Sida 40 av 88
Postat: 8 juni 2009, 13:49
av jocksson
bensinskalle skrev:jocksson skrev:bensinskalle skrev:
är veven nybytt eller vad?
Den klarar sig bra på airsalen om veven inte gått så långt

Originalvenen klarar sig på airsalen om den inte ä för sliten

Byte till ny vev för cirka 50 mil sedan =) klarar den sig då?
Jarå om den håller sig lika bra kvalitetsmässigt som org veven så kommer de funka fint

tack för info kalle :p
Postat: 8 juni 2009, 15:00
av chifen
jocksson skrev:bensinskalle skrev:jocksson skrev:
Byte till ny vev för cirka 50 mil sedan =) klarar den sig då?
Jarå om den håller sig lika bra kvalitetsmässigt som org veven så kommer de funka fint

tack för info kalle :p
Se till att bestycka förgasaren rätt bara

Vad är det för förgasare btw?
Måste bara påpeka att han heter krille och namnet här är bensinSKALLE, kände bara för att påpeka XD
Postat: 8 juni 2009, 15:39
av bensinskalle
chifen skrev:Se till att bestycka förgasaren rätt bara

Vad är det för förgasare btw?
Måste bara påpeka att han heter krille och namnet här är bensinSKALLE, kände bara för att påpeka XD
Haha ja iofs de stämmer ju ^^
Postat: 11 juni 2009, 16:03
av jimppaboy
Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör?

Är det en passande setup för övrigt?
Postat: 11 juni 2009, 16:15
av bensinskalle
jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör?

Är det en passande setup för övrigt?
Blue saphire är väl hyper (((?)))
Då går de knappast att köra under en längre tid utan ras
Postat: 11 juni 2009, 16:46
av chifen
jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör?

Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup

Postat: 13 juni 2009, 23:53
av jimppaboy
chifen skrev:jimppaboy skrev:Vad tror ni skulle originalveven i AM6 klara en Barikit Blue Saphire med 21mm förgasare och Arrow Titanium rör?

Är det en passande setup för övrigt?
Inte spec bra setup och veven skulle inte må bra av det, Satsa på barikits sportcylinder på 74cc istället, kommer funka bättre med din övriga setup

tack för svar både du och bensinskalle

skulle motsvarande barikit 80cc kunna fungera tror ni? och vilken storlek på förgasare skulle passa?

Postat: 16 juni 2009, 13:11
av derbi_senda93
Hej!
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?

Postat: 16 juni 2009, 13:24
av Robiin937
Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?

airsal 70
Postat: 16 juni 2009, 13:28
av derbi_senda93
Robiin937 skrev:Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?

airsal 70
Tack.
Hur långt kan man köra med den tills veven måste bytas? Moppen har gått 1057 mil nu och inte bytt vev, cylinder eller kolv tror jag. Är tredje ägaren

Postat: 16 juni 2009, 15:02
av Tiinge
Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?

ska du ha en 70 cc så ska du helst byta till något annat rör för mer effekt , de hade jag gjort iaf.
jag hade tagit en Airsal 70 sport eller mk handmade 70 för original veven klarar dem utan problem så länge du inte alltid ligger o pressar fullt.
Postat: 16 juni 2009, 15:05
av Robiin937
giannelli funbkar bra till airsal
Postat: 16 juni 2009, 15:08
av derbi_senda93
Tiinge skrev:Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar vilken cylinder som skulle passa bra med ett Giannelli 2T utan att man måste byta vev?

ska du ha en 70 cc så ska du helst byta till något annat rör för mer effekt , de hade jag gjort iaf.
jag hade tagit en Airsal 70 sport eller mk handmade 70 för original veven klarar dem utan problem så länge du inte alltid ligger o pressar fullt.
Okej, tack. Jag får se

Postat: 17 juni 2009, 22:29
av derbi-j
Postat: 18 juni 2009, 00:05
av Henry
Postat: 18 juni 2009, 10:08
av RANKi
Tjenare nån som har en airsal sport 70cc eller mk handmade 70cc Rieju/AM6 till salu??
Postat: 18 juni 2009, 10:09
av Johanssons
Felpost
Postat: 18 juni 2009, 16:07
av specce
jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
Postat: 18 juni 2009, 16:26
av Frillanmcdillan
desto mer effekt du utvinner ur en cylinder desto närmare kommer du ett vevbyte. Så det beror på om du vill vara på den säkra sidan eller inte.
Postat: 18 juni 2009, 16:37
av bensinskalle
specce skrev:jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.... en arsial 70cc sport som har skurit och jag undrar om den går att borra/ hona. det är ett ganska djupt jack i den.....
är jacket/ jacken djupare än några tiondels millimter så går det nog inte att hona om... Honar man för mycket så tar man bort nicasilet och då måste man göra en "omnicasilbehandling" som blir dyrare än en ny cylinder
Går det att hona utan att man tar bort nacasilet så kommer ett nytt problem, då måste du ha tag i en utfyllnadskolv som är en aning större än original och de är ja ganska säker på att de inte finns till airsal

