Skurit motorn vad gör jag sedan?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Vallemedskitmoppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juli 2025, 15:40

Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Vallemedskitmoppen »

Tjenare! En vacker dag bestämde jag mig för att åka milen utan extra iblandad olja i bränslet. En jävligt dum ide, rekommenderas inte. Dagen därpå skar sig motorn rejält. När jag öppnade upp motorn för att kolla hade cylindern stora repor på sig och det låg metallspån i motorn. Dessutom saknades en stor bit av cylindern. Jag försökte fånga upp så många metallbitar jag kunde få upp ur vevhuset utan att ha skruvat isär hela motorn, hittade några men inte tillräckligt många för att bli den stora bit av cylindern som saknades.
(Bifogar bildadress)
[file:///C:/Users/Valdemar/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/DWFVUH6V/20250811_125027[1].heic]
Hoppas ni kan se bilden:)
Då är min fråga då, kan ens en sådan stor metalbit från cylindern få plats i vevhuset, måste jag skruva isär hela motorn totalt?
Om metalbiten kan få plats i motorn, finns det andra sätt att rengöra i vevhuset än att skruva isär hela motorn? Motorn i fråga är av modellen EBE050 eller en EBS050.
Tack på förhand-Valdemar
JAGILLARRIEJU
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 6 november 2024, 21:00
Ort: örebro

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Nja, bästa valet e att skruva isär motorn eller bara köp en ny.
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
Sal Braman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 juli 2024, 21:17

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Sal Braman »

Veven och dess lager smörjs på samma sätt som cylindern, alltså via oljan i bensinen. Så det är rätt stor sannolikhet att något av det också tagit stryk när den skar. Dessutom kan minsta lilla saker som kommer ner i veven också ta skada på den. Så antagligen behövs allt bytas. Vet man att det kommit ner saker i vevhuset medans den körts kan man räkna med att den veven har gjort sitt. Så antagligen behövs det klyvas.
Vallemedskitmoppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juli 2025, 15:40

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Vallemedskitmoppen »

Tack för svar:)
Din förklaring om att veven antagligen är obrukbar känns som om det kan stämma. När jag tänker vidare lite så undrar jag om det helt enkelt skulle gå att byta motor till en bättre D50B0 motor som sitter på de nyare Gilera SMT modellerna efter 2006. Tror ni att det skulle gå att byta från den nuvarande EBE050-eller EBS050-motorn till den nyare D50B0 och att den skulle kunna passa. Plånkan tackar gärna nej till en ny moppe.
Har en Gilera SMT 45 2005 om folket undrar.
Tack alla som skriver!
Sal Braman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 juli 2024, 21:17

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Sal Braman »

Om jag minns rätt skiljer det sig från dem två motorerna. Verkar som dem har olika motorfästen https://www.twostroke.se/motor-pa-Derbi-Senda

Så att byta kan bli knepigt om den nya motorn du ska köpa har andra mått än din nuvarande. Sen ska du veta att det är inte super svårt att byta vev parti och cylinder själv. Det tar lite tid och tålamod men är man någorlunda bra på att mecka kan man lösa det så länge man gör allt rätt. Har gjort det ett flertal gånger och det viktiga är bara att man ser till att ta mycket bilder så man vet hur allting satt innan man tog isär den. En hel motorrenovering kan du också komma undan med under några tusenlappar och då kommer den gå för resten av din ägarskap med mest trolighet.
JAGILLARRIEJU
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 6 november 2024, 21:00
Ort: örebro

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Vallemedskitmoppen skrev: 11 augusti 2025, 22:42 Tack för svar:)
Din förklaring om att veven antagligen är obrukbar känns som om det kan stämma. När jag tänker vidare lite så undrar jag om det helt enkelt skulle gå att byta motor till en bättre D50B0 motor som sitter på de nyare Gilera SMT modellerna efter 2006. Tror ni att det skulle gå att byta från den nuvarande EBE050-eller EBS050-motorn till den nyare D50B0 och att den skulle kunna passa. Plånkan tackar gärna nej till en ny moppe.

Ebe050 är bättre o starkare håller längre det vill säga om man använder olja.
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
Vallemedskitmoppen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juli 2025, 15:40

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Vallemedskitmoppen »

Sal Braman skrev: 12 augusti 2025, 11:25 Om jag minns rätt skiljer det sig från dem två motorerna. Verkar som dem har olika motorfästen https://www.twostroke.se/motor-pa-Derbi-Senda

Så att byta kan bli knepigt om den nya motorn du ska köpa har andra mått än din nuvarande. Sen ska du veta att det är inte super svårt att byta vev parti och cylinder själv. Det tar lite tid och tålamod men är man någorlunda bra på att mecka kan man lösa det så länge man gör allt rätt. Har gjort det ett flertal gånger och det viktiga är bara att man ser till att ta mycket bilder så man vet hur allting satt innan man tog isär den. En hel motorrenovering kan du också komma undan med under några tusenlappar och då kommer den gå för resten av din ägarskap med mest trolighet.
Tack så supermycket för svaret, det uppskattas verkligen.
När jag kollade på manualen och olika videor och även försökt med att börja skruva av saker för att dela motorhalvorna så fastnade jag. Min fråga är om det är supersvårt att dela på motorn. Jag har stött på massor av problem med att ha alla rätta verktyg och gileras manual är verkligen usel på detaljerad information om hur man ska ta sig till. Behövs det en massa dyra verktyg och grejer? Om du har lite tips på hemsidor som kan ge bra information om hur man ska gå till väga så är jag så tacksam.
Sal Braman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 juli 2024, 21:17

Re: Skurit motorn vad gör jag sedan?

Inlägg av Sal Braman »

Jag vet att Rexxy har en guide för AM6 motorn tror inte han har en guide på den du har.

Egentligen behöver man inte några speciella verktyg. Ringnycklar, skruvmejslar, lite diverse saker som man har i alla garage. När man väl skruvat loss alla fästen kan man bara hiva isär motorblocken. Problemet uppstår väl inuti, eftersom allt är så otroligt litet i en moped motor kan det vara svårt att veta var allt ska sitta om man inte gjort det förr. Första gången jag gjorde det tog jag en massa bilder på allt men lyckades ändå få det fel första försöket. Det positiva är att man märker väldigt snabbt om någonting hamnat fel.

Nu är det ju svårt att veta hur mycket kunskap du har, men för någon som aldrig gjort det innan kan det vara knepigt. Känner man sig inte självsäker hade jag väl inte rekomenderat det, då är det bättre att lämna det till en verkstad eller så. Jag länkar en video på Rexxys AM6 renovering så kan du ungefär hur det går till, så kan du nog lista ut själv om du hade klarat det.
https://www.youtube.com/watch?v=C8SSjRU34ww
Skriv svar