Hallå,,sonen har en Aerox -02 tror jag ,från bensinkranen går 2 slangar ,en slang till förgasaren där det kommer bensin ,en som jag förstått som ska vara vakuumslang,går till förgasaren ,men när jag läser om det så ska den slangen gå till insuget?när jag tar bort bensinslangen från förgasaren så rinner det soppa tills tanken är tom,borde inte bensinslangen vara ”stängd” när moppen är av ? Spelar detta nån roll ? Förutom när man tar bort förgasaren å ska byta munstycken så är det bra drygt att soppan bara rinner ,förgasaren får inte för mkt bensin ? Den är svårstartad ibland och tändstiftet blir blött
Nej slangen ska alltid rinna. Tanken har antagligen luft hål och därför blir det inget undertryck i bensin slangen. För övrigt är detta inte dåligt. Bensin slangen fyller endast flottörskålen tills den blir full, endast när motorn är igång dras bensin in igenom munstyckena till insuget och upp till kolven. Kompressionen är det som förflyttar bensinen, är motorn av kommer inte bensinen längre än förgasaren, så ingen skada skedd. Så att den är svårstartad har inte med det att göra.
Du kan köpa en slang som går att vrida av för att enklare kunna mecka. Kostar inte alls mycket.