Hebo !!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
adambergquist
Elmoped

Hebo !!

Inlägg av adambergquist »

ska köpa ett Hebo till min Senda, men jag tänkte vill köö med det det jämt , men endå kunna vilja bli stoppad av polisen. Så nån som vet om man kan typ sätta en egen gjord plugg i mynningen ? så kan jag bara ta ur den där jag vill kö fort.. Och hur skulle jag kunna fästa pliggen för att lätt kunna ta bort den..

Tack på förhand !! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

de brukar sitta plugg i röret i Hebo rör när man köper de, gjorde de i mitt.

Sätt på o kolla hur fort moppen går, kanske får dreva ner den lite eller strypa förgasaren lite... O ta me till besiktning o se vad dom säger
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
adambergquist
Elmoped

bensinskalle skrev:de brukar sitta plugg i röret i Hebo rör när man köper de, gjorde de i mitt.

Sätt på o kolla hur fort moppen går, kanske får dreva ner den lite eller strypa förgasaren lite... O ta me till besiktning o se vad dom säger
Men ska köpa det av en kompis.. Men vet du hur jag skulle hunna fästa en plugg i mynningen ? adda min msn adambergquist@hotmail.com
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

adambergquist skrev:
bensinskalle skrev:de brukar sitta plugg i röret i Hebo rör när man köper de, gjorde de i mitt.

Men ska köpa det av en kompis.. Men vet du hur jag skulle hunna fästa en plugg i mynningen ? adda min msn adambergquist@hotmail.com

2 svetsloppor fungerar bra.
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

du får köra med en black-box
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
mrxrider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av mrxrider »

mitt var helt urpluggat vid leverans :twisted: :D men typ du kan ju göra en egen adapter men med en strypning i så bara byter du den när du vill:D:P eller blackbox
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

haselhoff skrev:du får köra med en black-box
tror inte dom godkänner blackbox... Röret måste va pluggat p.g.a. miljökrav :/.....
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Ztahl
Elmoped

Inlägg av Ztahl »

Så du menar att en plugg e bättre för miljön?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Ztahl skrev:Så du menar att en plugg e bättre för miljön?

Påsätt och vis är det ju det.

Motorn varvar mindre och klarar då inte av att skita ner lika mycket.
Användarens profilbild
Ztahl
Elmoped

Inlägg av Ztahl »

Henry skrev:

Varvar väl mindre me blackbox me lr?, dock kan ja inte tänka mig att en moppe skule gå igenom beikningen me de...
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Ztahl skrev:
Henry skrev:

Varvar väl mindre me blackbox me lr?, dock kan ja inte tänka mig att en moppe skule gå igenom beikningen me de...

Sant, fungerar som en cdi-strypning! =)
Användarens profilbild
Ztahl
Elmoped

Inlägg av Ztahl »

mjo, går ett pluggat effekt rör igenom besiktningen nu för tiden?
(tänkte på miljökraven osv.)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Ztahl skrev:mjo, går ett pluggat effekt rör igenom besiktningen nu för tiden?
(tänkte på miljökraven osv.)

Ja, om pluggen är rätt storlek så gör det de.

Det är förövrigt ända sättet du kan åka lagligt med ett pluggat effektsystem, att du besiktigar den så.
Användarens profilbild
Ztahl
Elmoped

Inlägg av Ztahl »

Henry skrev:

Det är förövrigt ända sättet du kan åka lagligt med ett pluggat effektsystem, att du besiktigar den så.

Så de behöver inte va kattalysator, egr ventil o sån skit?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Ztahl skrev:
Henry skrev:

Så de behöver inte va kattalysator, egr ventil o sån skit?
Nepp.
mrxrider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av mrxrider »

pluggen är för att den inte sak gå för fort och katalysatorn är för miljökraven så lätt är det :wink:
adambergquist
Elmoped

Henry skrev:
adambergquist skrev:

2 svetsloppor fungerar bra.
ska ju kunna ta ur den snabbt. läs först :S
adambergquist
Elmoped

haha , inte fan bryr jag mig om miljön ^^ tänkte bara att de kunde va skönt o kunna bli stoppad ;)
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

bensinskalle skrev:
tror inte dom godkänner blackbox... Röret måste va pluggat p.g.a. miljökrav :/.....
Vem har sakt att dom ska godkänna BLACKBOX ?

