Polering!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Polering!

Inlägg av DerbiDriver »

Hallå alla! Jag undrar hur man polerar upp en tillexempel bromspedal på moppen bäst...? Vad man behöver för saker o lita om man ska tänka på något specielt?

Tack på förhand!

Mvh DerbiDriver
mrxrider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av mrxrider »

det kommer rosta lättare:P
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

mrxrider skrev:det kommer rosta lättare:P
jasså? men jag brukar torka av den ordentiligt o så!
men vet du hur man gör de el? el någon annan som vet hur man gör de på bästa sätt?
8)
Mvh
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Slipa ner sen polera. Använd nåt bra sandpapper för metall.
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
Adduten
Elmoped

Inlägg av Adduten »

Om du ska polera upp nåt som inte är aluminium så bör du lägga klarlack på den eftersom det kommer rosta efter ca 1 dag i blöta. Jag avråder dig från att polera nåt som kan rosta.

Men om du ska polera så är det bara att slipa ner ytan med halvfint sandpapper och sedan snygga till det med riktigt fint. Sedan tar du autosol eller polerpasta. Sen e d blankt.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

rostar inte överhuvudtaget.... om de ä rätt material förstås!!!, men ja tror inte du har järnpedal xD

Är de bromspedalen du ska polera så varnar ja för att det tar skitlång tid.... den är ju lackad på Derbi iaf till skillnad från växelpet o pinnar osv...

börja att slipa med fint sandpapper / blästra den ( blir bäst, helt repfritt ). Om du ska slipa, ju finare papper man slipar med desto bättre blir resultatet. Man kan börja me lite grövre, och jämna till med finare papper. tar ca 6 h att slipa bromspeten på Derbi...

sen tar du polertrissa ( rekomenderas ) / tygtrasa, och polermedel som autosol eller annat som polerpasta. Bäst är att inte ta autosol då de ger lite smårepor p.g.v. att det är lite grovt, men inget man behöver bry sig om faktiskt, blev hur bra som helst på min iaf me autosol.....

Ta polermedlet på trasan / trissan o gnugga tills de blir blankt ^^. Rengör sen med vatten eller nåt medel för att få bort polermedlet...

klart!!!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiDriver »

bensinskalle skrev:rostar inte överhuvudtaget.... om de ä rätt material förstås!!!, men ja tror inte du har järnpedal xD

Är de bromspedalen du ska polera så varnar ja för att det tar skitlång tid.... den är ju lackad på Derbi iaf till skillnad från växelpet o pinnar osv...

börja att slipa med fint sandpapper / blästra den ( blir bäst, helt repfritt ). Om du ska slipa, ju finare papper man slipar med desto bättre blir resultatet. Man kan börja me lite grövre, och jämna till med finare papper. tar ca 6 h att slipa bromspeten på Derbi...

sen tar du polertrissa ( rekomenderas ) / tygtrasa, och polermedel som autosol eller annat som polerpasta. Bäst är att inte ta autosol då de ger lite smårepor p.g.v. att det är lite grovt, men inget man behöver bry sig om faktiskt, blev hur bra som helst på min iaf me autosol.....

Ta polermedlet på trasan / trissan o gnugga tills de blir blankt ^^. Rengör sen med vatten eller nåt medel för att få bort polermedlet...

klart!!!
JAJA ok tackar så mycket, men de får nog bli när jag har redigt tråkigt någon dag om de tar 6 h så :? heeh men tackar så mycket! MVH
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

det tar verkligen inte 6 timmar att göra! jag polerade min på 30min. använde mig av en dremel med stålborste för att slipa bort färgen som var på. och sen några omgångar med autosol så e det klart. väldigt lätt att göra.

mvh
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

använder du autosol så skyddar det mot rost :)
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

det finns guider om nästan allt så sök nästa gång!

http://www.twostrokerider.se/artiklar/191
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fredde92 skrev:det tar verkligen inte 6 timmar att göra! jag polerade min på 30min. använde mig av en dremel med stålborste för att slipa bort färgen som var på. och sen några omgångar med autosol så e det klart. väldigt lätt att göra.

mvh
okej, men de tar 6 tim om man slipar me sandpapper

blev de bra me stålborte???
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

bensinskalle skrev:
Fredde92 skrev:det tar verkligen inte 6 timmar att göra! jag polerade min på 30min. använde mig av en dremel med stålborste för att slipa bort färgen som var på. och sen några omgångar med autosol så e det klart. väldigt lätt att göra.

mvh

kan omöjligt ta 6timmar :? möjligtvis med grovlek 1500 på sandpappret ^^, det blev jättebra med stålborsten.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fredde92 skrev:
bensinskalle skrev:

mvh

kan omöjligt ta 6timmar :? möjligtvis med grovlek 1500 på sandpappret ^^, det blev jättebra med stålborsten.
med fint ( vilket man vill ha om man vill ha bra resultat ) papper så tar de en jäkla tid. Lacken på bromspeten är jue skitseg jämfört med all annan lack ja stött på.......
Live slow - Die whenever
WAHLMAN
Elmoped

Re: Polering!

Inlägg av WAHLMAN »

DerbiDriver skrev:Hallå alla! Jag undrar hur man polerar upp en tillexempel bromspedal på moppen bäst...? Vad man behöver för saker o lita om man ska tänka på något specielt?

Tack på förhand!

Mvh DerbiDriver
----------------------------------------
http://www.poleringsguide.se/

Allt du behöver veta !!
fjegge
Farsans gamla zündapp

Inlägg av fjegge »

finns en bra guide på twostroke
Låst