Sida 36 av 64
Postat: 16 maj 2011, 19:46
av Jetforce_Dahlin
Wilsonrunner skrev:Tjena grabbar!
Nu är jag tillbaka igen efter svar på min fråga.
Har en Gilera runner Sp 2003a med leovince zx, 88 munstycke, ska i med gula kopplingsfjädrar ( malossi ) och 4 eller 4.5g vikter. Och då undrar jag vilka tryckfjädrar som kan passa bra! Har tillgång till vita/röda/svarta, funkar någon av de här?
Och sen så ska jag sätta på ett öppet luftfilter, hur många storlekar ska jag öka munstycket med ungefär?
Mvh Freddie
Du lär inte behöva byta tryckfjäder till den där setupen, och det är bara en, inte flera stycken. Om du byter till hårdare tryckfjäder när du inte behöver det kommer moppen bara gå sämmre och remmen kommer slitas mer. Byt bara tryckfjäder om remmen slirar, och det tvivlar jag på att den gör till den där setupen.
OM din rem slirar så är det nog för att den är nött bara, köp en ny rem då.
Postat: 17 maj 2011, 17:16
av ZX
har ett litet problem med min aerox
när jag har kört ett tag och stannar/rullar sakta så måste man som
springa igång den..
för att den bara bööar när man gasar och har ingen tomgång,
men när den kommer upp i varv så går den bra tills man bromsar.
Och varenda gång jag öppnar variatorkåpan så sitter remmen längst ner
på kopplingen.
jag har provat bytt tryckfjäder men då hände inget den tappade bara
mer effekt.
Och har även testat byta vikter från 2-7 gram utan nån förbättring
Ska remmen sitta så långt nere när den är avstängd?
Setup:
S6 50cc (alu)
Avstrypt orginalrör
större munstycke
skorstenen väck.
lättare vv.
Postat: 17 maj 2011, 18:02
av Jetforce_Dahlin
ZX skrev:har ett litet problem med min aerox
när jag har kört ett tag och stannar/rullar sakta så måste man som
springa igång den..
för att den bara bööar när man gasar och har ingen tomgång,
men när den kommer upp i varv så går den bra tills man bromsar.
Och varenda gång jag öppnar variatorkåpan så sitter remmen längst ner
på kopplingen.
jag har provat bytt tryckfjäder men då hände inget den tappade bara
mer effekt.
Och har även testat byta vikter från 2-7 gram utan nån förbättring
Ska remmen sitta så långt nere när den är avstängd?
Setup:
S6 50cc (alu)
Avstrypt orginalrör
större munstycke
skorstenen väck.
lättare vv.
Avstrypt orginalrör är ju inte så bra.
Sen kan du ju testa att skruva lite på tomgångsskruven. Och om den bööar så är det för stort munstycke.
Postat: 17 maj 2011, 19:18
av ZX
Jetforce_Dahlin skrev:ZX skrev:har ett litet problem med min aerox
när jag har kört ett tag och stannar/rullar sakta så måste man som
springa igång den..
för att den bara bööar när man gasar och har ingen tomgång,
men när den kommer upp i varv så går den bra tills man bromsar.
Och varenda gång jag öppnar variatorkåpan så sitter remmen längst ner
på kopplingen.
jag har provat bytt tryckfjäder men då hände inget den tappade bara
mer effekt.
Och har även testat byta vikter från 2-7 gram utan nån förbättring
Ska remmen sitta så långt nere när den är avstängd?
Setup:
S6 50cc (alu)
Avstrypt orginalrör
större munstycke
skorstenen väck.
lättare vv.
Avstrypt orginalrör är ju inte så bra.
Sen kan du ju testa att skruva lite på tomgångsskruven. Och om den bööar så är det för stort munstycke.
men får inte ha på trimrör för mina föräldrar sen jag blev tagen av
farbror blå
Och ska man skruva tomgångsskruven innåt eller utåt om den ska ha en
högre tomgång?
men den har gått bra med det där munstycket länge.
och det är oboybrunt
och jag tror att det är kopplingen som är slut då den inte vill ''trycka ut''
remmen till det läge när moppen är avstängd eller när man saktar ner.
Postat: 17 maj 2011, 19:38
av zvynx
Innåt för högre tomgång.
Postat: 19 maj 2011, 14:01
av Nickarn
Hej där!
Har en aerox 06 med lågvarvigt effekt rör.
Och den är seg som fan i början och jag har fått det konsaterat i en annan tråd att jag ska byta till lättare vikter. Men vilken vikt?
Men är lite osäker på vilka jag ska ha, för förra ägaren skickade med 16x13 vikter men jag vet ju att de ska vara 15x12 så då undrar jag även vad som händer om jag sätter i 16x13 vikter, erl kommer dom ens gå i?
Men som sagt är dessa stage6 v-vikter passar bra?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223
?
Edit: Det ligger 7vikter som e använda men 3 e på 16x13 och 4 på 15x12
han kan väll inte haft olika i va?
Btw tacksam för snabba svar, måste beställa idag elr imorn!
Postat: 19 maj 2011, 19:39
av Jetforce_Dahlin
Nickarn skrev:Hej där!
Har en aerox 06 med lågvarvigt effekt rör.
Och den är seg som fan i början och jag har fått det konsaterat i en annan tråd att jag ska byta till lättare vikter. Men vilken vikt?
