Kompressor till mopeden.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Re: Kompressor till mopeden.

Inlägg av track_666 »

eddhedd skrev:Hej. Eftersom turbo är jävligt jobbigt att montera och bygga customrör så har jag tänkt på kompressorer.

Finns det Kompressor moped delar?

de kommer nog inte vara effektivt.. en kompressor arbetar på låga varv ... så den iden`skulle jag skippa :P ..sen måste du ju driva den via veven :P så nja ... men hur som helst tror inte de finns något sådant ... de blir att bygga sj då :P
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

track_666 skrev:
eddhedd skrev:Hej. Eftersom turbo är jävligt jobbigt att montera och bygga customrör så har jag tänkt på kompressorer.

de kommer nog inte vara effektivt.. en kompressor arbetar på låga varv ... så den iden`skulle jag skippa :P ..sen måste du ju driva den via veven :P så nja ... men hur som helst tror inte de finns något sådant ... de blir att bygga sj då :P
en kompressor jobbar över hela registret, höga som låga varv. Hade du tänkt dig en blower får du nog leta jävligt noga för att hitta en som motorn orkar driva då det blir en del parasitförluster med att driva en blower kompressor.

Blir att bygga rör till kompressor också. Hade du tänkt dig det på 2 eller 4-takt?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Inlägg av track_666 »

chifen skrev:
track_666 skrev:

en kompressor jobbar över hela registret, höga som låga varv. Hade du tänkt dig en blower får du nog leta jävligt noga för att hitta en som motorn orkar driva då det blir en del parasitförluster med att driva en blower kompressor.

Blir att bygga rör till kompressor också. Hade du tänkt dig det på 2 eller 4-takt?

de jag menar är mer att den arbetar bäst på låga varv .... för på högre varv så dödar den lite av kraften ist ... eller ??? inte sant ???
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

track_666 skrev:
chifen skrev:
track_666 skrev:

de jag menar är mer att den arbetar bäst på låga varv .... för på högre varv så dödar den lite av kraften ist ... eller ??? inte sant ???
inte precis, kraften dras av från hela registret då det blir tyngde för veven att gå runt då den ska driva kompressorn också, effekten blir dock lika hög från kompressorn oavsett varvtal iprincip. Fullt laddtryck vid tidigt varvtal är vanligt och dämed får du ett jämnare register men kan också vara slitsammare för motorn då större del av registret är överladdat och det går tyngre för motorn att gå runt.

Parasitförlusterna som uppstår får du dock igen av den ökade luftmängd som kompressorn pressar in i cylindern och du kan tillsätta mer bränsle med den ökade luftmängden och därmed får du högre effekt än innan trots parasitförlusterna som hör till drivningen av kompressorn.

En turbo ger maximalt laddtryck ju mer du varvar iprincip då den styrs av avgasernas hastighet, dock används en wasegate för att laddtrycket inte ska bli för högt och spränga motorn vilket händer om laddtrycket skenar, effekten blir oftast högre med turbo, du slipper parasitförlusterna och karaktären på motorn bli enligt mig roligare. Dock svårt att få att fungera på 2-takt då en blåser ut mycket av luften rakt igenom och du måste labborera mycket med trycket i vevhuset.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Inlägg av track_666 »

chifen skrev:
track_666 skrev:
chifen skrev: en kompressor jobbar över hela registret, höga som låga varv. Hade du tänkt dig en blower får du nog leta jävligt noga för att hitta en som motorn orkar driva då det blir en del parasitförluster med att driva en blower kompressor.

inte precis, kraften dras av från hela registret då det blir tyngde för veven att gå runt då den ska driva kompressorn också, effekten blir dock lika hög från kompressorn oavsett varvtal iprincip. Fullt laddtryck vid tidigt varvtal är vanligt och dämed får du ett jämnare register men kan också vara slitsammare för motorn då större del av registret är överladdat och det går tyngre för motorn att gå runt.

Parasitförlusterna som uppstår får du dock igen av den ökade luftmängd som kompressorn pressar in i cylindern och du kan tillsätta mer bränsle med den ökade luftmängden och därmed får du högre effekt än innan trots parasitförlusterna som hör till drivningen av kompressorn.

