Seg moped

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
eaX
Elmoped

Seg moped

Inlägg av eaX »

Hej,
Har en Rieju MRT från 2014 som jag håller på fixa.
När den köptes så var pluggen dragen i originalsystemet. Pigg, stark och den gjorde ca 54km/h men lät fruktansvärt högt som att den gick 154km/h
Köpte ett nytt avgassystem (TECNIGAS E-NOX EVO 2) där pluggen fortfarande är kvar. I samband med detta bytte jag även till en mindre bränsleskruv.
Mopeden låter fantastiskt fint men är brutalt slö. Den orkar inte högre än fyrans växel.
Jag misstänker tung drevning.
Det sitter nu 11 / 62 och jag har tillgång till 13 / 52
Tror ni det kan vara dreven som gör den orkeslös?
Tycker annars att den svarar fin på gasen och är relativt stark och rapp upp till 30km/h men därefter kämpar den sakta till 40km/h sedan är det stopp och det sker upp till fyrans växel.

Målet är att behålla en behaglig ljudnivå och att mopeden ska gå relativt lagligt ca. 50km/h

MVH Alex
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Re: Seg moped

Inlägg av Sal Braman »

Med bränsleskruv menar du då huvudmunstycket inne i förgasaren? I så fall vad bytte du till?
När du kör upp till 30kmh drar du då max gas? Alltså svarar den fint på maxgas upp till fyrans växel eller svarar den alltid lite halvt kasst?
Drevningen är orginal på din modell så det borde inte ha någon betydelse, den ska gå lika fint med trimrör, men kan vara värt att testa att byta, tar inte så lång tid.

Skulle misstänka att det har något med bränsleskruven (om du nu menar huvudmunstycket) att göra.
JAGILLARRIEJU
Elmoped

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Har nog med förgasaren o göra, 13 52 går tyngre du har mer axx å styrka med 11 62 drev nen mindre toppfart. Men den borde vara stark fortfarande över 30km/h

MVH- en moppe pöjk
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
eaX
Elmoped

Inlägg av eaX »

Hej,
Det enda jag bytt är avgasröret. Det gamla är ostrypt och det nya effektröret är strypt.

Med gamla ostrypta avgasröret så satt det 85 munstycken, när jag bytte till nya testade jag först 75 (för att det var strypt) då gick mopeden drygt 30. Testade sedan 80 och mopeden gick ca 35.
Full gas och den svarar bra, är pigg och rapp men orkar inget mer efter 35 km/h
Första, andra och tredje växeln är du dunder men på fjärde börjar det gå tungt.

Med gamla avgasröret där pluggen är dragen går den som ett spjut med låter fruktansvärt högt.

Det sitter en 12mm förgasare (men jag tror 16mm ska vara original?)
Vad kan vara fel med förgasaren om ni misstänker det?

Mvh
JAGILLARRIEJU
Elmoped

12mm är ganska liten förgasare, jag hade 14mm på min org men sen satte jag på annat rör och så satte jag 17,5mm o då gick den bättre, kolla inställningar på förgasaren men ändå 12mm är lite för liten. För strypt
Effekt rör vet jag inte men verkar så, kommer inte på något annat. EFFEKT RÖR SOM ÄR STRYPTA GER ENDÅ ANNORLUNDA KRAFT PÅ EN ORG MOPED OCH DET BLIR ANNAT MOTSTÅND kanske är det?

OBS! ENOX HAR SIN EFFEKT FRÅN TYP 8K TILL 12K RPM blir slöare än orginal på lägre varv om du har 50cc

eaX
Elmoped

Inlägg av eaX »

JAGILLARRIEJU skrev: 22 augusti 2025, 13:39 12mm är ganska liten förgasare, jag hade 14mm på min org men sen satte jag på annat rör och så satte jag 17,5mm o då gick den bättre, kolla inställningar på förgasaren men ändå 12mm är lite för liten. För strypt
Effekt rör vet jag inte men verkar så, kommer inte på något annat. EFFEKT RÖR SOM ÄR STRYPTA GER ENDÅ ANNORLUNDA KRAFT PÅ EN ORG MOPED OCH DET BLIR ANNAT MOTSTÅND kanske är det?

OBS! ENOX HAR SIN EFFEKT FRÅN TYP 8K TILL 12K RPM blir slöare än orginal på lägre varv om du har 50cc
Så vad är förslaget?
Byta till 16mm förgasare?
Behöver mest troligt köpa en ny ändå eftersom den nuvarande är lätt sönderskruvad i några gängor av tidigare ägare så den håller inte helt tätt i själva flottörkoppen.

Ska jag pröva gå på ett ännu större huvudmunstycke, storlek 85 igen?
Jag vet att man kan se på tändstiftet om blandningen är rätt men behöver man ett helt nytt stift då?
Exempelvis ett gammalt lätt sotat stift, kommer det bli ljusgrått om blandningen är fel?

Många frågor nu men jag uppskattar era svar 🙂

Mvh
JAGILLARRIEJU
Elmoped

Att den inte håller tätt plus att den är 4mm mindre förgasare än orginal och att den e sönder skruvad låter som problemet, tycker du borde köpa en ny 16mm eller 17,5mm att ändra munstycke kan väl ej göra mycket skillnad om den inte håller tätt o läcker.

Skriv svar