Furia 01, trimm dags!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Furia 01, trimm dags!

Inlägg av Deathtrip2k »

Hejsan allesammans! Nu är det dags att börja trimma moppen lite mera. Jag har en Motorhispania Furia 01.
Just nu så är den bara ostrypt men jag har äntligen beställt ett effektrör ifrån Twostroke av märket Hebo Escape Bufanda 8). Jag funderar även på att beställa en större förgasare eftersom 12 värkar vara lite klent. Till det ska jag även beställa luftfilter och större insug.
Jag undrar dock hur stor förgasare jag ska köpa, jag har spanat in Dellorto - Type PHBG Stage6 Racingförgasare, men vad passar best till min setup? (med insug, luftfilter och effektsystem). 19mm eller 21mm.
Efter många timmar bestämde jag mig för ett Doppler Air-System Racingluftfilter, undrar dock om detta luftfiltert tål vatten, smuts och frost eftersom min moped står utomhus! Mycket dumt, jag vet. Men vi har förlitet garage :cry:
Tun´R Ostrypt Insug verkar vara det bästa insuget.

Men vilken storlek på munstycket ska jag börja med? Just nu har jag 12mm förgasare med 72 munstycke men det är dock utan Hebo röret, luftfiltert och insuget alså enbart ostrypt (dragen plugg i orginal insug och orginal avgasröret)

Är mycket tacksam för svar, förslag och synpunkter :wink:
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

19mm ska vara bra för din setup, 21mm kan gå fast jag skulle ha valt 19
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Jag hade verkligen satsat på en 21mm då det gör skillnad och är bra att ha om du ska trimma mera.
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

Kör nog med 21mm förgasare då. men vilket munstýcke ska man ta och börja med?
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Polarn hade en furia en gång i tiden, han plugga ur allt.

Bytta huvudmunstycke

Effekt rör Hebo

Annan drevning

Blev bra fart i machinen :)
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Deathtrip2k skrev:Kör nog med 21mm förgasare då. men vilket munstýcke ska man ta och börja med?

Köp en hel sats och pröva dig fram.
Dracen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 520
Blev medlem: 30 oktober 2007, 11:33

Inlägg av Dracen »

jag hade storlek 95 i en liknande setup på drac,, men börja från de största du har och gå neråt,
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

haselhoff skrev:Polarn hade en furia en gång i tiden, han plugga ur allt.

Bytta huvudmunstycke

Effekt rör Hebo

Annan drevning

Blev bra fart i machinen :)
Mjo, de e bra mopeder. Min gör 85-90 nu, ostrypt och 14/70 drevning. Kan knappt vänta på att få på röret, förgasaren, filtert och insuget med :twisted:
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Deathtrip2k skrev:
haselhoff skrev:Polarn hade en furia en gång i tiden, han plugga ur allt.

Bytta huvudmunstycke

Effekt rör Hebo

Annan drevning

Blev bra fart i machinen :)
Mjo, de e bra mopeder. Min gör 85-90 nu, ostrypt och 14/70 drevning. Kan knappt vänta på att få på röret, förgasaren, filtert och insuget med :twisted:
avgasröret e som natt o dag mellan org, får du den rätt instäld så kommer den suga på varje växsel ända till varvstoppet på 6an :P
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

Har inte beställt luftfiltert och insuget än, en snubbe som säljer en begagnad förgasare men han hör inte av sig! så jobbigt :x . Vill hälst inte beställa det andra innan jag har förgasaren och har lite kasst med pengar för en helt ny just nu!, moppen va i skit skick när jag fick den och har istort sett fått byta ut allt ifrån baklykta, blinkers till cylinder och kolv. Senaste va elsystemet som kostade runt 3200kr + arbetslön... Landade på runt 5200 där, sura pengar! :( Nu skulle man vunnigt presentkortet på 5000 spänn, men saknar fortfarande 5 omöjliga saker lol
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Jo furia e ju inte gö vanlig direkt heller annars skule du kunna hittat beg saker till den ju :)
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

förgasare, luftfilter, insug och munstycksats ÄNTLIGEN beställt! :D 8)

Nu till den svåraste delen, vänta på att det kommer :lol:
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Deathtrip2k skrev:förgasare, luftfilter, insug och munstycksats ÄNTLIGEN beställt! :D 8)

Nu till den svåraste delen, vänta på att det kommer :lol:
Du kan tänka på en sak okså om du monterar domma sakerna innan du slänger på effekt rör att den kanske kommer kännas lite piggare men ändå slö, men du kommer inte få effekt knuffen förens du slängt på trimröret. :)

Ja jag vet, jobbigaste som finns e att vänta på saker :cry:
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

mm, kommer slänga på allt samtidigt, får vänta länge då eftersom vi beställde röret för över en vecka sedan och det har inte kommigt än. Och vi beställde inte det andra förrens igår :cry:
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

ÄNTLIGEN har jag fått röret. Lite fet ljudämpare! :wink:
Bild

Men det ser ut som det sitter en plugg i mynningen, e det en plugg eller ska det bara se ut såhär? :?
Bild
Bild
Limited_Magnus
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 september 2007, 17:18

Inlägg av Limited_Magnus »

Det är en plugg. Ganska lätt att ta bort om du har en dremel. :)
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Drämmel, slipp, borrmachin ånar bort svetsningen som håller fast pluggen.