Men är lite osäker på vilka jag ska ha, för förra ägaren skickade med 16x13 vikter men jag vet ju att de ska vara 15x12 så då undrar jag även vad som händer om jag sätter i 16x13 vikter, erl kommer dom ens gå i?
Men som sagt är dessa stage6 v-vikter passar bra?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223
?
Edit: Det ligger 7vikter som e använda men 3 e på 16x13 och 4 på 15x12
han kan väll inte haft olika i va?
Btw tacksam för snabba svar, måste beställa idag elr imorn!
Skulle jag vara du och jag vet att det ska vara 15*12 så skulle jag slänga de andra så jag inte blandade ihop dom. Du bör inte använda ngt som inte ska vara där. Då variatorn är ett ganska känsligt ställe på moppen.
Postat: 19 maj 2011, 19:54
av Nickarn
Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:Hej där!
Har en aerox 06 med lågvarvigt effekt rör.
Och den är seg som fan i början och jag har fått det konsaterat i en annan tråd att jag ska byta till lättare vikter. Men vilken vikt?
Men är lite osäker på vilka jag ska ha, för förra ägaren skickade med 16x13 vikter men jag vet ju att de ska vara 15x12 så då undrar jag även vad som händer om jag sätter i 16x13 vikter, erl kommer dom ens gå i?
Men som sagt är dessa stage6 v-vikter passar bra?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223
?
Edit: Det ligger 7vikter som e använda men 3 e på 16x13 och 4 på 15x12
han kan väll inte haft olika i va?
Btw tacksam för snabba svar, måste beställa idag elr imorn!
Skulle jag vara du och jag vet att det ska vara 15*12 så skulle jag slänga de andra så jag inte blandade ihop dom. Du bör inte använda ngt som inte ska vara där. Då variatorn är ett ganska känsligt ställe på moppen.
Okej, men vart lite osäker bara på just storleken, men vad skulle hända ifall man satte i 16x13, elr går dom inte ens i,
Men då beställer jag väll 15x12 vikter sen, fungerar stage6 vikterna bra ?
Postat: 19 maj 2011, 20:21
av Jetforce_Dahlin
Nickarn skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:Hej där!
Har en aerox 06 med lågvarvigt effekt rör.
Och den är seg som fan i början och jag har fått det konsaterat i en annan tråd att jag ska byta till lättare vikter. Men vilken vikt?
Men är lite osäker på vilka jag ska ha, för förra ägaren skickade med 16x13 vikter men jag vet ju att de ska vara 15x12 så då undrar jag även vad som händer om jag sätter i 16x13 vikter, erl kommer dom ens gå i?
Men som sagt är dessa stage6 v-vikter passar bra?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223
?
Edit: Det ligger 7vikter som e använda men 3 e på 16x13 och 4 på 15x12
han kan väll inte haft olika i va?
Btw tacksam för snabba svar, måste beställa idag elr imorn!
Skulle jag vara du och jag vet att det ska vara 15*12 så skulle jag slänga de andra så jag inte blandade ihop dom. Du bör inte använda ngt som inte ska vara där. Då variatorn är ett ganska känsligt ställe på moppen.
Okej, men vart lite osäker bara på just storleken, men vad skulle hända ifall man satte i 16x13, elr går dom inte ens i,
Men då beställer jag väll 15x12 vikter sen, fungerar stage6 vikterna bra ?
Jag kör med stage6 vikter och det funkar kanon. Men om du har lite extra cash som du vill spendera är det klart värt att köpa dr.pulley vikter, du kommer få mkt bättre drag i början
Postat: 19 maj 2011, 20:49
av Nickarn
Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:Jetforce_Dahlin skrev:
Skulle jag vara du och jag vet att det ska vara 15*12 så skulle jag slänga de andra så jag inte blandade ihop dom. Du bör inte använda ngt som inte ska vara där. Då variatorn är ett ganska känsligt ställe på moppen.
Okej, men vart lite osäker bara på just storleken, men vad skulle hända ifall man satte i 16x13, elr går dom inte ens i,
Men då beställer jag väll 15x12 vikter sen, fungerar stage6 vikterna bra ?
Jag kör med stage6 vikter och det funkar kanon. Men om du har lite extra cash som du vill spendera är det klart värt att köpa dr.pulley vikter, du kommer få mkt bättre drag i början
Okej tack så mkt.
Men passar dom te orginal variatorn då?
Postat: 19 maj 2011, 20:50
av Jetforce_Dahlin
Nickarn skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:
Okej, men vart lite osäker bara på just storleken, men vad skulle hända ifall man satte i 16x13, elr går dom inte ens i,
Men då beställer jag väll 15x12 vikter sen, fungerar stage6 vikterna bra ?
Jag kör med stage6 vikter och det funkar kanon. Men om du har lite extra cash som du vill spendera är det klart värt att köpa dr.pulley vikter, du kommer få mkt bättre drag i början
Okej tack så mkt.
Men passar dom te orginal variatorn då?
Japp

Postat: 19 maj 2011, 20:51
av Nickarn
Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:Jetforce_Dahlin skrev:
Jag kör med stage6 vikter och det funkar kanon. Men om du har lite extra cash som du vill spendera är det klart värt att köpa dr.pulley vikter, du kommer få mkt bättre drag i början
Okej tack så mkt.
Men passar dom te orginal variatorn då?
Japp

Ty som fan

Postat: 19 maj 2011, 20:52
av Jetforce_Dahlin
Nickarn skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Nickarn skrev:
Okej tack så mkt.
Men passar dom te orginal variatorn då?
Japp

Ty som fan

Lugnt det

Malossi multivar som inte växlar upp
Postat: 19 maj 2011, 21:35
av mrgilera
Jag har en malosso multivar som inte växlar upp det är som att den ligger kavr på "ettans" växel.ny med vikter å fjäder. Jag har 70cc och 17,5 gasare samt trimrör på min Derbi gp1 open.Varför växlar dn inte upp det är ju liksom ett komplett variatortrim-kitt jag köpt?
Postat: 22 maj 2011, 18:59
av ekenARK
Postat: 22 maj 2011, 20:28
av GabrielMedKymcoN
Nej, den kommer inte göra någon skillnad.
Edit: Kan dock hjälpa om din variator överhettar vid höga varv.
Postat: 22 maj 2011, 21:08
av MrAnton
om man ska dra v ringen på en aerox 08 vad ska man ha för vikter då om man bara vill ha axx och vad går den i då ?
Postat: 22 maj 2011, 21:10
av Jetforce_Dahlin
MrAnton skrev:om man ska dra v ringen på en aerox 08 vad ska man ha för vikter då om man bara vill ha axx och vad går den i då ?
Du skickade ju pm till mig och jag gav dig bra, genomgåeende svar?
Postat: 22 maj 2011, 21:18
av MrAnton
men jag förstod inte riktigt e inte så erfaren , men kan du länka variator vikter som e för bättre axx så köper jag dom ? :)
Postat: 24 maj 2011, 14:37
av Nutbreaker
Min yamaha slider e lite klen i början den liksom segar lite innan precis som att kopplingen slirar lite jag har Leovince Zx och 4,5 grams vikter och orginalkopplingsfjädrar:) har Mjuka/mellan/hårda hemma vilka tror ni skull hjälpa att byta till hårdare kopplingsfjädrar:=)?
Postat: 24 maj 2011, 14:52
av kymcorider
Nutbreaker skrev:Min yamaha slider e lite klen i början den liksom segar lite innan precis som att kopplingen slirar lite jag har Leovince Zx och 4,5 grams vikter och orginalkopplingsfjädrar:) har Mjuka/mellan/hårda hemma vilka tror ni skull hjälpa att byta till hårdare kopplingsfjädrar:=)?
Börja med dom mjuka och pröva dig fram.
Postat: 24 maj 2011, 15:09
av Nutbreaker
okej tack

