Sida 36 av 60

Postat: 7 maj 2011, 12:45
av difaren
jag hade 13/56 fast byte för det vart så slitet,

Och är 11/53 bra drevning till en cpi sm 07?

Postat: 7 maj 2011, 14:08
av ServerError
difaren skrev:jag hade 13/56 fast byte för det vart så slitet,

Och är 11/53 bra drevning till en cpi sm 07?
original drevningen var väll 11/62? jag bytte idag till 14/56 och det var skit bra

Postat: 7 maj 2011, 14:25
av difaren
jo jag vet(A) men ja köpte 11/53 ist

Postat: 13 maj 2011, 22:46
av vinnst123
Hej hej!

Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.

Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?

Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?

Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.

Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?


Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.

Tack!

Postat: 13 maj 2011, 22:48
av ServerError
vinnst123 skrev:Hej hej!

Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.

Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?

Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?

Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.

Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?


Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.

Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag

Postat: 13 maj 2011, 22:59
av vinnst123
ServerError skrev:
vinnst123 skrev:Hej hej!

Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.

Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?

Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?

Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.

Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?


Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.

Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag

Tack så mycket! Du råkar inte ha svar på mina andra frågor? :)

Postat: 13 maj 2011, 23:05
av ServerError
vinnst123 skrev:
ServerError skrev:
vinnst123 skrev:Hej hej!

Jag har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Är sugen på att dreva om den så att den går fortare.

Har hört att jag ska ha 13/53 drev. Jag vet dock inte vad detta innebär. När jag kikade på drev här på twostroke så märkte jag att i storlekar så står det **-tandat, t.ex "53-tandat". Hur vet jag vad jag ska ha?

Ska jag ha 13 tandat fram och 53 bak?

Jag undrar dessutom hur jag får reda på vad min moped har som orginal drev? Googlade lite men står ingenting i stil med "13/53" eller "11/48" och dyl.

Är det något jag bör tänka på? Munstycke etc?


Tacksam för snälla och tydliga svar. Jag är fruktansvärt okunnig.

Tack!
Ett litet tipps är att ta en penna elr ngt spetsigt och bara räkna dina kuggar, så gjorde jag

Tack så mycket! Du råkar inte ha svar på mina andra frågor? :)
På min CPI SM med AM6 kopia så hade jag 11/62 original, så bytte jag till 14/56 som gjorde att jag fick 15km/h snabbare från 45km/h men axxet är slöt som fan så får ta ner ngn storlek fram. Men man får testa sig fram om inte ngn på TSR har exakt samma moppe och kan ge dig svar.

Om du ser ngn Rieju MRT SM så är det ju bara att fråga vad dom har...

Rieju RRX

Postat: 18 maj 2011, 19:56
av Swe2FX
Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.

Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)

Derbi Senda

Postat: 18 maj 2011, 20:06
av GW
Tjena, vill att min moppe ska gå lite fortare, men kan man bara byta drev för att få lite mer fart eller måste han ha effektrör?
Isåfall vilka drevningar ska jag ha om jag vill att den ska gå lite snabbare, behöver inte ha jätte bra axx, men skulle va kul att ha lite kvar ;)

Derbi Senda 08 xtreme
Helt original i motorn

Tack :P

Re: Derbi Senda

Postat: 22 maj 2011, 15:53
av GabrielMedKymcoN
Perssaboi skrev:Tjena, vill att min moppe ska gå lite fortare, men kan man bara byta drev för att få lite mer fart eller måste han ha effektrör?
Isåfall vilka drevningar ska jag ha om jag vill att den ska gå lite snabbare, behöver inte ha jätte bra axx, men skulle va kul att ha lite kvar ;)

Derbi Senda 08 xtreme
Helt original i motorn

Tack :P


Plugga ur röret så får du garanterat toppfart :wink:

Re: Rieju RRX

Postat: 22 maj 2011, 21:03
av JGabbe
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.

Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)
Gå ner till 11-12/52 eller gå upp några kuggar där bak så kommer du få bättre acc :)

Re: Rieju RRX

Postat: 23 maj 2011, 07:41
av Swe2FX
JGabbe skrev:
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX som toppar 70 med plugen dragen den är också omdrevad (inte av mig) till 13/52. Orginal: 11/52 enligt instruktionsboken.

Det som är problemet är att jag tycker den axxar riktigt dåligt om man jämför med mina kompisar som också har crossmoppe så det jag undrar är hur jag ska dreva för att axxet ska bli bättre (den behöver inte fortsätta toppa 70)
Gå ner till 11-12/52 eller gå upp några kuggar där bak så kommer du få bättre acc :)
Kommer jag att förlora mycket toppfart då?

Postat: 27 maj 2011, 17:22
av sikkor1
tjenare jag ahr en motorhispania furia som jag vill dreva bättre jag har 14-65 + att jag har mk thrower och sportluft, men jag vill dreva om den så att den går fortare mina kompisar drar min för lätt de är inte kul så vad ska jag ha för bakdrev om jag har 14 fram för att få en bra kombination?

Postat: 4 juni 2011, 11:51
av ZX
Derbi drd racing.

setup: ostrypt


Den varvar aldrig ut på femman ;( ska jag dreva upp eller ner den? :D

Postat: 4 juni 2011, 12:13
av eriksson96
Aprilia Sx50 -07
giannelli 2t effektsystem
barikit 70cc
barikit 21mm förgasare
110 huvudmunstycke
barikit insug
malossi membran
Hebo maxsize sportluftfilter
har 15/53 just nu, skulle ni haft 13/53 eller 14/53 ?

Postat: 5 juni 2011, 01:36
av sikkor1
hur blir de om man har 12/50 helt ok axx och bra topphastighet?
?

Postat: 5 juni 2011, 11:49
av hiem
vad är original drevning på Derbi drd racing 07?

Postat: 5 juni 2011, 11:56
av wille95
ZX skrev:Derbi drd racing.

setup: ostrypt


Den varvar aldrig ut på femman ;( ska jag dreva upp eller ner den? :D
en mindre kugg fram borde bli bra :)

Postat: 6 juni 2011, 14:11
av JGabbe
Tjena!

köpte ett TNT 14 tandat fram drev till min Derbi Senda x-treme 06.

Dock så passade inte original drevlåsbrickan, då hålen i låsbrickan var för 5mm och drevet för 6mm.
Så jag borrade upp hålen så att att 6mm skruvarna skulle passa i låsbrickan. Efter de kom nästa problem, Drevets skruvhål var för långt ifrån varandra och passade då inte på original låsbrickan.

Så är det någon som vet var man kan få tag på ett drevlåsbricka med längre radie mellan hållen en vad original låsbrickan har? eller på något sätt få brickan att passa?

Postat: 6 juni 2011, 21:30
av hiem
vad för drev är bäst på denna setup? :D

Derbi drd racing 07
metrakit thrower
ostrypt cdi
17,5mm förgasare
munstycke

Postat: 7 juni 2011, 20:58
av Yniq
Undrar vad det är för skillnad mellan att dreva fram och bak? Har för mig att 1 kugg fram är som 3-5 bak? Men det är inte det jag syftar på, menar om det är skönare eller märks av om man drevar fram eller bak. Någon som har erfarenhet eller ens förstår vad jag menar? :)

Postat: 8 juni 2011, 13:15
av jonne17
Gilera Smt -07
Arisal 73cc cylinder
Dragen plugg i kröken
Ostrypt cdi-box.

Postat: 8 juni 2011, 20:43
av jonne17

Gilera Smt -07
Arisal 73cc cylinder
Dragen plugg i kröken
Ostrypt cdi-box.
låter 12/13-52(orgina val?) bra,jag vill inte att moppen ska varva så mkt så att veven tar stryk..

