problemet med 4t?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Stunt-Nisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av Stunt-Nisse »

vart kan man få tag på trim till baotian igentligen??
vet att det finns lite på twostroke :D

har baotian classic gy6 motor??
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

Stunt-Nisse skrev:vart kan man få tag på trim till baotian igentligen??
vet att det finns lite på twostroke :D

har baotian classic gy6 motor??
vet inte vart man får tag på trim om inte twostroke.. :roll: men jag vet inte om den har gy6 motor...? har liksom inte alla baotians det? :oops:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

men om du kör en två-taktare, som tex Derbi, så kommer du märka att de är skillnad :wink: men jag säger inte att baotian inte är bra, det går säkert att få en grymt snabb o bra baotian, men har inte dem rätt många strypningar? har en i klassen som har baotian han säger att de är många strypningar på dem :? Ge mig gärna en liten röst i blackrider oxå :wink: MvH//Tomas
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

DerbiSM skrev:men om du kör en två-taktare, som tex Derbi, så kommer du märka att de är skillnad :wink: men jag säger inte att baotian inte är bra, det går säkert att få en grymt snabb o bra baotian, men har inte dem rätt många strypningar? har en i klassen som har baotian han säger att de är många strypningar på dem :? Ge mig gärna en liten röst i blackrider oxå :wink: MvH//Tomas
jo dom har ganska mycket strypningar :shock: dom jag har hittat är
1.luftpluggen
2.mässingskruven
3. katalysatorn
4.sen i röret finns det typ en bricka som ä 9mm i diameter det ska man borra upp... :oops:
5.sen själva varitorn är sjävla strypningen vikter koppling asså allt i själva varitorn.

sen hittar jag inget mer sen är det själva cylindern på baotianen eftersom den inte optiamal kan ju ändras lite på cylöindern om man säger så :wink: :roll:
Användarens profilbild
Stunt-Nisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av Stunt-Nisse »

vad e det för baotian du har?? :D
MabaJakob
Elmoped

Inlägg av MabaJakob »

wildhorse skrev:
KinaPuffsen skrev:
Beta_rr04 skrev:Dem e dryga o trimma om man jämför med till exempel AM6 o derbis motor va fan den nu heter^^ o sen hörde jag mått ganska bra, att all 4t under 250 är inga bra saker;) (tävlingsmässigt mm)
det beror på hur mycket pengar man har.. man kan trimma det mesta på en 4t ganska bra faktiskt för att få en jävligt hög prestanda kankse inte just på en baotian men överhuvudtaget på 4takt :oops:
Lyckas du få ut över 80km/h med en 4t Baotian så är du jävligt bra.
Dock ser jag det som omöjligt :lol:
okej då är jag duktigt... för jag strippa kåorna och stryppte av så gick den 80
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

KinaPuffsen skrev:
DerbiSM skrev:men om du kör en två-taktare, som tex Derbi, så kommer du märka att de är skillnad :wink: men jag säger inte att baotian inte är bra, det går säkert att få en grymt snabb o bra baotian, men har inte dem rätt många strypningar? har en i klassen som har baotian han säger att de är många strypningar på dem :? Ge mig gärna en liten röst i blackrider oxå :wink: MvH//Tomas
jo dom har ganska mycket strypningar :shock: dom jag har hittat är
1.luftpluggen
2.mässingskruven
3. katalysatorn
4.sen i röret finns det typ en bricka som ä 9mm i diameter det ska man borra upp... :oops:
5.sen själva varitorn är sjävla strypningen vikter koppling asså allt i själva varitorn.

sen hittar jag inget mer sen är det själva cylindern på baotianen eftersom den inte optiamal kan ju ändras lite på cylöindern om man säger så :wink: :roll:
okej men de är ju en bra början och ta bort strypningarna iaf :wink: MvH//
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Moddad skrev:Omöjligt att få ut samma prestanda ur en fyrtaktsmoppe som en 2taktare.

Finns för och nackdelar, mer drag i en tvåtaktare, men drar mer bensin.

Lättare att trimma en 2takt dessutom.
omöjligt? på vilket sätt är det omöjligt? nyare sportmotorcyklarna (1000cc) ligger på 180-195hk, det är närmare 200hk/liter UTAN turbo och fyrtakt. Saken med baotian är att det är dåligt konstruerade toppar, grejerna är inte matchportade, kanalerna har inte optimal strömformning och kammen är slö.

