Många skryter om sina hastigheter här på tsr, men det jag undrar är hur mkt en mätare på en normal cross/scooter idag visar fel. T ex hur fort går en moppe ifall den visar 100 på mätaren. De finns de som säger att den då gör bara 84 på grund av glädjemätarna som visar 1,2 den riktiga hastigheten så då skulle 150 vara 125 km. Jag undrar ifall detta stämmer för de som har cross moppar som jag känner säger att de går i 60-65 och så drar jag dem i 50 (jag har en puch nevada). Så stämmer det att en glädjemätare på nya mopeder visar så mkt fel, eller är det min mätare som visar så mkt för lite?
Mätarna visar mycket fel, har en mätare som stämmer väldigt exakt (har ställt den själv efter hjulomkretsen och testat) och när jag har kört bakom kompisar som mätaren har visat 55 på har min mätare visat ca 45-48.
jag har læmnat in min hos en kille som stælde in min nu går den så gott som exakt rætt enligt gps kollat sjælv på flera gpsar, och dom går så mycket fel før att dom får absolut inte gå før sakta eller vissa før sakta så det ær lættare før fabriken att lægga dom 10 kmh bak æn och hålla på att stælla in skit mycke :S
XPS-05 skrev:Mätarna visar mycket fel, har en mätare som stämmer väldigt exakt (har ställt den själv efter hjulomkretsen och testat) och när jag har kört bakom kompisar som mätaren har visat 55 på har min mätare visat ca 45-48.
eddhedd skrev:om du kör tex 80 och din mätare visar 100 så visar den 20kmh fel.
men om du då kör 40 och den visar 50 så är det 10kmh fel. det är fortfarande lika mycket fel.
man kan inte säga hur mycket fel den visar utan att veta i vilken fart den ligger i
min farsas bil visar 110 när den kör 104.
man kan inte direkt säga att den visar 6kmh fel. då kan den ju lika gärna visa 6kmh fel i 20kmh
.. inte för att skryta, men jag kommer upp i 210 km/h på 1ans växel, tack vare min digitala mätare =)
Jag blev uppmät av polisens laser med min aerox den gorde 74 km/h ärliga och 85 km/h på mätaren så lite fel vissar dom allt min Rieju med tk gjorde 95 ärliga å de stod även 95 på mätaren så de e nog lite olika om dom funkar bra elr inte
MarcusRRX skrev:dom flesta ljuger om sina hastigheter dom flesta mopeder visar 5-10 km/H fel ..
Min rrx mätare visar 6 km/h fel.
så den står på 6km/h när du står still? en mätare visar inte antal km/h fel utan % felmarginal. t ex 5-15% felmarginal brukar det kunna vara på moppemätare, vissa är helt exakta, andra är helt åt skogen.
min mätare vissar 89 men jag tror den max går i 70...det känns skit snabbt men igentligen ärre inte så snabbt.....tror faktiskt att ingen effektrörs moppe gör över 65 O.O
XPS-05 skrev:Mätarna visar mycket fel, har en mätare som stämmer väldigt exakt (har ställt den själv efter hjulomkretsen och testat) och när jag har kört bakom kompisar som mätaren har visat 55 på har min mätare visat ca 45-48.
hur ställer man de ?
JAg gjorde så att jag tog loss mätarhuset, ända in till själva visaren, sen så lossa jag på den, och vred på pinnen ca 10km/h, sen så trycker du bara tillbaka pinnen , men var försiktig så inte pinnen snurrar ner till 0 igen, för däremellan ska du ha hunnit trycka tillbaka visaren =) Min mätare visar i princip rätt nu iaf
Dracen skrev:
KoNG skrev:Han är lite vilsen bara
Men du är ju vilsen om du inte märker vad som händer!
henric92 skrev:min mätare vissar 89 men jag tror den max går i 70...det känns skit snabbt men igentligen ärre inte så snabbt.....tror faktiskt att ingen effektrörs moppe gör över 65 O.O
tyvär gör de, min moppe nåde över 65 med gps med trim rör
henric92 skrev:min mätare vissar 89 men jag tror den max går i 70...det känns skit snabbt men igentligen ärre inte så snabbt.....tror faktiskt att ingen effektrörs moppe gör över 65 O.O
så är det
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
deeerbiii skrev:sen är det vell så att digitalmätare stämmer mer exakt än andra?
det beror ju helt på hur dom är instälda efter hjulets storlek, byter du från crossdäck till sm däck så måste man ju ställa om mätren isåfall, för att det är olika storlek på hjulen
det går inte heller att få en mätare att visa exakt om man inte har en som går på satelit tex GPS
ok...fett, men inte över 80 iaf ..hahaha min kompis tror på fult allvar hans dt50r gör 100urpluggat org rör xD
skogen_swe skrev: