cdi mt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
TheMTdude
Elmoped
Kontakt:

cdi mt?

Inlägg av TheMTdude »

har mt en cdi box?
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

ja de har den men den ä redan avstrypt
TheMTdude
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av TheMTdude »

vad är meningen med den då?
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

TheMTdude skrev:vad är meningen med den då?
Vaa? vet du hur en cdi funkar?
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

mt/mb e strypta vid 9000varv, bytt CDI till en ostrypt kostar ca 390kr så tas varvstoppet bort o du kan varva vad motorn orkar :D
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Mt är inte alls strypta i CDI boxen :shock:
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

neej de ä dom inte.. Länka till en ostypt isånnafall.
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

igorkim skrev:neej de ä dom inte.. Länka till en ostypt isånnafall.
Du menar en strypt :wink:
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

CDI:ns uppgift är inte främst att strypa..
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

kinamoppe-mannen skrev:Mt är inte alls strypta i CDI boxen :shock:
Jo mt/mb e strypta org i CDI boxsen, men de flästa dagens MT/MB som går på vägarna har fått sin CDI box utbytt redan därför e de svårt o hitta en mb/mt som har strypt CDI box.

Ska leta upp en länk sen på en ostrypt CDI box

Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

men nej! Färgen på Original cdi box till mt är brun och den är inte strypt.. har aldrig hört nån säga att cdi på mt är strypt.. bara påhitt. var har du hört det?
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

Org fägen på en mts cdi ä bruns som nån har tidigare sagt. Dock är den otroligt dyr för det är den bästa man kan hitta till mt! Hittar du en svart så är det en kopia. kopiorna bruakr itne hålla lika länge som org! Och cdins uppgift är ju att ge gnistan inte strypa! Mt är strypta på andra sätt..

_______EDIT___________

Fråga flurre ronken och rogga om du vill.. Om du vet vilka de ä...
Senast redigerad av igorkim den 7 januari 2008, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

igorkim skrev:Org fägen på en mts cdi ä bruns som nån har tidigare sagt. Dock är den otroligt dyr för det är den bästa man kan hitta till mt! Hittar du en svart så är det en kopia. kopiorna bruakr itne hålla lika länge som org! Och cdins uppgift är ju att ge gnistan inte strypa! Mt är strypta på andra sätt..
Exakt!!
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

CDI har som upp gift att inte ge gnista för de har tändspolens uppgift, CDIn har som upp gift o läsa av när vevaxsel e i sitt rätt läge men innan CDIn kan göra de måste pickupp givaren indekera var vevaxsel befinner sig, ge en signal till tändspolen som i sin tur sänder i väg stark ström till T-stiftet.

CDI bestämmer hur mycke motorn ska varva o vilken tändkurva den ska ge vid ett vist varvtal.

O jo forfarande e MT/MB CDI boxsen strypt på org. här e en lista på följande strypta delar på en org HONDA motor.

Slangen mellan luftburken o förgasaren e strypt
slangen mellan luftburken o ut e strypt
insuget
avgasystemet
En växel borttagen
förgasare strypt endast 12mm
reedventil 2 läppars
cylinder strypt och ej maxportad
topplock låg komp.
tandplattan
tändsystemets CDI-box

Jag har själv ägt en HONDA MB50 för snart 9år sen på den tiden fans de boxsar o få tag i lite var stanns, min varvade bara 9000 efter 70cc o effekt rör o lite lull lull men de hände inget förens jag byte CDI box då blev de värklig fart i maskinen.

Holde även på med Mt på den tiden o Dt50mx o så.

De flästa på de här forum har knapt börjat köra mopped ju så hur mycke har du letat i att CDI boxsen inte e strypt ?

Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

asså, ja vet inte hur många år du har haft dina mt å hur många du har haft å sånt skit, men alla ja har frågat har sagt att den ä avstrypt. Va hände då när du kom över 9000 rpm?
Hondaboy
Elmoped

Inlägg av Hondaboy »

ja har skruvat honda sen ja började köra moped, och har aldrig varken hört talas om lr sett strypta cdi boxar så det är bara skit snack!
Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

Sry för dubbelpost men ja pratade me flurre nyss. Du kanske har lite rätt ändå.. Cdin är inte strypt! utan den ä kass ! Tändningen hänger inte med vid allt för höga varvtal..

--------------------------edit----------------------------

Flurre har testat på alla dom där grejerna och har ett monster i garaget;)
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

igorkim skrev:asså, ja vet inte hur många år du har haft dina mt å hur många du har haft å sånt skit, men alla ja har frågat har sagt att den ä avstrypt. Va hände då när du kom över 9000 rpm?
Jag har aldrig ägt en mt för tyckte dom va så himla fula de va därför jag köpte en MB, hade den i ca 1 1/2år o va himla nöjd, armeringsjärn som stötdämpare bak o stuma stötdämpare fram, mc däck bak, skylvingar fram :)

Som sakt de e svårt o hitta en strypt CDI box till mt/mb som sitter org kvar på hojen, hade en org CDI box kvar från min gamla mopped men den gick i väg för ett tag sen annars kunde du fått köpt den, skulle du sätt själv hur mycke den stryper motormässigt.

Ja du vad som hände nä jag kom över 9000, den varvade vidare, innan va de som att köra in i en vägg bara slutade varva o gurglade o hade sig men efter jag slängde på den andra CDI boxsen så kunde jag varva ändå längre, stoppet fans inte kvar, men den gjorde ju bara 48km/h på 1an ju, va 4 växslad, 17/45 drevning.

Ska man vara väldigt seriös ska man köpa sig ett HPI tändsystem :D

Användarens profilbild
igorkim
Svårstartad skrothög

Inlägg av igorkim »

haselhoff skrev:
igorkim skrev:asså, ja vet inte hur många år du har haft dina mt å hur många du har haft å sånt skit, men alla ja har frågat har sagt att den ä avstrypt. Va hände då när du kom över 9000 rpm?
Jag har aldrig ägt en mt för tyckte dom va så himla fula de va därför jag köpte en MB, hade den i ca 1 1/2år o va himla nöjd, armeringsjärn som stötdämpare bak o stuma stötdämpare fram, mc däck bak, skylvingar fram :)

Som sakt de e svårt o hitta en strypt CDI box till mt/mb som sitter org kvar på hojen, hade en org CDI box kvar från min gamla mopped men den gick i väg för ett tag sen annars kunde du fått köpt den, skulle du sätt själv hur mycke den stryper motormässigt.

Ja du vad som hände nä jag kom över 9000, den varvade vidare, innan va de som att köra in i en vägg bara slutade varva o gurglade o hade sig men efter jag slängde på den andra CDI boxsen så kunde jag varva ändå längre, stoppet fans inte kvar, men den gjorde ju bara 48km/h på 1an ju, va 4 växslad, 17/45 drevning.

Ajaa, ja orkar inte tjata mer med dig.. Han får tro vad han vill men han lär nog itne komma över 9000 rpm me sin setup. :wink:
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

igorkim skrev:
haselhoff skrev:

Ajaa, ja orkar inte tjata mer med dig.. Han får tro vad han vill men han lär nog itne komma över 9000 rpm me sin setup. :wink:
nä men den setupen så lär han kanske klara max 7000 :D min varva 14000 :D

Låst