Fördel med 4-t är att de är mycket lättare att överladda och drar mer nytta av överladdning än vad 2-t gör, där kan en 4-taktare hämta mycket extra effekt som är iprincip omöjlig för 2-taktaren att komma åt då den är beroende av suget från motorn och inte har något som pressar på luften förutom atmosfärstrycket och suget från motorn.

några saker jag skulle vilja göra med en baotian 4-t om jag hade plånbok och tid:

bigbore block (92cc och möjligen borra upp det en liten bit till och strokea med ny vev med ökad slaglängd)

Porta med nya, större ventiler och totalt omportad topp med bättre flöde i kanalerna och en matt yta i insugs så det blandas bättre och blandpolerad yta i avgas.

Turbokonvertering med någon liten turbo och ic.

Grövre avgassystem med bra, mjuka böjar och bra utformad header

Öppet luftfilter

Etanolkonverterad

Vassare kam med högre duration och lyft. (skulle hellst vilja ha 4ventils crossflow topp och dubbla överliggande kamaxlar)

Omsvarvad topp för bättre förbränningsrum och ökat förbränningstryck

Insprutning

Dedär modsen vore ju riktigt FETT på en baotian, de flesta 2-t kan ju gå och pissa ned sig då ;) även om jag är för 2-t på mopeder så vore dedär riktigt coolt faktiskt. Men håller mig till 2-takt på moppar, dessutom funkar ju inte 4-taktsljudet på en moped ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
peil_ts
Elmoped

Inlägg av peil_ts »

chifen skrev:
Moddad skrev:Omöjligt att få ut samma prestanda ur en fyrtaktsmoppe som en 2taktare.

omöjligt? på vilket sätt är det omöjligt? nyare sportmotorcyklarna (1000cc) ligger på 180-195hk, det är närmare 200hk/liter UTAN turbo och fyrtakt. Saken med baotian är att det är dåligt konstruerade toppar, grejerna är inte matchportade, kanalerna har inte optimal strömformning och kammen är slö.

Fördel med 4-t är att de är mycket lättare att överladda och drar mer nytta av överladdning än vad 2-t gör, där kan en 4-taktare hämta mycket extra effekt som är iprincip omöjlig för 2-taktaren att komma åt då den är beroende av suget från motorn och inte har något som pressar på luften förutom atmosfärstrycket och suget från motorn.

några saker jag skulle vilja göra med en baotian 4-t om jag hade plånbok och tid:

bigbore block (92cc och möjligen borra upp det en liten bit till och strokea med ny vev med ökad slaglängd)

Porta med nya, större ventiler och totalt omportad topp med bättre flöde i kanalerna och en matt yta i insugs så det blandas bättre och blandpolerad yta i avgas.

Öppet luftfilter

Etanolkonverterad

Vassare kam med högre duration och lyft. (skulle hellst vilja ha 4ventils crossflow topp och dubbla överliggande kamaxlar)

Insprutning

Dedär modsen vore ju riktigt FETT på en baotian, de flesta 2-t kan ju gå och pissa ned sig då ;) även om jag är för 2-t på mopeder så vore dedär riktigt coolt faktiskt. Men håller mig till 2-takt på moppar, dessutom funkar ju inte 4-taktsljudet på en moped ;)

de hade nog funkat riktigt bra tror jag :)
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

wildhorse skrev:
KinaPuffsen skrev:
Beta_rr04 skrev:Dem e dryga o trimma om man jämför med till exempel AM6 o derbis motor va fan den nu heter^^ o sen hörde jag mått ganska bra, att all 4t under 250 är inga bra saker;) (tävlingsmässigt mm)
det beror på hur mycket pengar man har.. man kan trimma det mesta på en 4t ganska bra faktiskt för att få en jävligt hög prestanda kankse inte just på en baotian men överhuvudtaget på 4takt :oops:
Där har du helt fel .. Det går att trimma allt med en motor på :D.
Men dock kan jag hålla med dig om att det är svårare med 4t än 2t
2t Är ju en barnlek att greja med :. Finns typ inget som är så lätt
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

Stunt-Nisse skrev:vad e det för baotian du har?? :D
har baotian speed :) bt50qt-9
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

chifen skrev:

Öppet luftfilter

Etanolkonverterad

Insprutning

tack för att du står på min sida.. hade nästan förlorat hoppet hadegjort detsamma om plånboken tillåter men det jag tänkte göra va att hålla mej till 50cc klassen och köpa recing kam ny variator porta den bygga nytt avgasystem och lite annat små pul som man kan hitta på :twisted: måste ju slån jävla 2t :evil:
jagerdumare
Elmoped

