blackmasai skrev:hej jag undrar ungefär hur mycket mer en trim 50cc cylinder ger än en original 50 cc cylinder
mer detaljerat? en 50 sport eller hyper eller midrace?
är det sport då är det rätt likvärdigt, 50sport är lite vassare och ger kanske 1,5 häst mer, give or take 0,5 ungefär. ingen större skillnad alltså.
tänkte klistra in en sak som jag skrev tidigare i en tråd här så vi slipper frågor om skillnad på hyper/midrace/sport lite här.
det som skilljer en midrace från hyper är mycket saker, mestadels effektkurva med tillhörande effekt då såklart, hög effekt under ett relativt kort register.
portarna på cylindern är den huvudsakliga skillnaden, men även topplock och utformningar osv osv, det är mycket som spelar roll här.
sport = vardaglig effektkurva, sliter inte så mycket på övriga delar av motorn då de inte varvar så högt och har ett brett, mindre intensivt register men ändå högre än original.
cylinder ex: 50cc= arisal sport. 70cc = metrakit handmade. 80cc = polini guss
midrace = en racigare version av sport, kortare register men betydligt effektrivare, kräver mer på resten av motorn mer ger också ut mer. högre effekt under kortare register, helt enkelt mer intensivt. klenare än hyper men kan också användas till vardags om du sköter om grejerna och ger den rätt mängd olja
cylinder ex: 50cc = Hebo manston replica. 70cc = metrakit sp. 80cc = malossi mhr
hyperrace = vassaste kategoring, här är det inte åka fram och tillbaka till skolan motor som byggs, utan här är det byggt med tanke för maximal fart och effekt. det kräver mycket av resterande motorn, inte bara cylinder och rör. effektkurvan är kort och intensiv jämnmot de tidigare och effekten stiger med kurvan, högre varv medför mer slitage men smakar det så kostar det.
cylinder ex: 50cc = metrakit prorace. 70cc = Hebo manston. 80cc =malossi mhr team
som ni nog förstår ger inte en 50cc hyper lika hög effekt som en 70cc hyper t ex prorace50 ger inte lika hög effekt som prorace70 men båda räknas till hyperkategorin pga effektregistret och cylindervolym/prestanda egenskaperna.
för att mopeden ska räknas till hyper behövs ett rör som är avstämt för hypercylindern, förgasare som är tillräckligt stor och hellst lite till, koppling och variator (om det är scoot), gärna även en trimtändning.