Har en Aerox 2008, Euro2 (liggande Minarelli som TOTALT vägrar starta. Har kämpat med den till och från i snart ett år utan minsta livstecken – inte ens med startgas i stiftet. Har gått igenom allt jag kan komma på, men motorn är helt död.
Bakgrund:
Köpte mopeden av en kille som sa att den dog plötsligt under körning. Verkstad hade inte hittat felet, så jag tog över. Jag har mekat en hel del Aerox tidigare, så trodde det skulle vara en enkel fix – men icke.
⸻
Det här är gjort:
Tändning / el:
• Gnista finns – blå men “vandrande” runt elektroden, inte på samma punkt varje gång.
• Bytt: Tändspole, tändkabel, tändhatt, CDI-box (testat med reserv).
• Dragit extra jord direkt mellan motor och ram – gnistan blev bättre.
• Pickup: 276 ohm – verkar OK.
• Stator: 12-spolig, 5BM02 (original).
• Tändning kommer strax innan ÖD – verkar rätt enligt allt jag hittar.
Motor:
• Ny: Vevparti, kolv, topplock, ramlager, packboxar, nållager, krysskil (var avbruten när jag köpte mopeden).
• Reeds kontrollerade – ser bra ut.
• Nytt insug (gamla hade en spricka).
• Packat med packningspasta – en liten bit hade tryckts in i vevhuset, nu bortblåst med tryckluft.
Övrigt:
• Bra kompression.
• Automatchok är avklippt (sitter kvar i förgasaren men ej inkopplad).
• Har testat att spraya startgas i insug och direkt i stiftshålet – inte ens ett försök att tända.
• Smäller i avgasröret ibland när jag kickar med startgas, men det är allt.
⸻
Problem jag funderar på:
• Gnistan hoppar runt på elektroden – normalt eller tecken på något? (Känns inte rätt, men borde inte hindra start helt?)
• Veven går trögt när jag drar åt svänghjuls-/variatormuttrarna fullt – släpper om jag drar lite lösare. Har varit med om liknande efter vevbyte tidigare, och det brukar lösa sig när den startar första gången – men nu startar den ju inte…
⸻
Summering:
• Fin gnista (men inte 100 % stabil)
• Bra kompression
• Bränsle (startgas testat på alla sätt)
• Inget liv, inte ens puffar
• Ny vev, kolv, topplock, tänddelar etc.
Jag har gått igenom varenda grej jag kan komma på. Jag börjar tro på någon liten skitsak som sabbar allt – men jag ser det inte.
Alla idéer är välkomna! Vad mer kan jag testa? Något uppenbart jag missat?
Tack på förhand – jag vill få liv i den här jäkeln nu
/Fotsulan