ 85 på motorvägen ,, hahahha ägd

Du är sorglig grabben.

Att du ens nämner att du kör på motorvägen sånt ska man fan skämmas för det är inte precis " Ballt ".

Fucko.
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

just det.. INnan jag köpte ostrypt cdi gjorde moppen ca 85.. Sen köpte jag ostrypt.. Då gjorde den ca 95 på raka.. Och i nedförsbacke komma man lätt upp i 100 ++++++
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

stage6 skrev:just det.. INnan jag köpte ostrypt cdi gjorde moppen ca 85.. Sen köpte jag ostrypt.. Då gjorde den ca 95 på raka.. Och i nedförsbacke komma man lätt upp i 100 ++++++

På mätaren ja.
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

bil med.. Och en ny bil lära knappast visa 10 km/h fel.. det var 110 på bilen.. i så fall gör moppen 100 ca

ÄGD
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

stage6 skrev:bil med.. Och en ny bil lära knappast visa 10 km/h fel.. det var 110 på bilen.. i så fall gör moppen 100 ca

ÄGD

jo en ny bil visar 10 km/h fel.

Ligg i PRECIS samma hastighet på en raka så visst.

Du säger emot dig själv grabben, nyss gjorde moppen 100+++++, sen gjorde den visst bara 95 och nu gör den 100.

Vet du vad jag kallar sånna som dig?
Mytomaner utan verklighetsuppfatning.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

du henry, bara för att du råkar ha en bil som visar fel, så gör inte alla andra de
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:du henry, bara för att du råkar ha en bil som visar fel, så gör inte alla andra de

Din mamma har också en bil som visar fel.

Men får väll säga så här: En ny bil kan GOTT OCH VÄL visa 10km/h fel.
Låst