!HJÄLP!! Problem med ny cylinder går tungt, varvar inte upp.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Aluminiumcylinder eller gjutjärn?

Aluminium
3
60%
Gjutjärn
2
40%

Antal röster: 5

ppihC
Elmoped

!HJÄLP!! Problem med ny cylinder går tungt, varvar inte upp.

Inlägg av ppihC »

Hej hej! Har en yamaha neos som motoforce standardcylinder gav upp på.
Köpte mig en ny aluminiumcylinder (http://www.twostroke.se/product.asp?product=12903)

Nu har jag monterat den och den startar och så, har försökt ställa in förgasaren så gott det går men den är ändå jätteseg.. kan det ha något att göra med att den inte är inkörd?
Det är aaaasseg gasrespons och tar ganska lång tid innan den varvar upp.. har testat med olika munstycken i förgasaren och olika luftfilter men inget hjälper.

Fick även med kolfiberreeds som jag har monterat så jag tnkte om det kunde vara dom så jag bytte tillbaka till orginalreedsen men ingen skillnad.. Moppen ryker ganska mycket också.

Den blir lite piggare när man har fått upp lite fart men det är inge drag från början som det va innan.

Är cylindern jag har köpt en orginal eller trim? :S
Och vad kan tänkas vara fel?
Senast redigerad av ppihC den 29 september 2008, 12:49, redigerad totalt 2 gång.
R.I.P DooD
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

Till att börja med så använd bara 1 luftfilter och ställ in bensinmängden efter hur mycket luft du har, inte tvärt om!
Sen så måste du köra in cylindern lite lätt, finns massa trådar om det. Sen är jag inte så hemma när det gäller scootrar men du kanske behöver byta variatorvikter?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Trim cylinder.
Du smörjde in loppet och kolvsidorna med olja innan du slängde på den?
Byt vikter och testa med andra tryckfjädrar.
ppihC
Elmoped

Inlägg av ppihC »

Jo jag vet att man ställer in bensinen efter luft. det är så jag har gjort men med olika luftfilter utifall att det kanske inte fick tillräckligt med luft.. jag har testat alla olika inställningar på luftskruven från hela indragen till nästan losskruvad men inget hjälper.. Den har rätt blandning nu iallafall för den går rent och tändstiftet är oboyfärgat :) men problemet kvarstår

Självklart smörjde jag inte allt innan jag monterade :P vill väl inte ha värmenyp direkt :)
spelar tryckfjädrarna roll när den är seg även innan den börjar driva.. ?
Har testat olika vikter från 6g till 2.5g men det är ingen skillnad
Senast redigerad av ppihC den 26 september 2008, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P DooD
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

ppihC skrev:Jo jag vet att man ställer in bensinen efter luft. det är så jag har gjort men med olika luftfilter utifall att det kanske inte fick tillräckligt med luft.. jag har testat alla olika inställningar på luftskruven från hela indragen till nästan losskruvad men inget hjälper.. Den har rätt blandning nu iallafall för den går rent och tändstiftet är oboyfärgat :) men problemet kvarstår

Tillräckligt med luft? du ställer in efter hur mycket luft du har! Isf skulle du haft mindre bensin :P
ppihC
Elmoped

Inlägg av ppihC »

Senda skrev:
ppihC skrev:Jo jag vet att man ställer in bensinen efter luft. det är så jag har gjort men med olika luftfilter utifall att det kanske inte fick tillräckligt med luft.. jag har testat alla olika inställningar på luftskruven från hela indragen till nästan losskruvad men inget hjälper.. Den har rätt blandning nu iallafall för den går rent och tändstiftet är oboyfärgat :) men problemet kvarstår

Tillräckligt med luft? du ställer in efter hur mycket luft du har! Isf skulle du haft mindre bensin :P
det va inte riktigt så jag menade.. utifall att luftfiltren hade varit skitiga så det inte kommer in nå luft.

Men det känns som om den går väldigt fett.. den ryker väldigt mycket mot vad den gjorde förut.

Kom på en sak till jhag tyckte va lite märklig.. när jag monterade dit cylindern så fick jag en vanlig cylinderfotspackning och 2 st packningar av metall.. kan det vara så att det blev för tjockt så att den inte kompar tillräckligt mkt för det känns som att den går tungt

EDIT: Tråd kan låsas, fick lov att prova mig fram eftersom svaren sinade
R.I.P DooD
Låst