när ska du byta vev / vevtråden

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Sån här tråd behövs ! bra jobb
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 421
Blev medlem: 27 januari 2008, 14:14
Ort: Slöddertälje

Inlägg av Glennish »

Är det överhuvud taget svårt att byta vev ? Kanske inte värt att ge sig på att klyva motorn själv utan någe som helst erfarenheter ? Annars köper jag Dopplers trim vev och lämnar in den på verkstad o får de monterat =)

Min orginal vev har som sagt rykt, så behöver byta snabbt som faen !
Dracen skrev:
KoNG skrev:Han är lite vilsen bara
Men du är ju vilsen om du inte märker vad som händer!
haha big lol
argusss
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 3 april 2008, 20:38
Ort: Norra Lundby City

Inlägg av argusss »

Förstår inte riktigt hur du tänker med din lista där uppe... Det beror ju helt på hur långt motorn gått? Och jag skulle ALDRIG köra org vev på midrace setup! Ramlagren bör ryka efter ett antal mil! Har motorn gått långt så skulle jag även bytt vev o ramlaer på sport!
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

jo men det spelar nog inte så stor roll hur långt den gått mer på hur man har kört med den hur mycket trim tung lätt drevning osv men den listan är bra inriktigtning, men håller med ^^ jag skulle byta vev direkt jag kom till midrace
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

fax110 skrev:jo men det spelar nog inte så stor roll hur långt den gått mer på hur man har kört med den hur mycket trim tung lätt drevning osv men den listan är bra inriktigtning, men håller med ^^ jag skulle byta vev direkt jag kom till midrace
Klart som F*N att det spelar roll hur långt den har gått! Stort sett bara det som spelar någon roll!
Själv skulle jag aldrig köra med orginalvev på något värre än sport!
Glennish: Ta och byt veven själv! Är inte alls svårt om man tar det lugnt och gör det noga! Finns guider hur man gör det lätt och enkelt, att lämna in på en verkstad kommer säker kosta minst 2k (eventuellt med vev inräknad) Såg någon stans på mnf där en kille fick betala 5,5k för att få cylinder, kolv och vev bytt....Det var ju överdrivet dyrt men de tar fruktansvärt för mkt för att göra skitsaker!
Här har du en guide hur du byter vev och klyver blocket:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=76384
Kolla igenom hela tråden för bra tips och så.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Tack, jättebra tråd :D
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 421
Blev medlem: 27 januari 2008, 14:14
Ort: Slöddertälje

Inlägg av Glennish »

tackar tack Holma, skit bra fan
Dracen skrev:
KoNG skrev:Han är lite vilsen bara
Men du är ju vilsen om du inte märker vad som händer!
haha big lol
thule_92
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 10 december 2007, 17:13

Inlägg av thule_92 »

jaa körde sp setup på orginal vev cirka 500 mil utan att det hände nått o ja ka ju säga att det inte var låga varv där
En Rieju drac nu igen ;)
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 498
Blev medlem: 23 februari 2008, 18:00
Ort: Bara

Inlägg av Dz2 »

thule_92 skrev:jaa körde sp setup på orginal vev cirka 500 mil utan att det hände nått o ja ka ju säga att det inte var låga varv där
Då är det på tiden att du klyver motorn och ser i vilket skick allting är nu då :)
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 498
Blev medlem: 23 februari 2008, 18:00
Ort: Bara

Inlägg av Dz2 »

eddhedd skrev:tro et eller ej men orgveven är väldigt starka
beror på vilken moppe..
Piaggios är riktigt bra... :)
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 augusti 2008, 09:19
Ort: oskarström

Inlägg av track_666 »

tjja .. undrar om orginal veven håller för en Stage6 Alu 50cc ... tacksam för svar :P
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Aerox08
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 23 april 2008, 18:56

Inlägg av Aerox08 »

track_666 skrev:tjja .. undrar om orginal veven håller för en Stage6 Alu 50cc ... tacksam för svar :P
Japp lätt
Aerox08
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 23 april 2008, 18:56

Inlägg av Aerox08 »

Dz2 skrev:
eddhedd skrev:tro et eller ej men orgveven är väldigt starka
beror på vilken moppe..
Piaggios är riktigt bra... :)
Minarelli är inte så svaga som alla tror heller
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 498
Blev medlem: 23 februari 2008, 18:00
Ort: Bara

Inlägg av Dz2 »

Aerox08 skrev:
Dz2 skrev:
eddhedd skrev:tro et eller ej men orgveven är väldigt starka
beror på vilken moppe..
Piaggios är riktigt bra... :)
Minarelli är inte så svaga som alla tror heller
Kanske det, men de är ändå mycket sämre än exempelvis just piaggios.
Byta vev till sport/midrace är nästan ett måste på minarelli veven.
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Peter.liindgren
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 25 juni 2008, 03:35
Ort: borås

Inlägg av Peter.liindgren »

veven klarar nog väldigt mycket på alla motorer. nog ramlagrerna som ger sig.. sen som någon annan skrev så beror det på vilket skick allt i motorn är och hur långt det har gått.. och man kan köra midrace på en motor som gått kort, ett tag;)
Låst