Sida 4 av 49

Postat: 19 januari 2009, 20:22
av bensinskalle
wildhorse skrev:min varvräknare lyser inte ens. vad kan de bero på? :?
Lyser den inte så är det nog bakgrundslampan som är pajj...

Eller är den heldöd? Isåfall är det nån kontakt eller sladd till mätaren som glappar eller liknande ;) I manualen till moppen är det med ett elschema, så då kan du kika så vet du vilka kablar som har med den mätaren att göra, och kolla upp dom ;)

BTW: Porr eller vad?

Bild

Nya GPR 4T 4V LC ;) ( nya piaggiomotorn :D ) Fick tyvärr inte fram nån bättre bild =/

Postat: 19 januari 2009, 20:32
av Tomaz
min hastighetsmätare lyser inte :/ nått fel på lampan elr? va kan felet va? har varit så sen jag köpte den, men vill fixa de nu :P

Postat: 19 januari 2009, 20:36
av kallepalle
bensinskalle, va kostar den? :O

Postat: 19 januari 2009, 20:36
av derbi_senda93
Hej! upptäckte en grej häromdagen som jag ville förmedla till andra som har Derbi även om ni redan vet det men..

till saken, de som har Derbi vet ju om att det är 3 skorstenar på luftburken och de är samma på luftfiltret, tre hål på det också.. och stryper man av luftburken blir det ju en större öppning men på luftfiltret är det fortfarande samma att det är tre hål.. låt mig visa med hjälp av bilder:

som ni ser kan man antagligen riva av där det är streckat för att få ett lite större luftflöde..
Bild
Bild

och gör man det så passar det ju här perfekt!
Bild
Bild

Alltså kan man ju säga att det också är en slags strypning på luftfiltret..

hoppas ni förstod även fast jag förklarade väldigt dåligt :roll:

Mvh Jonthe

Postat: 19 januari 2009, 22:00
av bensinskalle
DerbiSM skrev:min hastighetsmätare lyser inte :/ nått fel på lampan elr? va kan felet va? har varit så sen jag köpte den, men vill fixa de nu :P
Det är med stor sannorlikhet lampan ;) Om du lossar panelen och vickar upp den så ser du kontakter som sitter på ett par ställen, bland andra dom till bensinvarnaren, tempvarnaren osv :D De sitter en likadan kontakt nånstans mitt bakom mätaren.. Den rycker du bara rakt ut så följer lampan med :D Sen är de bara att rycka ur lampan ur kontakten o byta ;)

Ny köper du hos ÅF...
kallepalle skrev:bensinskalle, va kostar den? :O
Vad ja sett hittills kostar den som gamla GPR ( 52k ), + lite till
Men tyvärr finns den inte i sverige xO Finns nog inte att köpa på ett bra tag :(

Postat: 19 januari 2009, 22:14
av Tomaz
bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:min hastighetsmätare lyser inte :/ nått fel på lampan elr? va kan felet va? har varit så sen jag köpte den, men vill fixa de nu :P
Det är med stor sannorlikhet lampan ;) Om du lossar panelen och vickar upp den så ser du kontakter som sitter på ett par ställen, bland andra dom till bensinvarnaren, tempvarnaren osv :D De sitter en likadan kontakt nånstans mitt bakom mätaren.. Den rycker du bara rakt ut så följer lampan med :D Sen är de bara att rycka ur lampan ur kontakten o byta ;)

Ny köper du hos ÅF...

okej, tack för hjälpen!

Postat: 29 januari 2009, 16:46
av ChopperS
Tja jag har lite fel på min Derbi Senda R 99 .. (elfel) den får ingen bra gnista och jag har fot igång den 1 gång men då gick den as dåligt och hostade och avgass smällar .. vad är fel ? Snälla jag vill ha hjälp xD

Postat: 29 januari 2009, 16:48
av Debianbil
bensinskalle skrev:
wildhorse skrev:min varvräknare lyser inte ens. vad kan de bero på? :?
Lyser den inte så är det nog bakgrundslampan som är pajj...

Eller är den heldöd? Isåfall är det nån kontakt eller sladd till mätaren som glappar eller liknande ;) I manualen till moppen är det med ett elschema, så då kan du kika så vet du vilka kablar som har med den mätaren att göra, och kolla upp dom ;)

BTW: Porr eller vad?

