Sida 32 av 60

Postat: 17 september 2010, 21:54
av Gilerarcr04
har 12/53 drevning , vilket ger bäst axx.. 12/65 eller om jag byter ner en kugg fram till 11/53 ? jag skiter i toppfarten säg bara vad som ger bäst axx

Postat: 17 september 2010, 22:24
av puttrish
Gilerarcr04 skrev:har 12/53 drevning , vilket ger bäst axx.. 12/65 eller om jag byter ner en kugg fram till 11/53 ? jag skiter i toppfarten säg bara vad som ger bäst axx
12/65 ger bäst ax, man brukar säga att en kugg på framdrevet är som 3 kuggar på bakhjulet.

Postat: 20 september 2010, 16:21
av abbemannen
Vad är orginal dreven på Derbi Senda sm 04 :?:

Har kollat runt lite men har inte hittat ngt :shock:

Postat: 21 september 2010, 19:17
av vonLidl
^^ Jag har 12/65 :) Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".



Nu dags för mig o fråga!

Jag har köpt ett Gianelli 2T och den går gudomligt på min Derbi! Originaldreven får upp den i ca. 70 på raka men nu ere dags att dreva för farten och motorns skull. Jag är jävligt lat av mig, orkar inte byta bakdrev, och undrar om det blir "ok" att sätta på ett 15t där fram så det blir 15/65?? Funkar det bra och måste man förlänga kedjan? I teorin blir 15/65 = 11/52 men hur är det i praktiken? :wink:

Postat: 21 september 2010, 21:35
av jacke MH enduro
vonLidl skrev:^^ Jag har 12/65 :) Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".



Nu dags för mig o fråga!

Jag har köpt ett Gianelli 2T och den går gudomligt på min Derbi! Originaldreven får upp den i ca. 70 på raka men nu ere dags att dreva för farten och motorns skull. Jag är jävligt lat av mig, orkar inte byta bakdrev, och undrar om det blir "ok" att sätta på ett 15t där fram så det blir 15/65?? Funkar det bra och måste man förlänga kedjan? I teorin blir 15/65 = 11/52 men hur är det i praktiken? :wink:
om du vill ha ett snabbt svar, så tror jag att det blir för tungt! måste nog byta bak också :D

Postat: 23 september 2010, 17:36
av abbemannen
vonLidl skrev:^^ Jag har 12/65 :) Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".
fan jag hade 12/70

jag har ett 53 drev hemma, hur blir det om jag sätter på det 12/53

blir inte kedjan jävligt slapp då?
hur kommer det gå?
:?

allt annat är orginal

Postat: 25 september 2010, 13:19
av vonLidl
jacke MH enduro skrev: om du vill ha ett snabbt svar, så tror jag att det blir för tungt! måste nog byta bak också :D
Haha, jag beställde ett 15t fram till min Derbi. Den går 90 med GPS, förr med 12/65 gjorde den 80. Ja, jag vet att jag skrev att den gick 70 med originaldrev förr MEN det var en uppskattning eftersom mellanröret hoppade ut kröken när man körde på höga varv så jag kunde aldrig maxa på raksträckor! :D Och JA, siffrorna stämmer. En kompis med 13/53 och Metrakit SP-rör blev avis på min moped för att den gick bättre på alla sätt.. HAHA! :lol:

Abbemannen:

Ah, jusstdet. Glömde att vissa har 70 på sina Derbis, vanligare än 53 men ovanligare än 65. Jag har faktiskt iiiingen som helst aning om hur fort den kommer att gå men kedjan blir nog ganska slapp. Om du ska ha den original och bara dreva kan du väl testa byta till ett aningen större munstycke så orkar den liite bättre. Jag tror att originalmunstycke är 68, då borde typ 72 bli bra. :)

Postat: 25 september 2010, 15:15
av Spray
abbemannen skrev:
vonLidl skrev:^^ Jag har 12/65 :) Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".
fan jag hade 12/70

jag har ett 53 drev hemma, hur blir det om jag sätter på det 12/53

blir inte kedjan jävligt slapp då?
hur kommer det gå?
:?

allt annat är orginal
Jo du ska hälls korta kedjan, både för din och motorns skull. Men fråga värt om den orkar 17kuggar mindre i bak när allt annat är original

Postat: 25 september 2010, 16:10
av cfL00w
Roxon Duel (Derbi)

giannelli 2t enduro rör
92 munstycke
ostrypt cdi
förgasarstrypning borta
malossi membran

Har 14/52 atm

Hur många kmh förlorar ja på typ 12/52 och 13/52

Postat: 26 september 2010, 15:35
av Jezuz
Moped: Malaguti xtm 05
Setup: 80cc 21mm förgasare mk sp rör
Klarar motorn av att dra ut alla växlar om jag kör en drevning på 15/52?

