vevbyte?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
K_Lundstedt
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 juni 2007, 12:06

vevbyte?

Inlägg av K_Lundstedt »

Funkar orginal veven till 70cc sport och ett zx rör?
bultaco_ekke
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 november 2007, 09:50

Inlägg av bultaco_ekke »

ja den ska hålla
Användarens profilbild
liindh_
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 september 2007, 12:47

Inlägg av liindh_ »

ja! fast beror på hur långt din org vev har gått, så klart. Tex stalker's org vev tål väldigt mkt har ja hört.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Beror som sagt på skicket på veven.
Villken motor sitter veven i, Vevarna är olika bra.

Och sen tillslut villken 70cc ?
Polini Malossi och dom andra fugnerar det fint.
Men en mera effektfull som MHR Corsa lär du byta vev. 8)
K_Lundstedt
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 juni 2007, 12:06

Inlägg av K_Lundstedt »

det är bra skick på veven..och jag har en metrakit 70cc sport...kolla länken: http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=99
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 361
Blev medlem: 20 augusti 2007, 10:53
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

det ska vara lungt med veven eftersom du inte lär komma upp i speciellt höga varv. Se till att den får rätt mängd olja och kör vettigt så ska de inte vara några problem.

// ProTeam
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

allså de viktigaste är egentligen lagrena i veven, och ramlagrena, dom pajja på min efter 500 mil och ja åkte bara me trimmrör o munstycke :? . Själva veven pallar ganska mycket men lagrena bör bytas när man sätter på cylinder med mkt effekt, för så småningom så pajjar dom.....
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

bensinskalle skrev:allså de viktigaste är egentligen lagrena i veven, och ramlagrena, dom pajja på min efter 500 mil och ja åkte bara me trimmrör o munstycke :? . Själva veven pallar ganska mycket men lagrena bör bytas när man sätter på cylinder med mkt effekt, för så småningom så pajjar dom.....
Tyvär kan jag inte hålla med på den punkten, låter mer som den var felinställd/för dålig olja.
Lagren som sitter i orginal är oftast fina c3 lager i scootrar, och dessa håller för hyper om du så vill.

Du kan vara lugn med en sport cylinder på din orginal vev/orginal ramlager.

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
K_Lundstedt
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 juni 2007, 12:06

Inlägg av K_Lundstedt »

ok..tack för tipsen
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

mm har svårt att tro att lagrena palllar så mkt....

Men ja kan väl erkänna att de va annat som ställde till de också, men haveriet berodde på slitage....

originallagrena är ju som sagt c3, men inte den absolut bästa kvaliten.
Och vid värre cyllar kan de behövas c4. Visst original lagrena håller ett tag, men slits snabbare :/
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

bensinskalle skrev:mm har svårt att tro att lagrena palllar så mkt....

Men ja kan väl erkänna att de va annat som ställde till de också, men haveriet berodde på slitage....

originallagrena är ju som sagt c3, men inte den absolut bästa kvaliten.
Och vid värre cyllar kan de behövas c4. Visst original lagrena håller ett tag, men slits snabbare :/
Det e fel, på C4 har du mer spelrum alltså mer varvvillig motor. Och dessa slits mycket snabbare.

C3 är det bästa valet, och inställning/olja är A och O när det gäller lager.

C3- Mindre spelrum= Mindre slitage och längre livstid. (Bästa valet)
C4- Mer spelrum= Mer slitage och kortare livstid.

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

jo men de finns ju en anledning att man byter väl????

Hårdtrimmad motor blir varmare än vanlig, och när motorn blir varm så sväller all metall, inclusive lagrena. Sväller lagrena för mycket så går dom sönder.
Därför så finns de lager med mer glapp, för att palla när man kör hårt.

Men visst, ja håller me, c4 krävs inte i detta fall om man kör midrace eller va de nu va......
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

oljan ja..... blandar man i tanken inga problem..

Oljepump: spänn vajjern om de finns en sådan,man kan sätta en kattstrypare i änden så drar man ihop den, om man inte kan spänna vajjern mer på annat sätt
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

bensinskalle skrev:jo men de finns ju en anledning att man byter väl????

Hårdtrimmad motor blir varmare än vanlig, och när motorn blir varm så sväller all metall, inclusive lagrena. Sväller lagrena för mycket så går dom sönder.
Därför så finns de lager med mer glapp, för att palla när man kör hårt.

Men visst, ja håller me, c4 krävs inte i detta fall om man kör midrace eller va de nu va......
Mm, c4 är mycket känsligare.
Du klarar dig på c3 på midrace utan problem. På hyper med, för dom brukar man inte köra med på gata. Anledningen att c4 finns är pengarna s6 mm vill tjäna. Kostar ca 35kr ink moms på skf ett lager.

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
K_Lundstedt
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 juni 2007, 12:06

Inlägg av K_Lundstedt »

okej..så c3 lager asså ?
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 361
Blev medlem: 20 augusti 2007, 10:53
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

japp, kör c3 lager det blir bra
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

K_Lundstedt skrev:okej..så c3 lager asså ?
Japp, c3 lager som gäller i den motorn.

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
Schatz
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 13 december 2007, 08:41

Inlägg av Schatz »

liindh_ skrev:ja! fast beror på hur långt din org vev har gått, så klart. Tex stalker's org vev tål väldigt mkt har ja hört.
piaggio överhuvetaget har en vev som är förstärk, vad har du för moppe?
R.I.P kruse
Låst