Bild

Nya GPR 4T 4V LC ;) ( nya piaggiomotorn :D ) Fick tyvärr inte fram nån bättre bild =/



haha porr va namnet ;) :twisted:

Postat: 29 januari 2009, 17:07
av bensinskalle
ChopperS skrev:Tja jag har lite fel på min Derbi Senda R 99 .. (elfel) den får ingen bra gnista och jag har fot igång den 1 gång men då gick den as dåligt och hostade och avgass smällar .. vad är fel ? Snälla jag vill ha hjälp xD
Hur vet du att det är gnistan som är dålig, har du testat den?

Se till så att tändstiftet får ordentlig kontakt mot metall så att det jordar ordentligt ;)

Har du fortfarande dålig gnista så är de nytt tändstift som gäller, de är de absolut första man ska byta, o de är ju inte så dyrt heller ;)

Annars är de värre, om felet bevisligen är tändningen så är det kanske glapp, skadad tändkabel ( ganska känslig grej innuti den som kan gå av ), glapp i strömtillförseln eller så har cdi:n fått sig en tjosan så den börjar ge upp ... I värsta fall är det tändplattan men de ska mycke till innan den ska ta skada...

Postat: 29 januari 2009, 17:12
av ChopperS
okej .. ja jag har tästat den .. den gick typ Tok dåligt..

Postat: 29 januari 2009, 17:57
av bensinskalle
ChopperS skrev:okej .. ja jag har tästat den .. den gick typ Tok dåligt..
Men testat HUR ? ;) har du bara kört moppen ( vilket de låter som ), då är det förmodligen förgasaren som de ä tjall på...

Men ska du kolla gnistan, så skruvar du ur tändstiftet, sätter på tändhatten, trycker gängan på tändstiftet mot ren metall på motorn och kickar ;) Då ser du om tändstiftet ger gnista ;)

Postat: 1 februari 2009, 15:16
av ChopperS
hihi ja :p Trottelnålen fasnade och åkte inte ner i förgasaren typ .. så nu går den som FAN :p

Postat: 1 februari 2009, 15:42
av bensinskalle
ChopperS skrev:hihi ja :p Trottelnålen fasnade och åkte inte ner i förgasaren typ .. så nu går den som FAN :p
haha hmm kostigt att den gick så dåligt ^^

Postat: 1 februari 2009, 19:52
av ChopperS
hahe ne .. men jag tittade på någon spräng skis och hittade att man skulle ha någon gummi busning där :p så jag bästellde de och mk pro race lameller .. den slirade bara på koplingen :p nice som fan <3 xD

Postat: 1 februari 2009, 20:01
av bensinskalle
ChopperS skrev:hahe ne .. men jag tittade på någon spräng skis och hittade att man skulle ha någon gummi busning där :p så jag bästellde de och mk pro race lameller .. den slirade bara på koplingen :p nice som fan <3 xD
Haha okej ;)

Postat: 1 februari 2009, 21:56
av DraceN^
varför har Derbi motorn 5 kopplingsfjädrar :roll: ? AM6 har ju 4..
:?

Postat: 1 februari 2009, 22:03
av bensinskalle
DraceN^ skrev:varför har Derbi motorn 5 kopplingsfjädrar :roll: ? AM6 har ju 4..
:?
Bättre med 5, blir starkare ;)

Visste själv inte att de va 5 st, alldrig varit på kopplingen på en derbimotor ;)

Postat: 1 februari 2009, 22:07
av DraceN^
bensinskalle skrev:
DraceN^ skrev:varför har Derbi motorn 5 kopplingsfjädrar :roll: ? AM6 har ju 4..
:?
Bättre med 5, blir starkare ;)

Visste själv inte att de va 5 st, alldrig varit på kopplingen på en derbimotor ;)
okej, men är det den enda anledningen? :roll:

lite udda att du inte visste det :lol: :lol: :D :P

Postat: 1 februari 2009, 22:27
av bensinskalle
DraceN^ skrev:
bensinskalle skrev:
DraceN^ skrev:varför har Derbi motorn 5 kopplingsfjädrar :roll: ? AM6 har ju 4..
:?
Bättre med 5, blir starkare ;)

Visste själv inte att de va 5 st, alldrig varit på kopplingen på en derbimotor ;)
okej, men är det den enda anledningen? :roll:

lite udda att du inte visste det :lol: :lol: :D :P
haha ja ^^ Lika udda som 5 fjädrar hehe ^^