Postat: 8 juni 2011, 20:48
av Ekman
jonne17 skrev:

Gilera Smt -07
Arisal 73cc cylinder
Dragen plugg i kröken
Ostrypt cdi-box.
låter 12/13-52(orgina val?) bra,jag vill inte att moppen ska varva så mkt så att veven tar stryk..
13/53 låter nog ganska bra :)

Postat: 8 juni 2011, 22:03
av kebaben
Tjena har en dt50r -04 det som är gjort är att det är lite större hål i pluggen så den toppar ca 65 ärliga.O nu till min fråga vilken drevning skulle passa bra för att få lite bättre axx men inte så mycket sämre topp.Har 12-52 nu. 8)

Postat: 8 juni 2011, 22:04
av Ekman
kebaben skrev:Tjena har en dt50r -04 det som är gjort är att det är lite större hål i pluggen så den toppar ca 65 ärliga.O nu till min fråga vilken drevning skulle passa bra för att få lite bättre axx men inte så mycket sämre topp.Har 12-52 nu. 8)
11/53 kanske?

Postat: 8 juni 2011, 22:05
av kebaben
OK Tack

Postat: 8 juni 2011, 22:08
av willemedDERBIN
sikkor1 skrev:tjenare jag ahr en motorhispania furia som jag vill dreva bättre jag har 14-65 + att jag har mk thrower och sportluft, men jag vill dreva om den så att den går fortare mina kompisar drar min för lätt de är inte kul så vad ska jag ha för bakdrev om jag har 14 fram för att få en bra kombination?
14/53 då kmr det gå undan med effekt rör
om du inte väger för mycket bara ;)

Postat: 8 juni 2011, 22:09
av willemedDERBIN
hiem skrev:vad för drev är bäst på denna setup? :D

Derbi drd racing 07
metrakit thrower
ostrypt cdi
17,5mm förgasare
munstycke
jag skulle kört å¨13-14/53

Postat: 8 juni 2011, 22:10
av willemedDERBIN
vicke xX SMT skrev:
jonne17 skrev:

Gilera Smt -07
Arisal 73cc cylinder
Dragen plugg i kröken
Ostrypt cdi-box.
låter 12/13-52(orgina val?) bra,jag vill inte att moppen ska varva så mkt så att veven tar stryk..
13/53 låter nog ganska bra :)
han kan köra 13-15 kuggs .... 15kugg om han orkar då slipper den juh varva (a)

Postat: 8 juni 2011, 22:47
av difaren
tar veven jätte mycket stryk ifall jag har 11/53 drevning, äre nåt ja ska oroa mig för att den kan gå sönder eller ?

Postat: 10 juni 2011, 14:19
av Nicke21
Tja har en Derbi xtreme 06 original med 13/65 drevning och undrar om jag kan ha 13/53 istället och hur mycket bättre toppfart får jag då?

Postat: 12 juni 2011, 21:51
av Yniq
Yniq skrev:Undrar vad det är för skillnad mellan att dreva fram och bak? Har för mig att 1 kugg fram är som 3-5 bak? Men det är inte det jag syftar på, menar om det är skönare eller märks av om man drevar fram eller bak. Någon som har erfarenhet eller ens förstår vad jag menar? :)
Citerar mig själv för att se om någon vet? :)

Postat: 12 juni 2011, 21:52
av viiktor15
va ska jag ha för drevning för att få optimalt axx på min ryz
har ett metrakit thrower och just ni sitter det 12/53 på, ska jag byta upp mig till 13/53?

Postat: 12 juni 2011, 22:42
av Swe2FX
viiktor15 skrev:va ska jag ha för drevning för att få optimalt axx på min ryz
har ett metrakit thrower och just ni sitter det 12/53 på, ska jag byta upp mig till 13/53?
För att få bättre axx ska du antingen gå ner i storlek fram eller gå upp i storlek bak men jag skulle nog säga att du ska gå ner till 11/53 för att få bättre axx men ändå ha kvar toppfart, annars om du vill ha ännu bättre axx men är redo att förlora lite toppfart så kan du köra med 11/64 men då kanske veven kan ta stryk men det får någon mer kunnig svara på:P
rätta mig om jag har fel :P