Postat: 22 juni 2009, 01:11
av ProoStunter
hejhej är barikit 74cc (racing) hög eller lågvarvigt och vilken ger bäst effekt barikiten eller airsal (sport) 70cc och vilkent rör passar vilken inget super dyrt rör nu typ mellan1000 och 2000
hjälp!
Postat: 23 juni 2009, 22:00
av leeo
hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
Re: hjälp!
Postat: 23 juni 2009, 22:48
av kallepalle
leeo skrev:hej!
när jag köppte min Derbi Senda xtreme sm 06 så visste inte ägaren så mkt om den.
när jag kollade på cylindern så stog det airsal på den. är det då 100% att det är trim cylinder eller kan den ha samma effekt som original cylindern?
det står även 49 cc på den?????????? väldigt tacksam för hjälp!!!!
ja det är en trimcylinder.
Postat: 26 juni 2009, 17:55
av beckvall
ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222
vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
Postat: 26 juni 2009, 20:33
av Rabxorzz
Det beror på vad för rör du har
Postat: 26 juni 2009, 21:16
av beckvall
Rabxorzz skrev:
Det beror på vad för rör du har
giannelli 2t enduro.
Postat: 27 juni 2009, 19:46
av bombmannen
Hej jag undrar om alla airsal 70cc cyllar har samma topplock ?
btw , är en airsal cylinder hög elr lågvarvig ?
Postat: 28 juni 2009, 08:57
av Zlacker73
Nu kanske jag skriver i fel tråd..bullit kanske e veteran?
Jag har 2bullit´s och har en fråga om cylinder beteckning.
Den som är repobjekt(svart ram) har en cylinder med beteckningen:gilardoni 2 273b den andra(lila ram) har en med:gilardoni 3 273b någon som vet om det skilljer nått eller om det bara har med årsmodell att göra?
Fråga2:
Någon som vet om orginal vev pallar Metrakit Handmade Copa 75cc:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14334?
Fråga3:Morini lämnar runt 8hk ostrypt så är det någon större vitts att byta till den snällare Metrakit Handmade 72cc för den lämnar väll runt 9-10?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14319
Postat: 12 juli 2009, 14:41
av MinikeV
Vad är det för skillnad på en aluminium cylinder och en gjutjärns cylinder?
Postat: 12 juli 2009, 16:55
av Zlacker73
Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
Postat: 12 juli 2009, 17:03
av MinikeV
Zlacker73 skrev:Som namnet säger,matrialet.Alu klarar värme osv bättre å därför mer lämpade för mer effect men har en kortare livslängd än gjutjärn cyllar.
Fördelen med gjutjärn är att om den skär så är det bara att hona å köpa nya kolvringar medans en alu cylinder för det mästa måste lämnas in för att honas+ny nicasil vilket brukar kosta mer än vad nypriset va på alu cylindern.
men vad är bättre om man vill ligga och pressa i längre sträckor?

Postat: 12 juli 2009, 18:05
av Zlacker73
Av min egna erfarenhet så säger jag järn cylindern då min polini höll betydligt längre än mhr å båda gick me rullen i botten under 10 minutersperioder på motorvägen till å från jobbet.
Postat: 20 juli 2009, 13:19
av RJ Racing
Tja !

Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat

Postat: 20 juli 2009, 13:54
av mtpower
RJ Racing skrev:Tja !

Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat

Vad jag har hört så är 50 sport obetydligt vassare än originalcylindern, vet dock inte om det gäller din moped.
Postat: 20 juli 2009, 20:29
av chifen
RJ Racing skrev:Tja !

Blir det märkbar skillnad i effekt om man köper 50 sport som t.ex den här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10230 och kör med original luftburk, original förgasare fast större munstycke och sen med original röret urpluggat

Nej. Ingen större skillnad alls. Inte alls prisvärt, dock bra om originalcylindern skurit

1hk extra om du finslipar allt, räkna inte med stor skillnad om ens någon.