Inlägg av jagerdumare »

wildhorse skrev:
KinaPuffsen skrev:
haha min baotian gör 83 km/h uppmätt me GPS ;) och har inte gjort ett skit med den köpt den från ÖB bara ;) fast den e rätt svag i uppförsbackar och typ ifall de e motvind ^^
JAG GASAR TILLS DE RASAR :D ;)
snutjakter är ju som barnlekar! ;)
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Så du menar att en original Baotian från ÖB gör 83?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

jagerdumare skrev:haha min baotian gör 83 km/h uppmätt me GPS ;) och har inte gjort ett skit med den köpt den från ÖB bara ;) fast den e rätt svag i uppförsbackar och typ ifall de e motvind ^^

säger du de, så stämmer ditt namn till 100 % :lol:
Nyxorzz
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:
Larrzson skrev:
bensinskalle skrev:Trimma 4T går hur bra som helst ;) Men inte på dom volymerna... Speciellt inte på en sån motor, men de går säkert att pressa upp en baotian i höga hastigheter ;)

Men du kan ju jämföra med min 125:a fyrtaktare som de sitter 150 cc på, och den gjorde ca 110 dock ganska nerdrevad ( i och för sig va toppen usel då men iaf ), så förvänta dig inte så mycket av max halva volymen ^^

250f går enligt mig bättre en än 125 2t iaf vad ja har sett på tider på crossbanor, handling osv ;)
helt rätt med att 250f går bättre än 125 2t. 4t är mkt lättare att hantera och mer vrid i dom ;)

precis som jag säger, att 4:taktarna behöver ungefär den dubbla cylindervolymen för at dom ska va i klass med 2 taktarna
Men eftersom vi sa att 250f går mkt bättre än 125 så betyder ju de att det är mindre än dubbla volymen ;)

2T har svårt att få ner krämen i backen, de låter bara förfärligt när dom gasar :/ ... fyrtaktarna trycker sig bara framåt på crossbanan ;)

Tyvärr går de ju inte att porta en 4T hur myket som helst eftersom flödet blir för högt och minskar effekten :( De bästa sättet att få hk är större cylindervolym på 4T. Ju större volym desto grövre kan man dessutom porta ;)

Men vill man ha HK ur en begränsad volym är de överladdning som gäller
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Nu snackar jag om moppar och inte om sportmotorcyklar Chifen :wink:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

bensinskalle skrev:
kallepalle skrev:
Larrzson skrev: helt rätt med att 250f går bättre än 125 2t. 4t är mkt lättare att hantera och mer vrid i dom ;)

precis som jag säger, att 4:taktarna behöver ungefär den dubbla cylindervolymen för at dom ska va i klass med 2 taktarna
Men eftersom vi sa att 250f går mkt bättre än 125 så betyder ju de att det är mindre än dubbla volymen ;)

2T har svårt att få ner krämen i backen, de låter bara förfärligt när dom gasar :/ ... fyrtaktarna trycker sig bara framåt på crossbanan ;)

Tyvärr går de ju inte att porta en 4T hur myket som helst eftersom flödet blir för högt och minskar effekten :( De bästa sättet att få hk är större cylindervolym på 4T. Ju större volym desto grövre kan man dessutom porta ;)

Men vill man ha HK ur en begränsad volym är de överladdning som gäller
märk väl att ja skrev ungefär den dubbla volymen. sen så fattar du ju själv att de blir ju mkt mer vrid i en 250 än i en 125
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Stunt-Nisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av Stunt-Nisse »

känner en kompis som har en baotian som gör ca 90 :D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Stunt-Nisse skrev:känner en kompis som har en baotian som gör ca 90 :D
ohh va mäktigt, ja tror ja svimmar
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Stunt-Nisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av Stunt-Nisse »

kallepalle skrev:
fan äru så jävla kaxig för?? :x
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Stunt-Nisse skrev:
kallepalle skrev:
fan äru så jävla kaxig för?? :x

chilla nu grabbar !

stunt-nisse, vad vare för setup på den ? :P
Nyxorzz
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

kan få min gå i 90 också men jag villa drag i min.. :roll: men den kommer komma upp i 90km/h :twisted:
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Denna tråd går överstyr och helt offtopic nu.
Låst