Sida 33 av 88

Postat: 16 februari 2009, 22:44
av kallepalle
japp. den funkar. ungefär samma effekt som din tidigare sylinder (airisal t6) kanske aningen klenare men mycket bätrre kolvar

Postat: 16 februari 2009, 22:54
av robin93
tack :wink:

airsal

Postat: 17 februari 2009, 10:31
av leeo
shena.
jag köpte en Derbi Senda extreme 06 sm av en kille som knappt visste nått om den han hade köpt den av en annan.
jag visste att det va ett effekt rör på den och att den va drevad.inget mer. det va det ända han visste om den också. men nu när jag kollade närmare på cylindern så står det airsal på den!!!både på topplocket och på cylindern!finns den 50 sport eller är det original ???
tacksam för svat \leo

Re: airsal

Postat: 17 februari 2009, 12:23
av RiejuForce
leeo skrev:shena.
jag köpte en Derbi Senda extreme 06 sm av en kille som knappt visste nått om den han hade köpt den av en annan.
jag visste att det va ett effekt rör på den och att den va drevad.inget mer. det va det ända han visste om den också. men nu när jag kollade närmare på cylindern så står det airsal på den!!!både på topplocket och på cylindern!finns den 50 sport eller är det original ???
tacksam för svat \leo
inte original men de lär vara en 50 sport.

Postat: 17 februari 2009, 14:55
av robin93
Tja. vad tycker ni om setupen bra eller dålig nått mer som jag borde köpa?. barikit 74cc 21mm förgasare tk rör 14-53 drevning sport membran förstärkta kopplingfjärdrar.

Postat: 17 februari 2009, 15:50
av RiejuForce
robin93 skrev:Tja. vad tycker ni om setupen bra eller dålig nått mer som jag borde köpa?. barikit 74cc 21mm förgasare tk rör 14-53 drevning sport membran förstärkta kopplingfjärdrar.
jag hade personligen bytt lammeller och vevparti.

Postat: 17 februari 2009, 15:51
av robin93
satan då okej tack men det vet jag inte hur man gör byta vev iaf:P

metrakit handmade

Postat: 23 februari 2009, 23:02
av Tompo
Tja jag har en Rieju drac 02a...
ska köpa malossi 80cc MHR replica
eller Metrakit handmade..
malossi håller högre kvalité antar ja fast de ee dyrare och kräver värre setup.
men om ja köper en handmade kan ja ba köpa motoforce racing vev parti xP? eller borde man ta typ stage 6 då man får med ramlager? :D :P

Re: metrakit handmade

Postat: 23 februari 2009, 23:04
av RiejuForce
Tompo skrev:Tja jag har en Rieju drac 02a...
ska köpa malossi 80cc MHR replica
eller Metrakit handmade..
malossi håller högre kvalité antar ja fast de ee dyrare och kräver värre setup.
men om ja köper en handmade kan ja ba köpa motoforce racing vev parti xP? eller borde man ta typ stage 6 då man får med ramlager? :D :P
handmade behöver du inte byta vev för.

Re: metrakit handmade

Postat: 24 februari 2009, 10:38
av kallepalle
Tompo skrev:Tja jag har en Rieju drac 02a...
ska köpa malossi 80cc MHR replica
eller Metrakit handmade..
malossi håller högre kvalité antar ja fast de ee dyrare och kräver värre setup.
men om ja köper en handmade kan ja ba köpa motoforce racing vev parti xP? eller borde man ta typ stage 6 då man får med ramlager? :D :P
du behöver inte byta vev för nån av dom.

Postat: 24 februari 2009, 17:26
av meanzick
RiejuForce skrev:
robin93 skrev:Tja. vad tycker ni om setupen bra eller dålig nått mer som jag borde köpa?. barikit 74cc 21mm förgasare tk rör 14-53 drevning sport membran förstärkta kopplingfjärdrar.
jag hade personligen bytt lammeller och vevparti.
och köpt ett annat rör :)

Postat: 24 februari 2009, 17:29
av guru
tror ni detta skulle passa med en top peformance 74cc(stavning?)

