Skruvar i en Rieju Drac -21 som ”tjuvstannar” när man kör med den. Den startar hur bra som helst och kan gå bra i mellan 15-45 min och sedan stannar den, ibland dör den helt och ibland går den att rädda. Efter att den har stannat går den att kicka igång och köra ett tag till, så kan den hålla på en hel kväll. Problemet har börjat denna sommar, förra sommaren gick den problemfritt.
Har bytt tändspolen, tändstift och tändhatt. Har plockat isär kröken och den har inte sotat igen, har även plockat ur munstycken och blåst rent. Tömde tanken och plockade lös bensinkranen för att se om det var skit där vilket det inte var. Har bytt till större huvudmunstycke och ultraljudstvättat tanklocket också.
Blir inte klok på detta och hoppas att någon här har någon aning om vad som kan vara felet.
Svårt o avgöra från beskrivningen. Du säger att man ibland kan rädda det så antar att den "dränker" sig själv, alltså att gaspådrag bara gör att den blöddrar osv. Kolla över förgasaren och kolla så flottören funkar som den ska, mer specifikt kolla så flottören inte går för högt och inte hakar fast i saker lätt. Kolla även så nålventilen löper som den ska. kolla även så den håller tätt. Förgasare går inte direkt itu av slitage, men kan vara värt att utesluta ändån.
Det du också kan göra är att direkt när den dör kolla tändstiftet, är det svart och oljigt vet du att den dränker sig själv.
Har svårt att tro att det har med tändningen att göra, speciellt eftersom det bara händer ibland. Stämmer det ovan^ tippar jag mot att någonting i förgasaren inte står rätt till.
Antagligen bildas det vakuum i tanken, då håller undertrycket i slangarna uppe bensinen och det rinner inte som det ska. I tanken ska det vara lika mycket lufttryck inne som ute, och när bensin nivån sjunker och luften inte kan "fylla på" tanken igen så skapas det ett undertryck som håller tag i bensinen i princip.
Vanligtvis ska tanken ha lufthål, vet ej hur din modell specifikt fungerar angående lufthål i tanken, eller om det finns någon annan lösning. Men antagligen är det vakuum bildning i tanken som är problemet.
Testa köra försiktigt med tanklocket uppskruvat ett tag så luft kan flöda. Försvinner problemet har du hittar felet, kan vara att ventilerna är igensatta eller liknande.
Det är nog precis det som händer, när man skruvar upp tanklocket lite så stannar den inte men om man kör det igenskruvat för länge så stannar den. Det finns inga speciella lufthål i tanken utan det verkar sitta i tanklocket, suger man genom det kommer det luft men bevisligen för lite.
Frågan är om man måste borra hål i tanken och sätta en nippel med slang så att det inte kommer in skit i tanken. Har aldrig varit med om detta på tidigare mopeder.
Äldre mopeder har det mycket simplare, där går bara ett hål rätt genom tanklocket. Så dem är typ omöjliga att bli igensatta.
Tror nyare mopeder har mer avancerade ventiler p.g.a EU regler osv. Kan vara att en rengöring av tanklocket är allt som behövs, är dock osäker på om man kan göra det på något lätt sätt. Alternativt ett nytt, eller som du säger sätta ett eget hål.
Dock låter det skumt att luft fortfarande går igenom locket delvis, för det krävs inga stora flöden för att nå tryck jämnhet. Så länge det kommer in luft lika snabbt som förgasaren drar in bensin ska det inte vara något problem, men är det väldigt lite luft som åker igenom har du nog hittat problemet.