Postat: 1 oktober 2010, 07:55
av nelco
Hej!
Bytte upp mig ifrån original cylinder till Barikit's 74cc förra veckan.
Allting gick bra men nu när jag provar att varva upp den så blir mätaren helt konstig, hoppar upp och ner nästan hela tiden.

Men det värsta är att när jag varvar upp den så skakar hela mopeden så mycket så jag vågar inte gasa mer
Jag kom på att tänka på det när jag körde i 80 (enligt mätaren) och den varva sönder

Efter det testade jag med gps i nerförsbacke med två på, då stog mätaren i ca 90 km/h men enligt gps:en så gick det bara i 74.

Så dåligt ska det väll inte gå??

Det är en Derbi Senda X-treme sm 03 med drevningen 13/53 och Gianelli 2t effektrör.

Kan det hjälpa om jag har en tyngre drevning?

Och vilken isf?

MvH
Nelco

Drevning

Postat: 1 oktober 2010, 15:38
av ServerError
Jag har en CPI supermoto SMX med drevning 11T och 61T jag undrar om moppen blir mycket snabbare om man handlar paketet med 12T och 56T med kedja. Eller vad föreslår du? (Jag hittar inget paket med 13T och 52T som jag hört ska vara bra drevning)

Postat: 2 oktober 2010, 13:46
av mrjkmx
Vad ska jag ha för drev?
Rieju drac 00a, AM6 Motor
TK rör på
13-48, hur blir det då tror ni?

Postat: 3 oktober 2010, 19:54
av Ztraand
om ja har 12/70 nu

och byter till 13/48 eller 12/53 vad kommer hända då?

Kommer accet att bli bättre lr sämre?:)
Kommer den bli starkare lr svagare?

Och kommer de märkas mycket?

Postat: 6 oktober 2010, 20:34
av viiktor15
Har funderat och tror jag ska försöka lära mig att stunta?
tips på bra drevning till detta.
Motor AM6 (mh Ryz, Peugeot xps, Rieju rrx osv :)
moped Motorhispania ryz
Urpluggad
nuvarande drevning 12-53

Postat: 18 oktober 2010, 20:40
av hammarroth
Hallå jag har en Rieju drac 02 med AM6:a och Hebo underliggande
jag undrar om den kmr orka 13/48?

Postat: 3 november 2010, 00:03
av crillle
Derbi Senda xtreme sm -06
airsal sport 50cc
strl munstycke: 80

va kan ja ha för drevning?

Postat: 3 november 2010, 21:55
av matton2
ifall du vill ha toppfart 13-14/53 så går den cirka 65-70 har den drevningen på min moped och har orginal cylinder och luftfilter vill du ha axx kan du vell ta 13-14/56 så går den ungefär lika snabbt men bättre axx

Postat: 6 november 2010, 16:57
av Johanczon
TJena !

Undrar hur effekten blir med 12/48 på min urpluggade RRX (:

Är inte bra på drevning hehe ;p

Postat: 15 november 2010, 19:29
av MorbidAngel
Märke: Rieju SMX / Motor AM6 eller vad det heter ?
SETUP: Dragit plugg i orignal rör
Nuvarande drev: Orignal fast dom är sönder
Drevning ni undrar om: Jag skall köpa nya drev och jag vill ha så mycket axx som möjligt. Fast det får inte sänka min topp fart. Om det inte går så vill jag ha lite bättre av båda.

Skulle uppskatta om någon länkar snabbt för jag måste beställa nu.


EDIT: Skall köpa ny kedja också så ni får gärna länka till det också.

Postat: 15 november 2010, 20:36
av Pontusandersson95
MorbidAngel skrev:Märke: Rieju SMX / Motor AM6 eller vad det heter ?
SETUP: Dragit plugg i orignal rör
Nuvarande drev: Orignal fast dom är sönder
Drevning ni undrar om: Jag skall köpa nya drev och jag vill ha så mycket axx som möjligt. Fast det får inte sänka min topp fart. Om det inte går så vill jag ha lite bättre av båda.

