Tjena! Jag har en Rieju mrt 50 sm från 2016 som jag har trimmat lite lätt, helt ostrypt, aluminiumcylinder(50cc), och trimmrör. Denna setupen har fungerat bra ända tills nu under sommaren då jag jobbar och har 2 mil 80väg till jobbet så det blir mycket konstant gasande.
Första gången jag skulle köra till jobbet dog mopeden helt plötsligt efter 5minuters körande, när jag stannade och kollade så rykte det massor och det hade skvätt massa kylarvätska från kylaren som bl.a. stelnat på avgasröret. Det gick sedan inte att kicka igång den och under hela förloppet hade inte värmelampan tänts. Jag trodde då att det var kylaren som var felet då jag har lackat den själv hemma.
Jag beställde och monterade en ny kylare igår och fyllde på med kylarvätska och så testkörde jag idag. Jag kom endast 100m längre innan exakt samma problem hände igen med att mopeden sten dog och det rykte och en massa kylarvätska hade skvätts ut.
Nu när jag kom hem så felsökte jag lite och jag hittade inga fel förutom att det saknades ca en halvliter kylarvätska. Kylarpumpen snurrar när man kickar, om man blåser i ena kylarslangen så kommer det ut luft ur den andra, den har gnista, den har kompression, cylindern är inte skuren och när den hade stått i garaget en stund gick det att starta mopeden igen. Dock så luktade det inte ”tvåtakt” från avgasröret utan obränd bensin.
All hjälp uppskattas om någon kanske vet vad orsaken är till att den överhettar eller vad jag kan felsöka!