Motoforce - Vevparti (Racing)

Dellorto - Förgasare (Stage6 Racing) PHBG 21 mm

Postat: 24 februari 2009, 17:39
av kallepalle
behövs ingen ny vev till den cylindern. och absolut inte om du ska köra med orginalrör.

Postat: 25 februari 2009, 22:31
av bensinskalle
guru skrev:tror ni detta skulle passa med en top peformance 74cc(stavning?)

Motoforce - Vevparti (Racing)

Dellorto - Förgasare (Stage6 Racing) PHBG 21 mm
Är de en sportcylinder så tycker ja en 19mm förgasare räcker gott o väl. Är cylindern en midrace så räcker fortfarande en 19 mm bra men är de upper midrace så kan en 21 mm komma till pass ;)

Sätter man på större förgasare än vad som behövs så blir de bara förlust, man förlorar mycke av eventuellt bottendrag osv...

hjälp!

Postat: 1 mars 2009, 23:23
av leeo
jag köpte en Derbi Senda extreme 06 av en kille som inte visste så mycket om den. han hade bara testat den. han visste inte vad som vad gjort innan bara att cylinern va bytt av den äldre ägaren. jag kollade nu på cylindern och det står airsal på den!men det står också 49,9cc på den sen står det airsal och en liten ring där det står 07 innringat :? vad är detta? min kompis säger att det kan vara 70cc men att det står 49,9cc på alla?kan det vara 50 sport original eller vad?????? :?

Re: hjälp!

Postat: 1 mars 2009, 23:26
av DraceN^
leeo skrev:jag köpte en Derbi Senda extreme 06 av en kille som inte visste så mycket om den. han hade bara testat den. han visste inte vad som vad gjort innan bara att cylinern va bytt av den äldre ägaren. jag kollade nu på cylindern och det står airsal på den!men det står också 49,9cc på den sen står det airsal och en liten ring där det står 07 innringat :? vad är detta? min kompis säger att det kan vara 70cc men att det står 49,9cc på alla?kan det vara 50 sport original eller vad?????? :?
din vän har fel fel fel! :evil: det är en orginal erstättare den är på 49.9 cc och 07 står för när den e gjuten :wink:

Postat: 1 mars 2009, 23:44
av DraceN^
tar det här då..

vilken cylinder skulle vara bäst till mk sp rör och 21 mm fögg.


vad rekommenderar ni :roll:

Postat: 1 mars 2009, 23:59
av leeo
okej tack var säljer dom original airsal ersättare?

Postat: 2 mars 2009, 00:03
av RiejuForce
DraceN^ skrev:tar det här då..

vilken cylinder skulle vara bäst till mk sp rör och 21 mm fögg.


vad rekommenderar ni :roll:
Metrakit sp :wink:

Postat: 2 mars 2009, 00:03
av DraceN^
leeo skrev:okej tack var säljer dom original airsal ersättare?
twostroke cykelkraft startuning

Postat: 2 mars 2009, 00:13
av leeo
jag kollade det men det finns bara 50cc t6 det står: kan användas som original cylinder men om det är den så varför står det då 49,9cc på min?

Postat: 2 mars 2009, 10:18
av bensinskalle
RiejuForce skrev:
DraceN^ skrev:tar det här då..

vilken cylinder skulle vara bäst till mk sp rör och 21 mm fögg.


vad rekommenderar ni :roll:
Metrakit sp :wink:
sp ja, men de ä ju lite väl hardcore kanske ;)

Airsal 75 cc eller motsvarigheten hos barikit ( barikit har bättre kolv ), då rullar de på ;)

Postat: 2 mars 2009, 14:22
av DraceN^
leeo skrev:jag kollade det men det finns bara 50cc t6 det står: kan användas som original cylinder men om det är den så varför står det då 49,9cc på min?
dom har skrivit 50cc för att avrunda från 49,9 cc :wink:

okej

Postat: 2 mars 2009, 16:01
av leeo
men då måste det ju ändå vara trimm cylinder ju? eftersom den är t6 50 cc och det står : kan användas som original ersättare :wink: och det är den ända airsalen som jag kan hitta?

