Sida 36 av 49
Postat: 13 november 2010, 20:29
av DanielSahlin
har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
men låg på högvarv fast att jag inte rörde på gasen.
är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig?
/danne.
Postat: 14 november 2010, 17:41
av saamu3lsson
går det att strypa av leonelli cdi´n på Derbi Senda extrem 03?:)
isåfall hur?:)
Postat: 14 november 2010, 17:43
av DanielSahlin
tror att den du har är ostrypt, ducati är väl den strypa cdin?
rätta mig om jag har fel
Postat: 14 november 2010, 17:45
av saamu3lsson
den varvar inte över 8000 så antar att den är strypt, men har också tänkt på om röret stryper, sitter ju sugrörskrög på min och tänkte om det är det som gör att den inte kan varva ut riktigt?:)
Postat: 14 november 2010, 18:14
av ktm_danielsson
DanielSahlin skrev:har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
men låg på högvarv fast att jag inte rörde på gasen.
är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig?
/danne.
Testa o snurra lite på tomgångs skruven, kolla munstycken osv. Gör rent ditt bensinfilter också, kanske inte det felet beror på, men det brukar kunna samlas skit där

(tar max 3minuter)
Postat: 14 november 2010, 19:06
av beckvall
saamu3lsson skrev:den varvar inte över 8000 så antar att den är strypt, men har också tänkt på om röret stryper, sitter ju sugrörskrög på min och tänkte om det är det som gör att den inte kan varva ut riktigt?:)
en Derbi med blindrör varvar inte över 8000rpm oavsett
Postat: 14 november 2010, 19:29
av saamu3lsson
så cdin är inte strypt?:D
Postat: 21 november 2010, 22:46
av landvetterpontus
hur lång är bakstötdämparen på en Senda?

Postat: 22 november 2010, 15:21
av vonLidl
Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
Postat: 22 november 2010, 15:26
av saamu3lsson
vonLidl skrev:Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök..

endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
Postat: 22 november 2010, 18:13
av vonLidl
Näjdå!
Strypt CDI isf, Derbi varvar som kossor även fast de har ostrypt och originalrör!

Postat: 22 november 2010, 19:45
av beckvall
saamu3lsson skrev:vonLidl skrev:Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök..

endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
Postat: 22 november 2010, 19:55
av rkan
beckvall skrev:saamu3lsson skrev:vonLidl skrev:Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök..

endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
På scootrar, tex spf2 stryper den vid 8k/rpm
Postat: 22 november 2010, 20:42
av beckvall
rkan skrev:beckvall skrev:saamu3lsson skrev:
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök..

endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
På scootrar, tex spf2 stryper den vid 8k/rpm
ja men de är inte växlade Derbi motorer. de skulle kunna va en gammal som kan va strypt vid 8k vad har du för års mod?
Postat: 22 november 2010, 20:47
av rkan
beckvall skrev:rkan skrev:beckvall skrev: om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
På scootrar, tex spf2 stryper den vid 8k/rpm
ja men de är inte växlade Derbi motorer. de skulle kunna va en gammal som kan va strypt vid 8k vad har du för års mod?
Nej jag är en liten förädare och kör Rieju

Postat: 22 november 2010, 20:51
av beckvall
rkan skrev:beckvall skrev:rkan skrev:
På scootrar, tex spf2 stryper den vid 8k/rpm
ja men de är inte växlade Derbi motorer. de skulle kunna va en gammal som kan va strypt vid 8k vad har du för års mod?
Nej jag är en liten förädare och kör Rieju

jo jag vet det

men vet mna va man pratar om så får man svara på alla frågor

Postat: 22 november 2010, 21:24
av rkan
hah jo det är ju sant

men vad jag vet är iaf alla Derbi från 2000-talet strypta på 10k. Scootrarna är strypta på 8k eftersom effekten oftast utnyttjas bäst på ca 7k

Postat: 23 november 2010, 18:17
av saamu3lsson
beckvall skrev:rkan skrev:beckvall skrev:ja men de är inte växlade Derbi motorer. de skulle kunna va en gammal som kan va strypt vid 8k vad har du för års mod?
Nej jag är en liten förädare och kör Rieju

jo jag vet det

men vet mna va man pratar om så får man svara på alla frågor

fan vad lustigt, den är en 03a med leonelli tändningen;) jag har inte blindrör..
Postat: 23 november 2010, 20:39
av Danne
Har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
Den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
Så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
men låg på högvarv fast att jag inte rörde på gasen.
Är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig? eller tjuvluft?
Postat: 23 november 2010, 20:45
av derbi_senda93
Born2Ride skrev: Har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
Den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
Så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
men låg på högvarv fast att jag inte rörde på gasen.
Är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig? eller tjuvluft?
kolla så inte gasvajern har hängt sig nånstans. Spruta startgas runt insuget och försök starta, startar den så drar den tjuvluft.
Postat: 1 december 2010, 19:41
av landvetterpontus
eyy. jag har nu 65 elr 70 tandat bakdrev. behöver nu köpa nytt, men frågan e om jag skall köpa ett likadant eller ett 53 tandat. om jag köper 53 tandat måste jag dreva ner fram till 11 för farsan. då e frågan vilket som gör att moppen går som bäst, 14/65-70 eller 11/53? skulle behöva snabba svar då det skall beställas tidigt imon på min prao