Postat: 25 maj 2011, 14:30
av Nickarn
Vilka koplings fjädrar ska jag byta till om min moppe drar efter 20km/h(har bytt vikter till 4.5g)?
Trim: ett lågvarvligt effektrör en blå tryckfjäder en polini variator med 16x13 vikter i.
Jäkligt jobbigt när den drar efter 20 nästan hela tiden, men det blev en liten skillnad när jag bytte till lättare vikter men nu tror jag även att jag har för hårde kopplingsfjädrar efterssom det är ungefär samma sak efter jag bytt vikter men lite bättre så vad sägs?
Postat: 25 maj 2011, 20:20
av mrgilera
Min kymco vitality "växlar" upp vid ca 45-50kmh märks ganska tydligt,sen är den lite trött upp till ca 70då den börjar få upp lite mer varv igen.Jag vill ha jämnare axx samt snabbare "återhämtning" vid 50-60kmh så vad ska jag göra? ska jag byta fjäder till styvare eller prova att byta till lättare vikter? Min setup är 70cc, 17.5 gasare, technigas rs-rör och drevad.
Postat: 25 maj 2011, 21:02
av mrgilera
mrgilera skrev:Min kymco vitality "växlar" upp vid ca 45-50kmh märks ganska tydligt,sen är den lite trött upp till ca 70då den börjar få upp lite mer varv igen.Jag vill ha jämnare axx samt snabbare "återhämtning" vid 50-60kmh så vad ska jag göra? ska jag byta fjäder till styvare eller prova att byta till lättare vikter? Min setup är 70cc, 17.5 gasare, technigas rs-rör och drevad.
Glömde säga att jag har malossi multivar variator med 9g vikter åxå
Postat: 26 maj 2011, 17:16
av Nickarn
Nickarn skrev:Vilka koplings fjädrar ska jag byta till om min moppe drar efter 20km/h(har bytt vikter till 4.5g)?
Trim: ett lågvarvligt effektrör en blå tryckfjäder en polini variator med 16x13 vikter i.
Jäkligt jobbigt när den drar efter 20 nästan hela tiden, men det blev en liten skillnad när jag bytte till lättare vikter men nu tror jag även att jag har för hårde kopplingsfjädrar efterssom det är ungefär samma sak efter jag bytt vikter men lite bättre så vad sägs?
Edit: Har läst lite just om koppling nu och har kommit fram till att jag har för mjuka fjädrar efterssom kopplingen greppar för tidigt då den e ganska seg upp te 20km/H och sen drar den som ett djur kan det stämma+
Isåfall vilka fjädrar ska jag ha måste förståss ha hårdare förstår jag men vilka?
Postat: 27 maj 2011, 17:58
av Nickarn
Bump! måste ha ett svar innan måndag för då skickar ja tillbaka mina vikter som blev fel o tänkte köpa några kopplingsfjädrar om nu det är det som behövs!
Så är välidgt tacksamm för svar
Postat: 27 maj 2011, 18:29
av Nutbreaker
jag kör på malossis kopplingsfjädrar till min slider(Minarelli stående) dom funkar skit bra
Postat: 27 maj 2011, 18:34
av Nickarn
Nutbreaker skrev:jag kör på malossis kopplingsfjädrar till min slider(Minarelli stående) dom funkar skit bra
okej, men det är mest typ om det finns olika mått på just fjädrarna eller finns det bara olika hårdhet på dom?
Och så undrar jag såklar om mitt problem beror just på att kopplingfjädrarna är för svaga
Vilken drivrem? :(
Postat: 28 maj 2011, 08:43
av AndersoNN
Tjena alla jag undrar om denna drivremmen kommer att fungera till min setup eller om man ska köpa en original igen?
Kommer dessa kopplingfjädrarna bli bra på min btw?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=2897
http://twostroke.se/product.asp?product=13213
http://twostroke.se/product.asp?product=17161
Min setup.
Dragen v-ring
5,4 grams vikter
oranga kopplingsfjädrar (beställs med drivremmen)
Sportluftfilter
Pluggad ERG
Tacksam för snabba svar

Postat: 28 maj 2011, 09:18
av Nutbreaker
[quote="Nickarn"][quote="Nutbreaker"]jag kör på malossis kopplingsfjädrar till min slider(Minarelli stående) dom funkar skit bra[/quote]
okej, men det är mest typ om det finns olika mått på just fjädrarna eller finns det bara olika hårdhet på dom?
Och så undrar jag såklar om mitt problem beror just på att kopplingfjädrarna är för svaga[/quote]
jag testade exakt de som du sa, jag bytte till mellan hårda kopplingsfjädrar och vips så blev det mycket bättre

Postat: 28 maj 2011, 09:28
av Nickarn
Nutbreaker skrev:Nickarn skrev:Nutbreaker skrev:jag kör på malossis kopplingsfjädrar till min slider(Minarelli stående) dom funkar skit bra
okej, men det är mest typ om det finns olika mått på just fjädrarna eller finns det bara olika hårdhet på dom?
Och så undrar jag såklar om mitt problem beror just på att kopplingfjädrarna är för svaga
jag testade exakt de som du sa, jag bytte till mellan hårda kopplingsfjädrar och vips så blev det mycket bättre

Okej så det är asså kopplingafjädrarna ja ska byta?
Du sa mellan hårda menar du medium då?
Postat: 28 maj 2011, 09:48
av Nutbreaker
japp medium och ja testa iaf o byt kopplingsfjädrar men vad har du för övrig setup?
Postat: 28 maj 2011, 09:52
av Nickarn
Nutbreaker skrev:japp medium och ja testa iaf o byt kopplingsfjädrar men vad har du för övrig setup?
Jag har lågvarvigt leovince rör
Blå tryckfjäder dragen vring o 4,5g vikter
Postat: 28 maj 2011, 10:11
av Nutbreaker
okajj samma som mig då men testa byta till medium kopplingsfjäder