Re: okej

Postat: 2 mars 2009, 16:12
av DraceN^
leeo skrev:men då måste det ju ändå vara trimm cylinder ju? eftersom den är t6 50 cc och det står : kan användas som original ersättare :wink: och det är den ända airsalen som jag kan hitta?
den e egentligen en trim cylinder men inte mycket drf det står att den kan användas som org cylinder :wink:

Postat: 2 mars 2009, 16:12
av falken
som han ovanför skrev så har de bara avrundat :D från 50cc.

Postat: 4 mars 2009, 15:42
av DraceN^
Tja, de här packningarna som hänger med botten-packningarna hänger det med så många?
på sp cylindern

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MK800R0321

Postat: 4 mars 2009, 15:48
av wildhorse
DraceN^ skrev:Tja, de här packningarna som hänger med botten-packningarna hänger det med så många?
på sp cylindern

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MK800R0321
Gör så att man kan ställa in önskad squish

Postat: 4 mars 2009, 15:53
av DraceN^
wildhorse skrev:
DraceN^ skrev:Tja, de här packningarna som hänger med botten-packningarna hänger det med så många?
på sp cylindern

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MK800R0321
Gör så att man kan ställa in önskad squish
squish :?: :roll: :oops:

Postat: 4 mars 2009, 15:58
av wildhorse
DraceN^ skrev:
wildhorse skrev:
DraceN^ skrev:Tja, de här packningarna som hänger med botten-packningarna hänger det med så många?
på sp cylindern

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MK800R0321
Gör så att man kan ställa in önskad squish
squish :?: :roll: :oops:
Avståndet mellan kolvtoppen och toppen

Postat: 4 mars 2009, 16:01
av DraceN^
wildhorse skrev:
DraceN^ skrev:
wildhorse skrev: Gör så att man kan ställa in önskad squish
squish :?: :roll: :oops:
Avståndet mellan kolvtoppen och toppen
Okej :D men hur många ska man ha då om man har en Hebo vev exempel

Postat: 4 mars 2009, 16:02
av wildhorse
DraceN^ skrev:
wildhorse skrev:
DraceN^ skrev: squish :?: :roll: :oops:
Avståndet mellan kolvtoppen och toppen
Okej :D men hur många ska man ha då om man har en Hebo vev exempel
Beror ju på vilken squish man vill ha :D:D

Edit: använd 5 packningar så får du en squish på runt 0.6-0.8mm

Postat: 4 mars 2009, 17:37
av chifen
DraceN^ skrev:
wildhorse skrev:
DraceN^ skrev:Tja, de här packningarna som hänger med botten-packningarna hänger det med så många?
på sp cylindern

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MK800R0321
Gör så att man kan ställa in önskad squish
squish :?: :roll: :oops:
Squish är ett band mellan kolven och toppen, men när du mäter squish mäter du oftast avståndet från kolven till toppen. Packningarna som följer med är i olika tjocklek för att få så nära önskad kompression som möjligt. Man använder bara EN packning, och inte flera förutom om kolven av någon anledning skulle slå i toppen. Bör stå i anvisningarna till cylindern vad du bör ha för squish, om inte så ska den nog ligga på runt 0,6-0,7 kanske.

Men hela förklaringen till squish är väldigt komplex, har med vinkeln på förbränningsrummet att göra, avstånd mellan kolv och topp och hur avståndet är längs hela vägen över förbränningsrummet (vinkel och koncentration på explosionen kan man säga) Mycket viktigt med bra squishband för att få hög effekt :)

Postat: 6 mars 2009, 19:06
av Tomaz
Ska montera av topplocket snart för att polera det och då undrar jag om man bara ska skruva åt det sen när man monterar tillbaka det eller om man ska spänna åt det en viss "mängd".

Postat: 7 mars 2009, 17:46
av Rabxorzz
Ett bra tips på en vanlig bruks cylinder? Inget vevbyte!
inte vara för dyr heller :)