Postat: 1 december 2010, 19:55
av karlssonlysekil
11/53 har jag hört är bra så kör på det :D
Postat: 1 december 2010, 22:10
av landvetterpontus
karlssonlysekil skrev:11/53 har jag hört är bra så kör på det

vad har du mer på moppen? hur fort går den?

Postat: 1 december 2010, 22:12
av karlssonlysekil
gianelli
17,5 mm förgasare.... 90 km/h :)
Postat: 1 december 2010, 22:34
av landvetterpontus
karlssonlysekil skrev:gianelli
17,5 mm förgasare.... 90 km/h

okej, men e de en dum idé att ha 11/53 när jag har orginalförgasare, men typ trimkrök åh lite småpill? bli den inte väldigt svag? :O
Postat: 1 december 2010, 22:42
av willemedDERBIN
inte med effekt rör !
jag ör o pluggat med 12/53
baxar runt i 60 och när effekt rör kmr så kmr det gå undan !
Postat: 11 december 2010, 16:10
av landvetterpontus
Tja.
Tänkte köpa baklampa med inbyggd blinkers.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=18851
Antar att jag måste ha ett blinkersrelä för led. kollade på denna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=8562 detta relä är det 2&3 stiftskoppling, men på orginalrelät är det 4 stift.
Orginalrelät:Den översta är grå. Den i mitten är vit och grön. Den till höger är jord. den till vänster är gul. den längst ner är ingenting.
somsagt så är relät jag kollat på 2&3 stiftskoppling. är det någon av stiften på orginalrelät som inte skall användas då? eftersom det inte finns fler än 3 på det andra. hur ska man göra? jag har ingen aning. hjälp! :O
Postat: 12 december 2010, 21:39
av willemedDERBIN
du kanske inte behöver ngt motstånd det kanske är inbyggt ?
om inte så kan du köpa till motstånd till den så som seriekopplar på blinkljusen
Postat: 12 december 2010, 22:18
av landvetterpontus
willemedDERBIN skrev:du kanske inte behöver ngt motstånd det kanske är inbyggt ?
om inte så kan du köpa till motstånd till den så som seriekopplar på blinkljusen
Ingen aning har motstånd hemma annars.
okejj, men vad är det 4 stiftet till då på orginalrelät? det e ju bara högst 3 på alla led relän på twostroke mm. är det något man bara kan strunta i?
Postat: 12 december 2010, 23:30
av RunnerStunts
Hej, min brud ska köpa moppe snart.
Hon funderar på en DRD. Är dom bra?
Har ingen erfarenhet av dom så jag kollar med er

Postat: 13 december 2010, 20:34
av landvetterpontus
RunnerStunts skrev:Hej, min brud ska köpa moppe snart.
Hon funderar på en DRD. Är dom bra?
Har ingen erfarenhet av dom så jag kollar med er

Har en kompis som har en Derbi sm DRD Limited edition, ganska ny. snygg som fasen och skön att köra. Tycker dock att den känns lite mindre än min Derbi Senda, men helt klart en grym moppe!
Postat: 13 december 2010, 21:06
av bensinskalle
RunnerStunts skrev:Hej, min brud ska köpa moppe snart.
Hon funderar på en DRD. Är dom bra?
Har ingen erfarenhet av dom så jag kollar med er

Klart bland de bästa mopederna på marknaden. Sen finns det ju ett ganska stort urval av modeller men i regel så är alla av hög kvalité, speciellt chassiet.
Postat: 15 december 2010, 19:17
av Spray
Har en fråga angående blinkersrelät på en Derbi Senda xtreme 06. Endel säger att det är blinkersrelä och strålkastarrelä i samma. Stämmer detta?
Postat: 15 december 2010, 19:39
av beckvall
Spray skrev:Har en fråga angående blinkersrelät på en Derbi Senda xtreme 06. Endel säger att det är blinkersrelä och strålkastarrelä i samma. Stämmer detta?
det beror på bilken "dosa" du menr. själv har jag aldrig hittat nått blinkersrelä. bara likriktare.
Postat: 16 december 2010, 11:49
av Spray
Det är den silvriga boxen med "räfflor" som sitter under vänster sidokåpa jag menar