Det är så att min original cylinder till min Derbi Senda har nypt och kolvet är i dåligt skick , så jag tänkte porta cylindern till en 60cc och frågan är behöver jag byta förgasare för att uppnå den optimala effekten?
Ps. jag har ett mk thrower och ska införskaffa en ostrypt cdi.
Det är så att min original cylinder till min Derbi Senda har nypt och kolvet är i dåligt skick , så jag tänkte porta cylindern till en 60cc och frågan är behöver jag byta förgasare för att uppnå den optimala effekten?
Ps. jag har ett mk thrower och ska införskaffa en ostrypt cdi.
det är klart du märker skillnad men är du ute efter effekt ta en 19mm det kommer kännas riktigt stor skillnad. bytte från 16mm till 21 med bara effekt på en drac var typ som turbo på högre varv och gick fortare.
men den kommer dra mer bensin det kan du räkna med, men orginal förgasaren funkar efter bestyckning men ja hade bytt till 19 eller 21.
Moddad skrev:Mja du har en 14, funkar helt okej men kan nog kräma ur lite extra med en 19 Men titta hur den går portad först
Men är du helt väck? han har 14 nu och skulle han trycka på en 21mm det blir som dag och natt. se bara till att ha ostrypt insug och sånt.
Nej jag är inte helt väck? En portad originalcylinder blir fan ingen midrace (säger inte att man inte tjänar effekt med en 21 på en sportsetup) MEN
allt över 19 med portad org. cylinder och med ett thrower rör är onödigt.
Moddad skrev:Mja du har en 14, funkar helt okej men kan nog kräma ur lite extra med en 19 Men titta hur den går portad först
Men är du helt väck? han har 14 nu och skulle han trycka på en 21mm det blir som dag och natt. se bara till att ha ostrypt insug och sånt.
Nej jag är inte helt väck? En portad originalcylinder blir fan ingen midrace (säger inte att man inte tjänar effekt med en 21 på en sportsetup) MEN
låter inte som du har egna erfarenheter iaf. jag hade 50cc, effekt och 21mm förgasare och lite småkrafs det var klar skillnad från min 16mm orginal förgasare. och 60cc orginal cylinder så ska han inte ha kvar sin 14mm även om det skulle funka men vill han ha effekt är det 21mm som gäller.
Dracen skrev:
låter inte som du har egna erfarenheter iaf. jag hade 50cc, effekt och 21mm förgasare och lite småkrafs det var klar skillnad från min 16mm orginal förgasare. och 60cc orginal cylinder så ska han inte ha kvar sin 14mm även om det skulle funka men vill han ha effekt är det 21mm som gäller.
Läs först, posta sen. Jag skriver att han får mer effekt med en 19, medans en 21 på ett THROWER RÖR inte kommer ge någon märkbar skillnad från 19-21. Visst du hade din lilla 50cc, effekt och förgasare men lovar att du kunde fått ut samma effekt med en 19 om du lärde dig ställa in den. Jag har själv sysslat med det på en D50BO cylinder, så har erfarenhet.
Säkringen sitter i en liten ask precis framför batteriet. Öppna bara asken, ur med gamla säkringen och i med en ny!
Moddad skrev:
Läs först, posta sen. Jag skriver att han får mer effekt med en 19, medans en 21 på ett THROWER RÖR inte kommer ge någon märkbar skillnad från 19-21. Visst du hade din lilla 50cc, effekt och förgasare men lovar att du kunde fått ut samma effekt med en 19 om du lärde dig ställa in den. Jag har själv sysslat med det på en D50BO cylinder, så har erfarenhet.
Säkringen sitter i en liten ask precis framför batteriet. Öppna bara asken, ur med gamla säkringen och i med en ny!
21 ger mer effekt, sen kan du tänka i förebyggande syfte också ifall men vill gå upp i cylinder volym. sen vad gäller ställa in en förgasare tycker jag absolut inte att du ska yttra dig något om.
Förebyggande syfte, visst ska han sedan satsa på lite värre sport eller en midrace så. Det jag vill mena med inställningar är att ställer du in de bra, kan du på den setupen kräma ut så gott som samma effekt, sedan använda pengarna du sparar på ett insug tex. Står kvar vid att det inte är någon markant skillnad mellan en 19 och 21 på den setupen, men lägg fram konkreta argument istället för att säga "stor skillnad, 19 > 21 muh muh".
Edit; Ta hänsyn till att en upportad org. cylinder inte ger nära effekten av en 70cc sport cylinder eller liknande + att det är ett Thrower rör som sitter på
Moddad skrev:Förebyggande syfte, visst ska han sedan satsa på lite värre sport eller en midrace så. Det jag vill mena med inställningar är att ställer du in de bra, kan du på den setupen kräma ut så gott som samma effekt, sedan använda pengarna du sparar på ett insug tex. Står kvar vid att det inte är någon markant skillnad mellan en 19 och 21 på den setupen, men lägg fram konkreta argument istället för att säga "stor skillnad, 19 > 21 muh muh".
Vänta nu, har jag sagt stor skillnad mellan 19 och 21? ne precis utan skillnad har jag sagt vilket det också är. så en 21mm får han mest effekt med, bättre vid byte till värre setup. Är det nånting jag sa nu inte sant??????
Om vi tittar på det såhär, jag rekommenderade en 19mm förgasare och fick till svar;
Sa jag någon om att han skulle ha en 16 mm förgasare?
Inte kasta sten i glashus.
Senast redigerad av Moddad den 18 oktober 2008, 13:42, redigerad totalt 1 gånger.
Moddad skrev:Om vi tittar på det såhär, jag rekommenderade en 19mm förgasare och fick till svar;
vänta nu, förstår inte vart felet ligger i vad jag skrev där? det är STOR skillnad från 14 eller 16mm till 21.
sen vad gäller vad han ska köpa så vill jag bara säga att mest effekt får han med 21. det du hakar upp dig på är om det är värt de.
Moddad skrev:Om vi tittar på det såhär, jag rekommenderade en 19mm förgasare och fick till svar;
vänta nu, förstår inte vart felet ligger i vad jag skrev där? det är STOR skillnad från 14 eller 16mm till 21.
sen vad gäller vad han ska köpa så vill jag bara säga att mest effekt får han med 21. det du hakar upp dig på är om det är värt de.
Uttryckte mig nog dåligt, jag snackade om en 19 mm fögasare, du kallade mig väck i huvudet för att han inte använde en 21 istället. Sedan började du snacka om att din gjorde skillnad med en 16 till 21.
Kör du på org. luftburk så satsa på den du valde ut själv : )
Btw, vilken ÅM har du? Jag länkade för 06> och kan inte i huvudet om det är någon som helst skillnad i fästena
Senast redigerad av Moddad den 18 oktober 2008, 14:01, redigerad totalt 1 gånger.