Sockerbits myten

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Sockerbits myten

Inlägg av Senda »

Heej, jo angående myten om att motorn går sönder om man lägger en sockerbit i tanken, den kan väll ändå inte vara sann?
Bosse bilddoktor stog faktiskt i ett avsnitt och hällde socker rakt ner i förgasaren på en gammal volvo och den gick lika bra för det.

Min kompis och jag har diskutioner om det här, han påstår att hans mormors bil gick sönder och när hon lämnade in den så sa mekanikern att det var socker i tanken.

Jag är jättetacksam för svar :D Skulle vart kul att reda ut den här frågan en gång för alla :D
Användarens profilbild
Strutsen
Elmoped

Inlägg av Strutsen »

testa själv :lol:
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

aa jag tror faktiskt att jag ska göra det :D Jag litar på Bosse bildoktor :wink:
Användarens profilbild
frippe
Elmoped

Inlägg av frippe »

bilar karar av det men en mopped går sönder :shock: prova inte det en kompis och jag gjorde det moppen gick sönder men våran volvo 245 annvänder jag fortfarande :)
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

okej då provar jag INTE :shock: :D
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Nej de e en mytt :D lika stor osm bosse okså.

Sockret sätter igen bensinsystemet o riner ner i förgasaren som en slämig deg o sätter igen den, vad händer, moppen dör, göra rent bara o sen starta med ny soppa :)

Tror du inte de, prova.

Häll för gus skul inte socker rakt in i förgasaren på en 2 tackt, blir så sölit i motorn, har man otur kan kolven o kolvringarna o alla lagrena ta skada om man har otur.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Men om man häller salt då?;P Samma sak eller? Och om man sätter en banan i avgasröret på en bil vad händer då? Har hört att den kan sprängas om den sitter kvar....Bara myt eller o bilen dör eller?
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Yamaha_rider skrev:Men om man häller salt då?;P Samma sak eller? Och om man sätter en banan i avgasröret på en bil vad händer då? Har hört att den kan sprängas om den sitter kvar....Bara myt eller o bilen dör eller?

Salt e ju som socker, väldigt små stenigt, men häller man dermot sirap som e smält socker så kan du tänka dig själv vad de ta vägen.

De e som vatten, häll vatten i tanken, vad händer, för sök köra, tillslut kommer vattnet ner i förgasaren o in im otorn genom huvudmunstycket, kan kalla de vattenkylning men förbränner inget vidare, lägger sig vatten droppen i t-stiftet så får du inte rätt gnista, annars kan vatnet hamna under huvudmunstycket o hindra motorn för att suga upp bensinen.

Skule man därimot ha ett brafilter så fastnar de som inte hör hemma där o man får inte ner sockret/saltet i förgasaren så länge sockret behåller sten formen, blir de mjukt så går de igenom filtret o ner i förgasaren, men då skadar de inte kolven/kolvringarna heller men den lär ju inte gå nått vidare på nått som inte tänder.

Täppt avgasystem på en bil e en annan sak, vist avgaserna ska från cylindrarna ut genom de smala röret o genom några avgasburkar o sen ut i fria luften :) jippi säjer avgaserna o försvinner, när de blockeras så fylls avgasystemet o tillslut orkar inte motorn putta ut mera avgaser så den dör, detta händer på motorsvagare bilar för dom orkar helt änkelt inte förbränna mera.

Du vill no inte veta vad som händer på motorstarkare bilar!

Mellan 300-6000hk!
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

haselhoff skrev:
Yamaha_rider skrev:Men om man häller salt då?;P Samma sak eller? Och om man sätter en banan i avgasröret på en bil vad händer då? Har hört att den kan sprängas om den sitter kvar....Bara myt eller o bilen dör eller?

Salt e ju som socker, väldigt små stenigt, men häller man dermot sirap som e smält socker så kan du tänka dig själv vad de ta vägen.

De e som vatten, häll vatten i tanken, vad händer, för sök köra, tillslut kommer vattnet ner i förgasaren o in im otorn genom huvudmunstycket, kan kalla de vattenkylning men förbränner inget vidare, lägger sig vatten droppen i t-stiftet så får du inte rätt gnista, annars kan vatnet hamna under huvudmunstycket o hindra motorn för att suga upp bensinen.

Skule man därimot ha ett brafilter så fastnar de som inte hör hemma där o man får inte ner sockret/saltet i förgasaren så länge sockret behåller sten formen, blir de mjukt så går de igenom filtret o ner i förgasaren, men då skadar de inte kolven/kolvringarna heller men den lär ju inte gå nått vidare på nått som inte tänder.

Täppt avgasystem på en bil e en annan sak, vist avgaserna ska från cylindrarna ut genom de smala röret o genom några avgasburkar o sen ut i fria luften :) jippi säjer avgaserna o försvinner, när de blockeras så fylls avgasystemet o tillslut orkar inte motorn putta ut mera avgaser så den dör, detta händer på motorsvagare bilar för dom orkar helt änkelt inte förbränna mera.

Du vill no inte veta vad som händer på motorstarkare bilar!

Mellan 300-6000hk!
Jag vill :D
Brexxy
Extra Avstängd

Inlägg av Brexxy »

socker bränner fast i lager och cylinderlopp
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

= repor på kolv och cylinder+ att det inte är så bra om det ligger socker vid veven kanske?..
Brexxy
Extra Avstängd

Inlägg av Brexxy »

Victor1996 skrev:= repor på kolv och cylinder+ att det inte är så bra om det ligger socker vid veven kanske?..
ungefär samma sak som att sätta tentyltråd runt pungen det gör man bara inte
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Victor1996 skrev:= repor på kolv och cylinder+ att det inte är så bra om det ligger socker vid veven kanske?..
Det är socker, inte metallspån. Sockret försvinner av bensinen. Om du har ett bensinfilter är det där sockret sätter sig och täpper till

Brexxy skrev:socker bränner fast i lager och cylinderlopp
sockret cylinderloppet slitsbort utan problem av kolven.
Brexxy
Extra Avstängd

Inlägg av Brexxy »

KarlssoN^ skrev:
Det är socker, inte metallspån. Sockret försvinner av bensinen. Om du har ett bensinfilter är det där sockret sätter sig och täpper till

käfta inte jag har pentyltråd i garaget
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Brexxy skrev:
KarlssoN^ skrev:

käfta inte jag har pentyltråd i garaget

Okej har en burk pentaerytritoltetranitrat hemma.

(eskö)
Skriv svar