Sida 4 av 14
Postat: 19 november 2012, 17:49
av Rexxy
bencsik skrev:E det en koppar platta du har bakom hålet när du svetar igen det?
Japp! Mycket enklare att svetsa igen hål då. Kopparn smälter inte ihop med den övriga metallen, och smältan "flyter" runt på kopparn.
Axel skrev:vackert!

du råkar inte ha en tändspole till sachs över... min compact går typ 10 sekunder sen slutar den ge gnista, har bytt kondingen
Nix, men dom kostar inte mycket nya. c:a 180kr.
Postat: 19 november 2012, 23:04
av bencsik
Okej nice ;)får testa det nästa gång

Postat: 22 november 2012, 18:13
av Rexxy
Postat: 22 november 2012, 22:51
av TechnoMen
Nice med R/T! Detta kommer jag absolut att följa!

Postat: 24 november 2012, 17:23
av Rexxy
Marknad idag i Västerås! Blev en hel del fynd! T.ex ett dubbelnockad nav till Yamaha RD125. Kommer sitta fint på E-typen!
Framhjulet hittade jag direkt på morgonen, var där kl 8 vid insläpp. 500kr ville säljaren ha, 300kr bjöd ja. Vi möttes halvvägs, 400kr.
130mm bromsar. Inte direkt det största, men bättre än original.
Sen hittade jag ett bakhjul till e-typen också! Original!
Var jag inte säker på att det var till e-type då jag köpte det. Tyckte det liknande, så jag chansade. 100kr ville han ha, jag prutade ner till 80kr. Då var den helt tom, inget drev eller bromssköld. Bara ryckutjämnaren.
Träffade sen på Pekka i Hallstamoppers, och jag frågade då var det var till. E-type sa han då, så då blev jag glad! Men då behövde jag ju resten till hjulet...
Hittade ingenting av det på marknaden, och tänkte lägga bud på grejerna som finns på tradera. Funderade då på om resten av grejerna kanske fanns där jag köpte hjulet. Så jag gick tillbaka och rotade igenom alla lådor. Men visst, där låg ju drevet med "drevsköld", bromssköld och bromsstopp! Frågade säljaren om det var grejerna till hjulet jag tidigare köpt. Han visste inte.. Testade då med ryckutjämnaren jag hade i fickan (Hade lämnat hjulet i bilen), japp den passade. Han sa då att jag kunde få dom för 20kr...
Komplett hjul för 100kr!
Sen har jag även fått tag i en äldre tank till E-typen! Den snyggare modellen!
Lite bucklig, och är chromad. Men den ska ändå hellackeras.
Blev även lite jobb gjort på AM6 hojen idag! Fick cylindern att passa motorn.
Spacern sitter fint i blocket, och skruvskallarna sitter ordentligt i botten.
Har även monterat en originalvev i blocket för uppmätning av hur långt upp kolven går. Den vänder c:a 8mm ifrån topp, och sen är förbränningsrummet nedskjutet i loppet c:a 2,9mm. Så det blir att svarva lite på spacern för att få det rätt!
Postat: 25 november 2012, 17:08
av Rexxy
Ni får köpa min MHR cylinder också! Så ett vevparti till R/T hojen kan införskaffas!
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... minarelli/
Postat: 26 november 2012, 14:30
av TechnoMen
Detta blir nice! Har du några mål med R/T cylindern på?
Har du kvar den runt mars köper jag den direkt!

Postat: 26 november 2012, 16:18
av Hemlige Arne
Det ser ju riktigt najs ut!
Postat: 26 november 2012, 18:33
av Rexxy
Hemlige Arne skrev:Det ser ju riktigt najs ut!
Håller faktiskt med!
TechnoMen skrev:Detta blir nice! Har du några mål med R/T cylindern på?
Har du kvar den runt mars köper jag den direkt!

Hoppas på hastigheter upp emot 130-140km/h.
Behöver ju pengarna nu!

Postat: 26 november 2012, 19:12
av TechnoMen
Rexxy skrev:Hemlige Arne skrev:Det ser ju riktigt najs ut!
Håller faktiskt med!
TechnoMen skrev:Detta blir nice! Har du några mål med R/T cylindern på?
Har du kvar den runt mars köper jag den direkt!

Hoppas på hastigheter upp emot 130-140km/h.
Behöver ju pengarna nu!

Men jag har inte pengarna att köpa den nu så du får hoppas någon annan köper den MEN om du har sån otur så ingen köper den gör jag gärna de runt mars för då får jag pengar!

Postat: 27 november 2012, 19:40
av Rexxy
Nu blev cylindern såld, tyvärr!

Postat: 27 november 2012, 21:47
av TechnoMen
Rexxy skrev:Nu blev cylindern såld, tyvärr!