Skulle uppskatta om någon länkar snabbt för jag måste beställa nu.


EDIT: Skall köpa ny kedja också så ni får gärna länka till det också.
13/55 e fint

Postat: 20 november 2010, 16:38
av saamu3lsson
tjena, ger 14/56 ungefär samma utväxling som 13/53? :)

Postat: 20 november 2010, 18:35
av derbi_senda93
saamu3lsson skrev:tjena, ger 14/56 ungefär samma utväxling som 13/53? :)
Ja, i princip :)

Postat: 21 november 2010, 15:16
av saamu3lsson
Derbi_senda93 skrev:
saamu3lsson skrev:tjena, ger 14/56 ungefär samma utväxling som 13/53? :)
Ja, i princip :)


tack:D

Postat: 11 december 2010, 14:33
av cfL00w
airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
Hebo racing underliggande
24mm insug
pro race kopplingsfjädrar.
stage 6 luftfilter

Vilken drevning, vill ha axx för det mesta.

Postat: 12 december 2010, 00:40
av SickRazer
cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
Hebo racing underliggande
24mm insug
pro race kopplingsfjädrar.
stage 6 luftfilter

Vilken drevning, vill ha axx för det mesta.
vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.

Postat: 12 december 2010, 01:17
av derbi_senda93
cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
racing underliggande
24mm insug
pro race kopplingsfjädrar.
stage 6 luftfilter

Vilken drevning, vill ha axx för det mesta.
Satsa på 13-53, ger grym acceleration och en behaglig topp.
SickRazer skrev:vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.
Fel.
Högvarvig cylinder ger mer axx och mer toppfart!

Postat: 12 december 2010, 01:46
av cfL00w
Derbi_senda93 skrev:
cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
racing underliggande
24mm insug
pro race kopplingsfjädrar.
stage 6 luftfilter

Vilken drevning, vill ha axx för det mesta.
Satsa på 13-53, ger grym acceleration och en behaglig topp.
SickRazer skrev:vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.
Fel.
Högvarvig cylinder ger mer axx och mer toppfart!
Tack för hjälpen :D!

Postat: 12 december 2010, 23:37
av Ztraand
Tänkte köra Derbi 04 med avstrypt cdi och Gianelli rör, tänkte satsa på acc. vilket drev är bäst 13.53 / 12.70 / 13.70 ?

Hur långt tid skulle de ta ungefär 0-60 och vilken växel skulle ja ligga på då? ungefär 6-8tusen varv?

Postat: 13 december 2010, 08:54
av beckvall
jag ha kört 13/65 då gick den ungefär 80 med bra acc. vet ej någon tid men den gick allafall bra. och på 6an på 8k rpm så går det runt 50-60

CPI

Postat: 15 december 2010, 16:13
av ServerError
Jag har en CPI Supermoto SMX, allt original, ska byta rör och luftfilter och drev. Vilken drevning är bäst för bra axx och högre toppfart?

Postat: 15 december 2010, 19:05
av Ztraand
beckvall skrev:jag ha kört 13/65 då gick den ungefär 80 med bra acc. vet ej någon tid men den gick allafall bra. och på 6an på 8k rpm så går det runt 50-60
gick den bara 50-60 på 8k rpm ? hur mke rpm var den uppe i när du rullade i 80 typ?:O

Är risken att jag måste byta vev?

Re: CPI

Postat: 15 december 2010, 19:35
av 2stroke4ever
BloodSweatSmile skrev:Jag har en CPI Supermoto SMX, allt original, ska byta rör och luftfilter och drev. Vilken drevning är bäst för bra axx och högre toppfart?
12/53 funkar bra om du åker mycket i stan, men om du åker mycket lansväg och vill ha ett hyggligt acc så 13/53
Ztraand skrev:gick den bara 50-60 på 8k rpm ? hur mke rpm var den uppe i när du rullade i 80 typ?:O

Är risken att jag måste byta vev?
nej du bör inte byta vev bara för ett gianelli

Postat: 19 december 2010, 19:13
av ServerError
14/52 är väll bra förr axx och toppfart?

Postat: 19 december 2010, 19:34
av chifen
BloodSweatSmile skrev:14/52 är väll bra förr axx och toppfart?
Beror på setup. skulle hellre köra 13 fram. 14 blir lite tungt om du inte gjort rätt mycket åt mopeden. Roligare med axx än toppfart ;)