Även gaslåga ficksar bort pluggen.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

ok, Ska nog försöla spara den och slänga in den i orginal röret så det blir helt orginal ifall man ska sälja nån gång in den stora framtiden

EDIT: Medföljde visst en likadan bit som sitter där fast utan plugg i :oops:
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

ok, detta suger. får inte röret till att passa. Kan någon hjälpa mig?? :(

Saken som man fäster kåpan i e ivägen

Bild
By deathtrip2k
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Vinklar du böjen lite så ska röret kuna gå i mellan den du håller i handen, sen e vissa avgasystem dåligt anpassade för ramen/festen
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

Fick äntligen på det, blev rätt så bra och låter som fan :wink:
Bild

nu e detta nästa steg!: :twisted:
Bild


Jag har ju kört med 72 munstycke med mitt ostrypta orginalrör, undrar om jag måste ha ett större munstycke för det ostrypta Hebo röret??
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Se där viste la att röret skule gå förbi tillslut :D

98munstycke har jag för mig du ska använda, 85-95 munstycket använder man ju i org förgasaren med allt urpluggat o du har kört med 72munstycke, den motorn måste vart lessen :cry:

Ser stort ut de filtret, går de förbi bakstötdämparen, andra crossmoppar e de väldigt ont om plats för filtret.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

detta e en 30 moppe, va 48 munstycke i den orginal :lol:
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Deathtrip2k skrev:detta e en 30 moppe, va 48 munstycke i den orginal :lol:
De va polarens okså :)
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

snart fått på förgasaren nu, 2st slangar som behöver bytas för de e för korta och behöver en förlängningsslang till luftfiltert ehehe, kommer nog ha det under sadlen där jag hade luftboxen :wink:
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

så! äntligen fått på förknasaren helt nu :lol: Undrar bara hur viktig kylarslangarna e? (de 2 som går från topplocket till förgasaren) Har verkligen inte mycket plats kvar och de skulle va skönt att bli av med en slang eller 2 :roll: Tack gud för att jag köpte ett insug med 2st gummi och en platta. va tvungen att vinkla insuget för att få in allt eftersom jag använder en kylarslang till förlängning från förgasaren till luftfiltert och det e LITE shockt höhö. Får hoppas att det inte ligger mot röret när jag har fått på det.... igen :?
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Kylslangarna till förgasaren e på en skala 0% viktigt, inte mycke nytta gör dom i allfall.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

OK, problem nu, Moppen startar inte, testade först med 105 munstycke, startade inte alls, sen 92, startade 1 gång, varva som F A N, sen dog den, det samma med 90 munstycke... stiftet va blött som in i, vi tror att den får för mycket soppa och bara startar när förgasaren nästan e tom sen dränker den sig.... ska jag gå ner på munstyckena mera :?: hade 72 innan, oc´h nu effekt rör och racing luftfilter
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Att den varvar upp o sen dör e för att den får 1 del soppa o massa luft, du får massa luft o ingen bensin i de skedet.

DU har inte gasshäng på förgasaren eller så du har kollat så troteln löper i botten o tomgångskruven e ur skruvad en bitt så inte trotteln står för högt.

92 ska vara så där helt lagom.

Prova i stället töma förgasaren, fylla i lite soppa i förgasaren o se vad moppen vill när du försöker starta den, ( Fyll ej upp förgasaren full ) du kan ha fått ner smuts på nålventilen så den flödar för mycke okså om du haft otur.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

jag har haft skruven nästan helt utskruvad heh, testat allt möjligt med skruven
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Men du har kollat så trotteln löper hela väggen uppefrån o ner i botten eller ?

Kommer du åt så riv loss luftfilterslangen o kolla för säkerhetskull, inte skoj o få gass häng de första man får på första testen.

Även när du har borta luftfilterslangen så kan du prova o starta.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

kollat trotteln och allt nu, testat med 88 munstycke. funkade inte och bytat tebax till 92.. funkar fortfarande inte... Vill inte starta. Får nog nästan lämna in den. MYCKET lättare :lol:
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Du kan ha surat ner t-stiftet nu okså därför den ej tänder.

Skruva i 88 munstycket, av med luftslangen, skruva i ett annat t-stift som du värmer upp innan du skruvar i de :)
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Deathtrip2k
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 december 2007, 19:23

Inlägg av Deathtrip2k »

vi har tat ut stiftet och värmt det en gång, det va dyng suurt, har inget annat stift och detta e nästan splice nytt
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Om de e NGK så kan de vara ganska kört om du surat ner de 1 gång, bara slippa mellan elektroderna o värma de, de ska vara så varmt så du inte ska kuna ta i de ens, tar du i de bränner du dig, efter upp värmning så får du stoppa ner t-stiftet i en t-stifthylsa o skruva med den så du inte bränner dig.

Ofta ett fel många gör vid upp värming, värmer för kort tid o får upp tempen för lågt på t-stiftet innan dom monterar de åter.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Låst