En turbo ger maximalt laddtryck ju mer du varvar iprincip då den styrs av avgasernas hastighet, dock används en wasegate för att laddtrycket inte ska bli för högt och spränga motorn vilket händer om laddtrycket skenar, effekten blir oftast högre med turbo, du slipper parasitförlusterna och karaktären på motorn bli enligt mig roligare. Dock svårt att få att fungera på 2-takt då en blåser ut mycket av luften rakt igenom och du måste labborera mycket med trycket i vevhuset.

okej ... tack för lektionen :P lärorikt att vara på denna sidan :P .... helt klart turbo e roligare ... minus med kompressor är ljudet !!
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

någon som kan en suda med turbos? för jag tänkte montera det nämligen ville ha en turbo som är liten och helst under 6000kr :lol:
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Inlägg av track_666 »

KinaPuffsen skrev:någon som kan en suda med turbos? för jag tänkte montera det nämligen ville ha en turbo som är liten och helst under 6000kr :lol:

på vad ??? å e det till moped så prata med en när liggande skrot så har dom säkert något lagon i storlek :P
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

track_666 skrev:
KinaPuffsen skrev:någon som kan en suda med turbos? för jag tänkte montera det nämligen ville ha en turbo som är liten och helst under 6000kr :lol:

på vad ??? å e det till moped så prata med en när liggande skrot så har dom säkert något lagon i storlek :P
nu kommer det ingen vill höra det är ju så att det är en baotian speed och den skulle jag gärna vilja sätta turbo på så man kan dra på nån moped träff och iallafall komma med i top 10 :P men det finns ingen närliggande skrot runt här i jönköping bara massa bilar och dom turbosarna är på tok för stora för en 50cc :P :roll:
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Inlägg av track_666 »

KinaPuffsen skrev:
track_666 skrev:

nu kommer det ingen vill höra det är ju så att det är en baotian speed och den skulle jag gärna vilja sätta turbo på så man kan dra på nån moped träff och iallafall komma med i top 10 :P men det finns ingen närliggande skrot runt här i jönköping bara massa bilar och dom turbosarna är på tok för stora för en 50cc :P :roll:
okej ... kan kolla runt lite å länka om jag hittar något av intresse :P
en liten typ skåpbils diesel turbo blir nog lagom :P
ska kolla lite ... :P
Användarens profilbild
KinaPuffsen
Svårstartad skrothög

Inlägg av KinaPuffsen »

track_666 skrev:
KinaPuffsen skrev:
track_666 skrev:
okej ... kan kolla runt lite å länka om jag hittar något av intresse :P
en liten typ skåpbils diesel turbo blir nog lagom :P
ska kolla lite ... :P
vore grymt tacksam om du hittade nått och länkade det. :D 8)
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög

Inlägg av track_666 »

där har du några vettiga turbos ... bara att kolla med alla dom ... brukar inte vara några problem med leverans å sådant .. transit turbon e liten nog skulle jag tro ... vill inte säga för mycket men tror de e lagom... bara håll koll på laddtrycket xD

http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... r=1&page=1
Användarens profilbild
RakaRör
Elmoped

Inlägg av RakaRör »

jag måste påpeka att få 2-takt att funka med turbo är lika svårt som att slå knut på snoppen :wink:

Men har man tiden så skulle jag leta en mycket mindre turbo !

Kommer inte på från vad just nu, men jag har lite kontakter som jag ska fråga :wink:
Trimma bör man annars dör man.

< "Bättre med råg i ryggen, än med säd i röven" >
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

smart diesel sitter det ju turbo på, och de aggen kan knappast vara stora :) kolla upp och du kan hitta något sånt

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

RakaRör skrev:jag måste påpeka att få 2-takt att funka med turbo är lika svårt som att slå knut på snoppen :wink:

Men har man tiden så skulle jag leta en mycket mindre turbo !

Kommer inte på från vad just nu, men jag har lite kontakter som jag ska fråga :wink:
alltså en barnlek? :lol:
Tillhör mille!
Låst