Men ja tror ja har en miniteori :P

Derbimotorer går ju att starta med växel i, och för att de ska gå så måste ju kopplingen gå fri ordentligt för att moppen inte ska rulla iväg :P

Så för att få extra frigång på kopplingen så måste man antingen förlänga "slaglängden" på kopplingen eller flytta den :P Och flyttar man den ( isär i det här läget då ) så blir kopplingen svagare eftersom de blir sämre tryck... Så då sätter man i 5 fjädrar för att kopplingen ska bli starkare... 4 starkare fjädrar skulle också funka förstås men dom håller förmodligen inte lika bra eftersom dom utsätts för 20%, eller va de nu blir..., mer tryck... :P

Kanske en förklaring...

Postat: 3 februari 2009, 22:26
av Sigge Mk
DerbiSM skrev:Hej !
vill att min Derbi ska låta mer, några tips på vad jag kan göra så den gör det ? inte sportluftfilter bara :wink: funderar på att köpa ny ljuddämpare, men kommer moppen gå fortare då ? för jag vill ju inte trimma, ska ha lagligt :wink:

-nån som vet nån bra och billig ljuddämpare som passar Derbi ? ska va tre skruvsfäste, elr vad det nu heter :P

mvh/ DerbiSM

du vet där du drar pluggen i luft burken?
hur som häls så kan du fila på luft intaget så den får mer luft vilket är ett plus att den kommer låte mer som du vill!!

ljuddämpare kan jag ju sögar att MK pro race och sp ljuddämparen låter fint och låter mer. ps tror det :P

Postat: 3 februari 2009, 22:33
av Tomaz
Sigge Mk skrev:
DerbiSM skrev:Hej !
vill att min Derbi ska låta mer, några tips på vad jag kan göra så den gör det ? inte sportluftfilter bara :wink: funderar på att köpa ny ljuddämpare, men kommer moppen gå fortare då ? för jag vill ju inte trimma, ska ha lagligt :wink:

-nån som vet nån bra och billig ljuddämpare som passar Derbi ? ska va tre skruvsfäste, elr vad det nu heter :P

mvh/ DerbiSM

du vet där du drar pluggen i luft burken?
hur som häls så kan du fila på luft intaget så den får mer luft vilket är ett plus att den kommer låte mer som du vill!!

ljuddämpare kan jag ju sögar att MK pro race och sp ljuddämparen låter fint och låter mer. ps tror det :P
hehe, okej. Jag har redan provat att ta bort luftpluggen och Ja då lät den mer :wink: Men jag vill inte fila där, för då måste jag köpa en ny luftburk sen om jag ska sätta tillbaka pluggen.

Jo.. jag vet att man kan byta ljuddämpare, men det räcknas ju tydligen som trim :roll: jag får ju inte trimma, så jag kan inte sätta på ny ljuddämpare..

Funderar på att sätta på sportluftfilter istället, för då får den ju gött ljud :P Jag vet att de också räknas som trim men det är ju inte riktigt lika många poliser som bryr sig om det, sen så har jag tänkt att ha sportluftfiltret inne i luftburken och inte stänga locket, för då syns de inte så mkt, hehe. :P

mvh

Postat: 3 februari 2009, 22:43
av Sigge Mk
Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal :wink:

Mvh/DerbiSM
precis! :P
på min gilera (Derbi) 04 så är det orginal cdi och jagkan varva upp till 11000 rpm !!!!!!!

Postat: 3 februari 2009, 23:04
av Tomaz
Sigge Mk skrev:
Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal :wink:

Mvh/DerbiSM
precis! :P
på min gilera (Derbi) 04 så är det orginal cdi och jagkan varva upp till 11000 rpm !!!!!!!
Då har du alltså en ostrypt cdi-box orginal på din(om du inte har bytt till de själv), 11000rpm låter lite mycket, vad har du för trim..? :)

Postat: 3 februari 2009, 23:50
av Sigge Mk
DerbiSM skrev:
Sigge Mk skrev:
Derbi_senda93 skrev: precis! :P
på min gilera (Derbi) 04 så är det orginal cdi och jagkan varva upp till 11000 rpm !!!!!!!
Då har du alltså en ostrypt cdi-box orginal på din(om du inte har bytt till de själv), 11000rpm låter lite mycket, vad har du för trim..? :)


pro race rör 70cc barikit 21 mm förgasare

drd

Postat: 23 februari 2009, 18:24
av mfransson
tjabba, har ett litet problem med derbin det rinner olja ur avgasröret -.- åndå kör jag bara med oljetanken alltså 2% .. vad kan detta bero på ? och är det skadligt för motorn?