Hoppas du inte sålde den till en 13 åring som gör så den skär ihop totalt iaf! Men då kommer de snart update då?

Postat: 27 november 2012, 22:09
av Mura
fyfan vad fett rexxy! får se om du vågar köra i 140 med ekipaget

Postat: 27 november 2012, 22:20
av k-skåpet
Måste bara säga att jag är imponerad, det är alltid kul när någon vågar gå all in o kör på R/T.

Postat: 28 november 2012, 08:24
av euroman
Där ja nu är det iallafall effekt i maskineriet ;D
Postat: 28 november 2012, 20:09
av Rexxy
euroman skrev:Där ja nu är det iallafall effekt i maskineriet ;D
Inte riktigt än!
Mura skrev:fyfan vad fett rexxy! får se om du vågar köra i 140 med ekipaget

Jodå, det ska jag nog våga. Men det är nog inget man gör flera gånger...
TechnoMen skrev:Rexxy skrev:Nu blev cylindern såld, tyvärr!

Hoppas du inte sålde den till en 13 åring som gör så den skär ihop totalt iaf! Men då kommer de snart update då?

Nejdå, En viss Zirre på MNF.
Har inte riktigt alla pengar som behövs för att köpa vev, så det får vänta ett litet tag till.
Postat: 28 november 2012, 21:52
av TechnoMen
Rexxy skrev:euroman skrev:Där ja nu är det iallafall effekt i maskineriet ;D
Inte riktigt än!
Mura skrev:fyfan vad fett rexxy! får se om du vågar köra i 140 med ekipaget

Jodå, det ska jag nog våga. Men det är nog inget man gör flera gånger...
TechnoMen skrev:Rexxy skrev:Nu blev cylindern såld, tyvärr!

Hoppas du inte sålde den till en 13 åring som gör så den skär ihop totalt iaf! Men då kommer de snart update då?

Nejdå, En viss Zirre på MNF.
Har inte riktigt alla pengar som behövs för att köpa vev, så det får vänta ett litet tag till.
Du som har så många mopeden kan väl sälja en? Och köpa vev? ^^
Men du när du fått den att gå bra med R/T och fått ut allt kan du ju köpa en R/T på 95 cc?

Tror inte de finns någon i sverige som kört med en sån än!

Postat: 28 november 2012, 22:14
av Rexxy
TechnoMen skrev:
Du som har så många mopeden kan väl sälja en? Och köpa vev? ^^
Men du när du fått den att gå bra med R/T och fått ut allt kan du ju köpa en R/T på 95 cc?

Tror inte de finns någon i sverige som kört med en sån än!

Nä, vill inte sälja någon.
Jag ska ligga på max 90cc. Jag brukar delta i topspeed tävlingar som kör enligt stockholmsreglementet. Där 90cc är maxgräns.
Postat: 28 november 2012, 23:08
av TechnoMen
Rexxy skrev:TechnoMen skrev:
Du som har så många mopeden kan väl sälja en? Och köpa vev? ^^
Men du när du fått den att gå bra med R/T och fått ut allt kan du ju köpa en R/T på 95 cc?

Tror inte de finns någon i sverige som kört med en sån än!

Nä, vill inte sälja någon.
Jag ska ligga på max 90cc. Jag brukar delta i topspeed tävlingar som kör enligt stockholmsreglementet. Där 90cc är maxgräns.
Köp 85 an då?

Den finns ju i 70cc 85cc och 95cc

Postat: 29 november 2012, 19:43
av Rexxy
TechnoMen skrev:Rexxy skrev:TechnoMen skrev:
Du som har så många mopeden kan väl sälja en? Och köpa vev? ^^
Men du när du fått den att gå bra med R/T och fått ut allt kan du ju köpa en R/T på 95 cc?

Tror inte de finns någon i sverige som kört med en sån än!

Nä, vill inte sälja någon.
Jag ska ligga på max 90cc. Jag brukar delta i topspeed tävlingar som kör enligt stockholmsreglementet. Där 90cc är maxgräns.
Köp 85 an då?

Den finns ju i 70cc 85cc och 95cc

Kanske någon gång!

Postat: 29 november 2012, 19:45
av david96
har du tänkt att testa att köra med olika bränslen? och isåfall vilka

?
skulle vara riktigt fränt att se vad du skulle göra med 85+cc

Postat: 29 november 2012, 20:08
av TechnoMen
Nu har de gått 5 dagar sen du prov montera eller vad du kallar de.. Har de hänt något mer eller står de stilla pga pengar?

