Motor VÄGRAR starta, hjälp mig knäcka gåtan

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Fotsula
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 juni 2025, 19:01

Motor VÄGRAR starta, hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Fotsula »

Tjena!
Har en Aerox 2008, Euro2 (liggande Minarelli som TOTALT vägrar starta. Har kämpat med den till och från i snart ett år utan minsta livstecken – inte ens med startgas i stiftet. Har gått igenom allt jag kan komma på, men motorn är helt död.

Bakgrund:

Köpte mopeden av en kille som sa att den dog plötsligt under körning. Verkstad hade inte hittat felet, så jag tog över. Jag har mekat en hel del Aerox tidigare, så trodde det skulle vara en enkel fix – men icke.



Det här är gjort:

Tändning / el:
• Gnista finns – blå men “vandrande” runt elektroden, inte på samma punkt varje gång.
• Bytt: Tändspole, tändkabel, tändhatt, CDI-box (testat med reserv).
• Dragit extra jord direkt mellan motor och ram – gnistan blev bättre.
• Pickup: 276 ohm – verkar OK.
• Stator: 12-spolig, 5BM02 (original).
• Tändning kommer strax innan ÖD – verkar rätt enligt allt jag hittar.

Motor:
• Ny: Vevparti, kolv, topplock, ramlager, packboxar, nållager, krysskil (var avbruten när jag köpte mopeden).
• Reeds kontrollerade – ser bra ut.
• Nytt insug (gamla hade en spricka).
• Packat med packningspasta – en liten bit hade tryckts in i vevhuset, nu bortblåst med tryckluft.

Övrigt:
• Bra kompression.
• Automatchok är avklippt (sitter kvar i förgasaren men ej inkopplad).
• Har testat att spraya startgas i insug och direkt i stiftshålet – inte ens ett försök att tända.
• Smäller i avgasröret ibland när jag kickar med startgas, men det är allt.



Problem jag funderar på:
• Gnistan hoppar runt på elektroden – normalt eller tecken på något? (Känns inte rätt, men borde inte hindra start helt?)
• Veven går trögt när jag drar åt svänghjuls-/variatormuttrarna fullt – släpper om jag drar lite lösare. Har varit med om liknande efter vevbyte tidigare, och det brukar lösa sig när den startar första gången – men nu startar den ju inte…



Summering:
• Fin gnista (men inte 100 % stabil)
• Bra kompression
• Bränsle (startgas testat på alla sätt)
• Inget liv, inte ens puffar
• Ny vev, kolv, topplock, tänddelar etc.

Jag har gått igenom varenda grej jag kan komma på. Jag börjar tro på någon liten skitsak som sabbar allt – men jag ser det inte.

Alla idéer är välkomna! Vad mer kan jag testa? Något uppenbart jag missat?

Tack på förhand – jag vill få liv i den här jäkeln nu 😅
/Fotsulan
Fotsula
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 juni 2025, 19:01

Re: Motor VÄGRAR starta, hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Fotsula »

Kan tillägga att tändpunkten är ca 14 grader FÖD
yamahaaerox2010
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 maj 2025, 12:03

Re: Motor VÄGRAR starta, hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av yamahaaerox2010 »

Kolla så att inte soppakranen pajat så den suger vakuum hela tiden så att inget bensin når förgasaren eller om du dragit besinslangen till fel eller tvärtom, annars verkar det väl som du testat det mesta :cry:
Sal Braman
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 28 juli 2024, 21:17

Re: Motor VÄGRAR starta, hjälp mig knäcka gåtan

Inlägg av Sal Braman »

Väldigt skumt, låter som något litet nichst fel som ligger bakom det som du säger. Kanske möjligt att den tänder vid fel tillfälle? Om inte krysskilen ligger perfekt, och är rätt mått, kan det ställa till det. Låter skumt att den inte reagerar alls på startgasen, speciellt om den har en fin gnista. Så länge inte gnistan dör under kompression kan jag bara tänka mig att den tänder vid fel tillfälle men det är ett ganska ovanligt fel om allting sitter rätt monterat.

Låter lite skumt med veven också. Såklart är dem alltid tröga i början men den ska ju ändå släppa rätt snabbt bara om man kickar runt dem och låter den slitas in. Men om det bara händer när du drar åt muttrarna låter det lite som att veven eller liknande dras i sidleds så att lagrena nyper och inte löper fritt som de ska. Kan bli så om någonting blev felmonterat eller om veven har fel mått. Bara några millimeter kan spela stor roll.

Det du kan testa är att lossa muttrarna bara precis så att veven går fritt igen, men så att de ändå sitter på plats och håller sig där (om det nu går, sitter de för löst så testa inte). Sen kan du testa att väldigt försiktigt försöka starta den med startgasen, bara precis för att se om du får någon större reaktion från motorn än tidigare. Får du reaktion från motorn på så vis så vet du att lagrena nyper och att det är därför, men muttrarna måste såklart sitta ordentligt men det lokaliserar problemet lite mer i alla fall. Det är det enda jag kan komma på.
Skriv svar