Derbin funkar inte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
acez
Elmoped

Derbin funkar inte

Inlägg av acez »

Tja!

Drar allt från början nu.. Jag belv såklart sugen på o trimma, sagt o gjort! På med ett mk thrower så gick den jättebra. Efter 4-5 dagar så kunde jag inte varva motorn riktigt på tomgången.. Tänkte inte på det, men sen gick det dåligt o varva på 1an, 2an och 3an. När den började gå sämre så tog det 3 dar sen tog det en stund på 3an innan jag gick över 30km/h och då gick den precis som den skulle om man kom över 30 km/h! Men tillslut kom jag inte över 30km/h så då måste man ju fixa så den funkar riktigt. Har ju då läst att man ska byta upp sitt munstycke om man trimmar, har ett sportluftfilter och mk thrower som sagt. Innan hade jag 67 munstycke i min dellorto 14mm förgasare, så jag åkte iväg och köpte mig ett nytt munstycke, köpte ett 86. Så jag bytte munstycke, men nu kan den knappast starta! Får igång den nån kick ibland me chocken och fullgas, då låter cylindern dam dam dam o den brukar låta dadadadada.. så ni kanske förstår skillnaden... Den dör då också ganska snabbt. Har kopplat bort min oljetank och blandat olja direkt i tanken, kan det bli så om den får för mkt olja eller för lite? (Det ryker rätt så mkt efter mopeden.) Ska jag gå upp eller ner i munstycke, får den för mkt eller för lite bensin? Kollade tändstiftet och det såg bra ut. Eller kan det vara något annat som krånglar?

//Acez
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

Får du igång över huvudtaget ? kan va så att du har en felinställd förgasare , skruva et varv på luftskruven.
Användarens profilbild
LinuSuniL
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinuSuniL »

hu mkt olja ha du i den?
Full speed spara tid!!:D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

har inte luftskruven blivit rörd tidigare ska den inte behöva röras...

Risken finns att dina kolvringar har tagit skada p.g.a. de lilla munstycket, speciellt eftersom du blandar i tank.

Plocka bort röret en snabbis o kika på kolven o ringarna!

blandningen ska vara ca 3%

Munstyckestorlek 86 är ganska lagom för sortluftfilter och trimmrör ;) ha haft de på båda mina gamla sendor.

Hade de nu varit så att den går "dåligt p.g.a. för litet munstycke" så skulle moppen ha visat de direkt. Symptomen för för tunn blandning smyger sig inte på utan antingen går den bra när du sätter på röret och filtret eller så börjar den hosta direkt....

Annars vettifan ^^, skit i soppaslangen, fuggen kanske? Testa o byt tändstift även fast de kanske ser bra ut för ibland så kan tändstiften ta skada när man har fel blandning i motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

Ja, jag får igång den ibland.

Tanken är 3% olja, men tror jag kan ha fått i för mkt...

Kan jag se det om jag tar bort avgasröret, hur ser man om dem är okej eller trasiga då?

Har studiedag imon, så ska lösa skiten då hade jag tänkt..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

acez skrev:Ja, jag får igång den ibland.

Tanken är 3% olja, men tror jag kan ha fått i för mkt...

Kan jag se det om jag tar bort avgasröret, hur ser man om dem är okej eller trasiga då?

Har studiedag imon, så ska lösa skiten då hade jag tänkt..
Är ringarna skadade så är de typ som lodräta repor på dom, svarta, snea och kanske spåret i kolven har vidgat sig så det är glapp mellan kolven o ringen / arna

Har du nu åkt med för mycke olja kan det vara så att tändstiftet tatt skada så testa o byt om inget annat funkar, men har du kört 67 munstycke och blandat i tanken tror ja inte att den har gått fett...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

ok , ska kolla det, men först ska jag köpa ett 76 munstycke och prova me det, för det e ett helvete o få av avgasröret för man har så lite svängrum me skiftnyckeln:(
Användarens profilbild
Simonh
Elmoped

Inlägg av Simonh »

ja tror att luftfiltret e igenteppt!
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

hur rengör man liftfiltret då?
Användarens profilbild
Plagues
Elmoped

Inlägg av Plagues »

antingen förgasaren eller cdi:n skulle jag tro..kan även va munstycket.
Ignorera inte mina överdrivna inlägg! a0
Användarens profilbild
Hell_qwist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hell_qwist »

acez skrev:ok , ska kolla det, men först ska jag köpa ett 76 munstycke och prova me det, för det e ett helvete o få av avgasröret för man har så lite svängrum me skiftnyckeln:(
76 är förstort,, (för orginal luftburk) jag hade 72 i min Derbi med turbokit, den spikade en aning lite då så jag skulle behövt 70. är 100 på att ditt luftfilter är igentäppt för 86 är alldeles för stort. (tror jag)
Låst