det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satan

men jag blandade exakt 2% utav 3,5 liter bensin. borde inte ha mindrejeppa skrev:blanda mindre olja
min vill inte gå över 5000 varv på någon växelbeckwall skrev:min vill ej gå över 5000 på 5-6 växel på blandat i tanken har ej någon ide om du får reda på vad det är ska kan du vara snäll och säga den plz
ska ta bussen och köpa ett med 6-8 storlekar mindre imorn så får vi se hur den reagerar på detbensinskalle skrev:du får helt enkelt byta ner i munstycke om det är så, men de borde faktiskt inte bli såhär....
Ja kan tänka mig att motorn får för lite bensin möjligen, eftersom en del av bensinen ersätts av oljan men eftersom stiftet ä svart så är de nåt annat...
Testa sänk nålen ett snäpp, de gjorde polaren på sin cross och då gick den finemangsom ett skott, och innan sket den tändstift så de kan vara värt ett försök.
det verkade så jobbigt å pilligt när jag kollade på guiden för att höja/sänka nålen. jag köper hellre ett munstycke för 60 spänn och prövar än att hålla på och pilla med nålen å trotteln så att nånting går fel då jag kan inte kan detta.kallepalle skrev:innan du köper nyy munstycke, så prova sänka nålen. onödigt å köpa munstycken utan anledning om dom kostar 60 spänn styck där du köper...
det är svindyrt för en liten "skruv"DerbiSM skrev:munstycke kostar 60:- där jag köper också, så jävla dyrt är de! om tändstiftet är svart borde det ju bli bättre om du byter till mindre munstycke, men är inte helt säker
till 5,8 liter bensin (som min tank rymmer) skulle jag ha 12cl olja och då skulle det vara 2% och då räknade jag ut att jag skulle ha 7cl till 3,5 liter bensin, det också 2%dirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst
2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fetdirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst
kör på statiols syntetiska olja. menar du skakat om i tanken efter jag hällde i oljan?chifen skrev:2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fetdirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst
7cl olja stämmer bra att du ska ha, men vad kör du på för olja? Har du skakat det ordenligt?
Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra allsDerbi_senda93 skrev:kör på statiols syntetiska olja. menar du skakat om i tanken efter jag hällde i oljan?chifen skrev:2% är 2% oavsett hur mycket bensin det är? blandningen är alltid lika fetdirt skrev:blanda 3% olja i en 20liters dunk om du har en sådan, då borde du få rätt blandning2% olja i 3,5 liter bensin är grymt fet blandning, de e därför den går sämst
7cl olja stämmer bra att du ska ha, men vad kör du på för olja? Har du skakat det ordenligt?
jag skakade efter jag fyllde på oljan på mackenchifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra allsmåste skakas så det blandas riktigt
kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugntDerbi_senda93 skrev:jag skakade efter jag fyllde på oljan på mackenchifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra allsmåste skakas så det blandas riktigt
kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer
okej, men jag ska iaf prova att skaka mycket mer sen när jag går utchifen skrev:kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugntDerbi_senda93 skrev:jag skakade efter jag fyllde på oljan på mackenchifen skrev:Om du bara tar olja och häller direkt i tanken eller blandar i dunk och skakar innan, häller du bara ner i tanken som kommer inte oljan blanda sig med bensinen rätt och det blir som en oljehinna bara och den kommer inte gå bra allsmåste skakas så det blandas riktigt
kanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer
2% ska absolut inte vara för mycket, ska vara helt lugnt att köra på 3% också.
Jör 5 liter bensin och 1dl olja så har du 2% olja, satsa på hel syntet som inte sotar så mycketDerbi_senda93 skrev:okej, men jag ska iaf prova att skaka mycket mer sen när jag går utchifen skrev:kan vara att du inte skakat riktigt så den suger i sig hinnan och sotar igen. Prova blanda i dunk innan och skaka så ska det vara lugntDerbi_senda93 skrev: jag skakade efter jag fyllde på oljan på mackenkanske inte jättemycket men.. menar du att jag ska skaka ännu mer
2% ska absolut inte vara för mycket, ska vara helt lugnt att köra på 3% också.
men när man blandar i dunk, 2%, hur mycket behöver man skaka och hur länge?
jag började blanda själv för att den fick alldeles för mycket olja innan så att den höll på och värmenypa efter 5-10 minDerbiSM skrev:men varför började du blanda själv om den gick bra innan? det är oftast bara när man trimmar man blandar själv, och du har väll bara dragit luftpluggen,annars helt orginal, elr?MvH/
okej, så den är fixad? gött!Derbi_senda93 skrev:jag började blanda själv för att den fick alldeles för mycket olja innan så att den höll på och värmenypa efter 5-10 minDerbiSM skrev:men varför började du blanda själv om den gick bra innan? det är oftast bara när man trimmar man blandar själv, och du har väll bara dragit luftpluggen,annars helt orginal, elr?MvH/
plus att det kom en jävla massa rök där bak, väldigt mycket kan jag säga
![]()
så jag ville att den skulle få den perfekta mängden.
Asså när jag skrev att den gick bra innan menade jag att tändstiftet såg bra utoch jag fixade det nu så den går bra, får lite för lite bensin bara men annars va den piggare än nånsin
spann på snön/isen på minsta lilla gas
jappDerbiSM skrev:okej, så den är fixad? gött!
aaDerbiSM skrev:hehe okeyy,, vilken tur du hade att polisen inte gav böter elr nåttmen tkr du ska byta till lite större munstycke, du har 64 nu, elr? testa 68 elr 66 typ..elr så ger du den mindre luft
om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!!Derbi_senda93 skrev:Hej!
det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satangick inte att varva över 5000 varv
så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten
har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa!
har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips?
för att den fick för mycket olja, alldeles för mycket. och jag vet inte hur man reglerade mängden och så kom det en jävla massa rök från avgasröret. plus att oljanivän sjönk lika snabbt som man dricker upp en 1-liters cola!xtream 03 skrev:om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!!Derbi_senda93 skrev:Hej!
det är så att igår tog jag av oljetanken för att blanda oljan direkt i bensintanken och så idag hällde jag i exakt 3,5 liter och 2% olja utav det och då betedde den sig konstigt, började bluddra som satangick inte att varva över 5000 varv
så jag körde tillbaka hem och tog isär tändstiftet och kollade. och såklart va det svart som natten
har 64 munstycke nu och den gick bra innan men nu verkar det som om det är för stort. det läcker också bensin från flottörskålen, en massa!
har ställt in luftskruven och tomgångsskruven perfekt men fortfarande samma. något tips?
Ok visste inte att det satt någon packning imellan förgasaren och flotölocket för min har aldrig lossnat men om ja tänker efter så borde det ju det!!Derbi_senda93 skrev:för att den fick för mycket olja, alldeles för mycket. och jag vet inte hur man reglerade mängden och så kom det en jävla massa rök från avgasröret. plus att oljanivän sjönk lika snabbt som man dricker upp en 1-liters cola!xtream 03 skrev:om det funka innan så fattar ja inte vf du tog av oljetanken för att blanda i bensinen? sätt tillbaka oljetanken så går det ju som förut men du får nog skaffa nytt tändstift!! tästa att lägga tejp i mellan förgasaren och flotörlocket det kan täta!!Derbi_senda93 skrev:Hej!
det sprutade typ ut olja ur avgasröret så jag ville blanda själv för att få rätt mängd. sen det där med att det läcker från förgasaren var för att packningen inte kom rätt. jag tog loss den och klämde in den i spåret på själva flottörlocket och då läckte det bara pyttelite