Postat: 29 november 2012, 23:40
av bencsik
Alla motorer som har r/t cyllindern blir så jävla snygga!! Det kan inte bara vara jag som tycker det!
Postat: 30 november 2012, 09:12
av Rexxy
Jag ska köra på 98 oktan, för dom rekommenderar en squish på 0,4-0,5. Då krävs det lite mer än 95 oktan.
Saknar 350kr för att kunna beställa ett vevparti! Sen väntar jag på att få spacern svarvad.
Postat: 30 november 2012, 09:16
av david96
[quote="Rexxy"]Jag ska köra på 98 oktan, för dom rekommenderar en squish på 0,4-0,5. Då krävs det lite mer än 95 oktan.
Saknar 350kr för att kunna beställa ett vevparti! Sen väntar jag på att få spacern svarvad.[/quote
inga planer på eget liknande till perras? skulle varit coolt med noz på en sådan veteran:)
elr fall du du testa med olika bränslen

Postat: 30 november 2012, 09:20
av Rexxy
david96 skrev:Rexxy skrev:Jag ska köra på 98 oktan, för dom rekommenderar en squish på 0,4-0,5. Då krävs det lite mer än 95 oktan.
Saknar 350kr för att kunna beställa ett vevparti! Sen väntar jag på att få spacern svarvad.
inga planer på eget liknande till perras? skulle varit coolt med noz på en sådan veteran:)
elr fall du du testa med olika bränslen

Nä, hojen ska användas till bruks. Mopperally och jaga motorcyklar!
Postat: 30 november 2012, 09:34
av david96
Rexxy skrev:david96 skrev:Rexxy skrev:Jag ska köra på 98 oktan, för dom rekommenderar en squish på 0,4-0,5. Då krävs det lite mer än 95 oktan.
Saknar 350kr för att kunna beställa ett vevparti! Sen väntar jag på att få spacern svarvad.
inga planer på eget liknande till perras? skulle varit coolt med noz på en sådan veteran:)
elr fall du du testa med olika bränslen

Nä, hojen ska användas till bruks. Mopperally och jaga motorcyklar!
okej, men tänkte på etanol då? bär väl ändå ge lite effekt

?
sen RT är la inte precis den vanliga brukscylinder ^^
Postat: 30 november 2012, 10:01
av Rexxy
Jo, men jag vill inte ha nackdelarna med E85. Som svårstartad o.s.v. 98 lär ger tillräckligt med effekt!
R/T är ingen vanlig bruks, nej! Men någon måste ju.

Postat: 3 december 2012, 09:14
av euroman
Rexxy skrev:Jo, men jag vill inte ha nackdelarna med E85. Som svårstartad o.s.v. 98 lär ger tillräckligt med effekt!
R/T är ingen vanlig bruks, nej! Men någon måste ju.

ska den portas?

Postat: 3 december 2012, 09:22
av Rexxy
euroman skrev:Rexxy skrev:Jo, men jag vill inte ha nackdelarna med E85. Som svårstartad o.s.v. 98 lär ger tillräckligt med effekt!
R/T är ingen vanlig bruks, nej! Men någon måste ju.

ska den portas?

Inte i början! Men jag vänjer mig ofta med effekten, så det blir nog en portning efter ett tag.

Postat: 9 december 2012, 14:28
av Rexxy
Äntligen fick jag tag i en framgaffel till e-typen. En K50 gaffel! Rätt så likt e-type original, men 100ggr bättre!
Fick med resten på köpet... Så går det när man inte kan tacka nej till skrot!
Gaffeln syns uppe i vänstra hörnet.
Betalade totalt 250kr för allt.

Postat: 10 december 2012, 14:06
av euroman
Rexxy skrev:euroman skrev:Rexxy skrev:Jo, men jag vill inte ha nackdelarna med E85. Som svårstartad o.s.v. 98 lär ger tillräckligt med effekt!
R/T är ingen vanlig bruks, nej! Men någon måste ju.

ska den portas?

Inte i början! Men jag vänjer mig ofta med effekten, så det blir nog en portning efter ett tag.

Klart du ska porta det är ju racing tråd
Där ja har vi lite delar!

Postat: 12 december 2012, 21:31
av Rexxy
Lite E-type byggande här i vinterkylan! Inge kul att skruva nu.. -10 i verkstan, så jag höll bara på 1 timme och testade om K50 gaffeln passade. Nedre lagret passade bolt on, men över delen måste modifieras lite!
Kollade hur "illa" stoppet för bromsskölden fram skulle passa. Förvånad blev jag när det blev såhär bra! Bara slipa lite så går den fint i.
Hade snöat lite i verkstan...
Den äldre tanken passar väldigt illa på nyare ramen... Tanken är enbart lagt på plats. Fästen ska byggas efter jag fått mäta på en originalram.
Hur ser det ut med 18 tum hjul fram och 17 bak? Funkar det?

Postat: 12 december 2012, 21:39
av david96
Kommer bli riktigt fint detta:)
Postat: 12 december 2012, 21:39
av bencsik
Det ser riktigt grymt ut! Det ger ett mer sport motorcykel stuk på den med ett mindre hjul fram