Re: drd

Postat: 23 februari 2009, 18:41
av DraceN^
mfransson skrev:tjabba, har ett litet problem med derbin det rinner olja ur avgasröret -.- åndå kör jag bara med oljetanken alltså 2% .. vad kan detta bero på ? och är det skadligt för motorn?
Att de kmr olja ur röret beror på att du har för mycket olja det kmr olja som ej har förbränns, kör du olja både i tanken o sperata?

Postat: 23 februari 2009, 18:53
av mfransson
¨bara i oljetanken alltså 2%

Postat: 23 februari 2009, 19:11
av kallepalle
det är garanterat så att den fål lite för mycket bensin, så att inte allt hinner förbrännas. detta resulterar i att det kommer ut i natingen luftfiltret eller avgasröret.

Postat: 23 februari 2009, 19:13
av bensinskalle
DerbiSM skrev:
Sigge Mk skrev:
Derbi_senda93 skrev: precis! :P
på min gilera (Derbi) 04 så är det orginal cdi och jagkan varva upp till 11000 rpm !!!!!!!
Då har du alltså en ostrypt cdi-box orginal på din(om du inte har bytt till de själv), 11000rpm låter lite mycket, vad har du för trim..? :)
11 är ju inte så farligt ^^ sendor brukar ju kunna varva 12000 med giannellirör och ostrypt cdi ;) med 12/53 drev så drar de på som faen då :D
svar på: skrev:oljeproblemet
att de rinner lite olja är ingen fara, hellre för mycke olja än för lite ;)

Så länge motorn går bra och inte tändstiftet är svart så är de inga problemzzzz

Postat: 23 februari 2009, 19:34
av Tomaz
De ryker ifrån min cylinder på min Derbi. :?

Jag hade inte startat den på ett tag och sen när jag startade den så va den igång i ca 5min och sen såg jag att det kom rök ifrån cylindern.

Det ända felet på cylindern som jag vet om är att topplockspackningen är sliten, är det pga det ?

Röken kommer antingen ifrån, mellan cylindern och topplocket eller så kommer den från den stora skruven som sitter på topplocket. Såg inte riktigt vartifrån det kom.

Här är en bild, röken syns inte så bra på bilden men därifrån kom den iaf:
Bild

Tacksam för snabba svar !

mvh/DerbiSM

Postat: 23 februari 2009, 19:47
av kallepalle
DerbiSM skrev:Röken kommer antingen ifrån, mellan cylindern och topplocket eller så kommer den från den stora skruven som sitter på topplocket. Såg inte riktigt vartifrån det kom.

lägg på någon vätska tex vatten och starta. kolla sedan efter bubblor, då ser du vars röken kmr ifrån.

Postat: 3 mars 2009, 16:13
av Tomaz
Har lite frågor om Derbi'n:

1. Jag har tagit bort oljetanken, jag blandar alltså själv.
Men jag har inte tagit bort oljepumpen, måste man göra det eller ska man bara täppa igen hålen på den ? och isåfall vart ska man täppa igen ?

2. Snabbfråga, ska rengöra förgasaren och funderar på att använda bensin att rengöra med då det rengör grymt bra, går det bra att använda det till förgasaren ?

3. När jag bromsar med fotbromsen så lyser inte bromslampan, den lyser fint när den står på tomgång och när man bromsar med frambromsen men inte med fotbromsen.. Är det nån relä eller liknande man kan byta för att fixa det ?

//DerbiSM

Postat: 3 mars 2009, 16:45
av robin93
Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited 05a ostrypt/Robin93
DRD Racing ostrypt
DRD edition
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle
-05
-04
-03 (?)

r/sm
-02
-01
-00

Postat: 3 mars 2009, 22:10
av walpies
Hej undrar vad min Derbi 08 x-race har för diameter på vevpartiets axel.
Ska köpa nytt vevparti och undrar hur stort det ska vara.
Tacksam för svar.

Postat: 3 mars 2009, 22:17
av DraceN^
walpies skrev:Hej undrar vad min Derbi 08 x-race har för diameter på vevpartiets axel.
Ska köpa nytt vevparti och undrar hur stort det ska vara.
Tacksam för svar.
behöver man veta det :roll: det är väl bara välja vevar till din på twostroke?