luftskruven..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street

luftskruven..

Inlägg av Tomaz »

Hej! problem med derbin IGEN :( förut fick den för mkt bensin & för lite luft, då bytte jag ner munstycke 4 storlekar, men verka fortfarande få för mkt bensin, då drog jag "luftpluggen" och nu går den ganska bra men när jag körde härom dan så börja den varva FÖR MKT på tomgång allså när jag stannade... då tror jag den för för mkt luft nu ist :oops: men jag tänkte iaf sätta tillbaks luftpluggen och ge den lite mer luft genom att skruva på luftskruven, nu undrar jag vilket håll man ska skruva för att den ska få MER luft?? elr kan man göra nått annat?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

kolla efter läckor i insug etc. skruvar du den uttåt så får den mer bensin in mindre:P kolla på tändstifftet! det ska vara oboy brunt lite mörkare! för lite soppa så värme nyper den och för mkt går den konstigt 8)
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Testa skruva in den ett varv eller ställ om från början!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

beckvall skrev:kolla efter läckor i insug etc. skruvar du den uttåt så får den mer bensin in mindre:P kolla på tändstifftet! det ska vara oboy brunt lite mörkare! för lite soppa så värme nyper den och för mkt går den konstigt 8)
okej men då testar jag att skruva den lite innåt, och så ska jag kolla på tändstiftet sen :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Moddad skrev:Testa skruva in den ett varv eller ställ om från början!
Hur ställer man in den från början? :?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

DerbiSM skrev:
Skruva in helt.
Skruva ut den 3 varv. .
Skruva tills den når sitt maxvarv
Skruva in ett halvt varv ;)

Ungefär, men du får finlira lite
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

jag läste att nålen skulle vara på mitten luftskruven 3.3/8 varv ut då bör det bli orginal instält 8)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Moddad skrev:
DerbiSM skrev:
Skruva in helt.
Skruva ut den 3 varv. .
Skruva tills den når sitt maxvarv
Skruva in ett halvt varv ;)

Ungefär, men du får finlira lite
okeyy, men kan jag inte bara skruva den lite innåt så den få mer luft bara? =)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Luftskruven ska skruvas utåt för mer luft och in för mindre! ;)

Men luftskruven har inget att göra med ditt problem om motorn går rent!, de ä tomgångsskruven.

Eftersom du plockat bort "luftpluggen", eller skorstenen som vi brukar kalla den, så får ju motorn mer luft, right? Då ökas ju luftflödet med andra ord. Ökar man luftflödet så andas motorn lättare och tenderar att få högre varv eftersom det blir mindre motstånd ;)

Så därför måste du skruva på tomgångsskruven för att kompensera för extraluften ;) Du ska med andra ord sänka tomgången genom att skruva ut tomgångsskruven.

Du kan visserligen också sänka tomgången genom att skruva in luftskruven lite också ;) Ju mer luft du har på luftskruven desto högre blir ju tomgången. Men att bygga tomgång på luftskruven är väldigt ostabilt eftersom tomgången bli ojämn o jäklas då. Så bäst är att lira me tomgångsskruven. ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Luftskruven ska skruvas utåt för mer luft och in för mindre! ;)

Men luftskruven har inget att göra med ditt problem om motorn går rent!, de ä tomgångsskruven.

Eftersom du plockat bort "luftpluggen", eller skorstenen som vi brukar kalla den, så får ju motorn mer luft, right? Då ökas ju luftflödet med andra ord. Ökar man luftflödet så andas motorn lättare och tenderar att få högre varv eftersom det blir mindre motstånd ;)

Så därför måste du skruva på tomgångsskruven för att kompensera för extraluften ;) Du ska med andra ord sänka tomgången genom att skruva ut tomgångsskruven.

Du kan visserligen också sänka tomgången genom att skruva in luftskruven lite också ;) Ju mer luft du har på luftskruven desto högre blir ju tomgången. Men att bygga tomgång på luftskruven är väldigt ostabilt eftersom tomgången bli ojämn o jäklas då. Så bäst är att lira me tomgångsskruven. ;)
:shock: Tack För Hjälpen :P så jag ska bara skruva tomgångsskruven utåt? men jag tänkte att jag kanske har för litet munstycke men de är inte de som har med tomgången att göra,elr?:D MvH//Tomas
ZiPeN_X
Elmoped

Inlägg av ZiPeN_X »

Sänk tomgången med tomgångsskruven. Eller så sänker du munstycket någon storlek till eller så och skruvar in luftskruven en bit du får prova dig fram tills du känner att moppen går som bäst.
ZiPeN
Låst