WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket

DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.
jespersallvik skrev:nån som har en duke 125 och kan berätta vad du tycker om den, har hört både bra och dåligt om den bland annat att motorn är skit.
Skithoj enligt mig, ingen känsla alls i den.
Är som en YZR125R, wannabe storhoj men är mest töntig sak, låter som en fjolla med original-systemet, sämre acc än en moped med 50cc sport.
Ska du köpa en motorcykel, köp en motorcykel och inget skit, ostrypt tvåtakt är egentligen det som gäller i 125-klassen.
Oftast byter man upp sig ifrån moped > lätt MC för att man vill ha effekt, och då är fyrtakt fel väg att gå.
Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
NSR125 är rätt fina, har en bekant som har en ståendes, vetefan vad han har gjort med den..
Tvåtakt/fyrtakt, allt beror på behovet egentligen, vill du ha roligt, ha effekt, kunna busa då och då, då är det tvåtakt som gäller.
Vill du pendelköra 10 mil per dag till/från skola/jobb etc så är det fyrtakt som gäller, mindre vibrationer och drar någon deciliter mindre, gjord för att pendlas.
Att skaffa A1 är det värt anser jag, det är roligt, det är inte som att åka moped, det är bättre, du går ifrån att vara ett mopedfucko till en hojkille, som kommer antagligen träffa andra liksinnande personer som dig, som inte är socialt efterblivna, som man kan ha trevligt med, ta en tur och njuta.
Argument : Du får riktig körvana, ingen mopedpojke kan köra ordentligt, du får åka runt lite med körskolan, avlägga ett teoriprov och varsågod, du har ett mopedkort.
För motorcykel går man igenom hur man uppför sig i stadstrafik, villaområden, landsväg, motorväg, hur du tar en kurva korrekt för att få ett bra flyt i din körning, få mopedpojkar kan köra vettigt i någon trafikmiljö öht.
larsniklas skrev:
Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.
Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.
Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Om du inte har A1-kort så anser jag att du inte har en talan då du bara ser det ifrån ett perspektiv, ditt egna, och inte från två, som jag kan.
Allt handlar inte om vad saker och ting kostar, börja räkna ut hur mycket pengar du slösar varje år på skitsaker, äta ute, godis, chips, popcorn, läsken du köper då och då osv, i slutändan är inget värt om man kollar slutsumman.
Tycker man om något, fortsätt med det, pengar är till för att spenderas.
Moped är värdelöst i jämförelse med 125a.