Jag ligger o piskar över 100km/h förbi skolan fast de står 30km/h, vem godkänner att jag kör 100km/h eller mera, ingen vad jag vet godkänner nått sånt, men vem bryr sig, inte jag, saktar ner om jag ser en skitunge springa ut annars e de i runda slänga noftast 80km/h+ :)

Jag skrev ditt blackbox för han skrev att han ville sätta ditt o ta bort strypningen lätt, de e ju inte direkt lätt o montera ur o i pluggen stup i kvarten o svetsa fast den o slippa bort svetsnigen för varje gång man vill ha fast den o ha bort denn.

Ingen ide o köra med att ta ut pluggen i bland o ha i den ibland för rätt som de e står polisen där o vinkar in dig medans pluggen e ur, bätre o rekomendera ett varvstopp som han kan bara sätta av/på, vad gör de om moppen varvar 4000 om polisen skule prova den, inte ett skit, tycker dom de e skumt får la dom tycka de.

O trimm, hum bara för han plockar pluggen e den inte trimmad.
Senast redigerad av haselhoff den 19 januari 2008, 23:06, redigerad totalt 1 gånger.

Eolsson
Elmoped

Inlägg av Eolsson »

jag har ett underliggande Hebo på min Derbi. testade med blackbox men de funkade inte så bra:P jag tror de är för att blackboxen stryper vid vissa varv och Hebo är högvarvit som kommer vid 7500varv och blackboxen ströp vid 6000varv och därför gick den pottaskit.
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Eolsson skrev:
jag har ett underliggande Hebo på min Derbi. testade med blackbox men de funkade inte så bra:P jag tror de är för att blackboxen stryper vid vissa varv och Hebo är högvarvit som kommer vid 7500varv och blackboxen ströp vid 6000varv och därför gick den pottaskit.
De e meningen moppen ska gå dåligt :D då vet man att sakerna fungerar, bara köra under 6000varv då :)

Finns olika sorters varvstopp som strypper mellan 2000-18000.

Kör man effekt rör så vaknar effekten till liv beroende på vad för rör o vad för trimm runt 6000-13000.

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

haselhoff skrev:
Eolsson skrev:
De e meningen moppen ska gå dåligt :D då vet man att sakerna fungerar, bara köra under 6000varv då :)

Kör man effekt rör så vaknar effekten till liv beroende på vad för rör o vad för trimm runt 6000-13000.
allså, grejjen är ju den att för att moppen ska gå laglig hastighet me varvstopp, så måste man förmodligen spärra på ett lågt varv om man har tung drevning. Har man då trimmrör så kommer effekten kanske efter de att stoppet kommer. Blir de så, så blir moppen jävligt svag, och orkar knappt ta sig framåt. Man kan ju inte åka på lågvarv på sexan o bara dra i gasen o tro att den sticker som en fyrtaktare, så äre me trimmrör....

Sen får väl snuten tro vad dom vill, men om moppen knappt åker framåt så blir dom no lite misstänksamma :/

Du haselhoff, var lite föredöme nu ;) , inge piska 100 vid skolan, rätt va de ä så kommer en skitunge ut på vägen.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

får man köra med ett pluggat effektrör ? om polisen stannar en och man har ett effektrör som e pluggat så tar dom ju det ... :O
mrxrider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av mrxrider »

tror inte dom bryr sig så mycket bara den inte går för fort:P
och om dy har eu moppe får dom inte tadet för dyu har registrerat fordon:P
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

okej fast jag har varit med om att poolares effektrör har blivit tagna av snuten ... men men det beror kanske på vilket humör snuten har :P
mrxrider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av mrxrider »

om det var eu moppar har polisen gort en olaglig handling:P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Man får inte ändra något på en moppe som har me motor och annat viktigt att göra...

Man FÅR ändra OM man köper godkända produkter, med crtifikat. För att moppen ska vara laglig med den nya delen måste man besikta den. Oftast ganska svårt att få igenom.

Om man inte har besiktat med den nya delen, så ser snuten i registret att den delen inte ska sitta på moppen.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

bensinskalle skrev:
haselhoff skrev:
Eolsson skrev: jag har ett underliggande Hebo på min Derbi. testade med blackbox men de funkade inte så bra:P jag tror de är för att blackboxen stryper vid vissa varv och Hebo är högvarvit som kommer vid 7500varv och blackboxen ströp vid 6000varv och därför gick den pottaskit.

allså, grejjen är ju den att för att moppen ska gå laglig hastighet me varvstopp, så måste man förmodligen spärra på ett lågt varv om man har tung drevning. Har man då trimmrör så kommer effekten kanske efter de att stoppet kommer. Blir de så, så blir moppen jävligt svag, och orkar knappt ta sig framåt. Man kan ju inte åka på lågvarv på sexan o bara dra i gasen o tro att den sticker som en fyrtaktare, så äre me trimmrör....

Sen får väl snuten tro vad dom vill, men om moppen knappt åker framåt så blir dom no lite misstänksamma :/

Du haselhoff, var lite föredöme nu ;) , inge piska 100 vid skolan, rätt va de ä så kommer en skitunge ut på vägen.
Okej Bensinskalle jag får la va ett föredöme för jag e äldre en de flästa här inne :roll:

Den svagaste länken på en hoj de e människan så se till o veta vad ni gör innan ni gör de annars kan de gå illa.

Alla med moppeder håll inte över 59km/h :) o max 30 där de står 30km/h annars kan de bli fasliga böter om polisen tar er, ni får inte köra trimmat för de e inte kul o bli av med dyra delar, alla e ju liksom inte miljonärer.

Nä men de va la inte de jag skule komma till men blev en liten resonering en då.

Sitter de ett trimrör på moppen o polisen ser att de inte ska sitta där org får dom skruva av de, ge dig böter, sen e de bara leda hem moppen :( samma sak om de sitter trimcylinder o annat insug o förgasare så kan dom skruva av de på plats o ta sakerna utan minsta protest.

Men har du en EU o sätter på Effekt rör som e strypt o regi röret så de blir godkänt får dom ej plocka röret.

Finns mycke o nämna men nämner detta så länge :)

ZiGge_
Elmoped

Inlägg av ZiGge_ »

hade en lösplugg i min förra moppe..mät med ett sjutmått hur stor mynningen är och sen är det bara att ta ett järnrör och slipa ner så att det går ner i avgassystemet typ 5-8 cm å sen kapa..sen svetsar du på en bricka med 8-11mm hål i..skitlätt..var noga med att pluggen inte blir för kort för då åker den in i kröken..:D
///2 FaSt 4 U///
adambergquist
Elmoped

ZiGge_ skrev:hade en lösplugg i min förra moppe..mät med ett sjutmått hur stor mynningen är och sen är det bara att ta ett järnrör och slipa ner så att det går ner i avgassystemet typ 5-8 cm å sen kapa..sen svetsar du på en bricka med 8-11mm hål i..skitlätt..var noga med att pluggen inte blir för kort för då åker den in i kröken..:D
Jo det var precis så ja tänkte göra !! :)
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Man kan inte bara plugga ett effekt rör och tro att det är lagligt, önskar att det vore så bra, men dessväre om du ska göra detta måste du ha ett CE-godkänt rör, dvs att röret klarar utsläppen och miljökraven, och skillnaden mellan ett vanligt effektrör och ett CE-godkänt e att CE röret har katalysator :wink:
adambergquist
Elmoped

Martinsson skrev:Man kan inte bara plugga ett effekt rör och tro att det är lagligt, önskar att det vore så bra, men dessväre om du ska göra detta måste du ha ett CE-godkänt rör, dvs att röret klarar utsläppen och miljökraven, och skillnaden mellan ett vanligt effektrör och ett CE-godkänt e att CE röret har katalysator :wink:
nej , men snutarna lär ju knappt bry sig om den inte går mer än 45-50
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

adambergquist skrev:
Martinsson skrev:Man kan inte bara plugga ett effekt rör och tro att det är lagligt, önskar att det vore så bra, men dessväre om du ska göra detta måste du ha ett CE-godkänt rör, dvs att röret klarar utsläppen och miljökraven, och skillnaden mellan ett vanligt effektrör och ett CE-godkänt e att CE röret har katalysator :wink:
Nej men körru med ett pluggat underliggande sålär dom ju undra lite asså :wink:
Användarens profilbild
david92
Svårstartad skrothög

Inlägg av david92 »

sen kommer du nog inte ha pluggen i när polisen väl stoppar dig :P
Old-school Hall-of-fame TS-Rider
adambergquist
Elmoped

Martinsson skrev:
adambergquist skrev:
Nej men körru med ett pluggat underliggande sålär dom ju undra lite asså :wink:
ska ha överliggande :D 8) haha ;)
Låst