Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Knorrhane
Elmoped

Re: Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Inlägg av Knorrhane »

Sal Braman skrev: 3 maj 2025, 09:53
Knorrhane skrev: 2 maj 2025, 18:21 Har en Beta RR 50 Motard, 2015. Den är otrimmad med 12 fram och 50 bak men känns rätt seg i uppförsbackar.
Vad är optimal kombo för att inte köra olagligt fort men inte bli för långsam, räcker det att gå ner till 11 fram?
Du kan byta ner till 11 fram men du kommer inte köra snabbare av det, snarare får du mycket bättre driv i lägre varven och kan därmed ta dig upp backar lättare. Men din toppfart kommer bli något mindre på max varv på plan mark då du drevar den lättare.
Vad skulle vara en ”perfekt” kombo? Har nu lagt in en 11 fram och det känns inte helt optimalt, som sagt lite långsammare. Vad är ert bästa tips? Ge mig gärna + - på förslaget så jag vet vad som väntar :)
Sal Braman
Elmoped

Re: Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Inlägg av Sal Braman »

Knorrhane skrev: 6 maj 2025, 18:42
Sal Braman skrev: 3 maj 2025, 09:53
Knorrhane skrev: 2 maj 2025, 18:21 Har en Beta RR 50 Motard, 2015. Den är otrimmad med 12 fram och 50 bak men känns rätt seg i uppförsbackar.
Vad är optimal kombo för att inte köra olagligt fort men inte bli för långsam, räcker det att gå ner till 11 fram?
Du kan byta ner till 11 fram men du kommer inte köra snabbare av det, snarare får du mycket bättre driv i lägre varven och kan därmed ta dig upp backar lättare. Men din toppfart kommer bli något mindre på max varv på plan mark då du drevar den lättare.
Vad skulle vara en ”perfekt” kombo? Har nu lagt in en 11 fram och det känns inte helt optimalt, som sagt lite långsammare. Vad är ert bästa tips? Ge mig gärna + - på förslaget så jag vet vad som väntar :)
11-52 brukar anses som stuntdrevning, alltså väldigt lätta, lägre brukar man ofta inte gå. Utan att trimma finns det bara så mycket drev kan göra. Drev skapar inte fler hästar direkt, antingen så kör du på det du har nu, eller så går du upp i drev för att få bättre toppfart.

En perfekt kombo finns inte, utan man drevar utifrån om man siktar för fart eller för vridmoment. Vill man ha båda gäller det att trimma, annars får man ta något mittemellan som funkar någorlunda okej för både toppfart och vrid, men där är det också unikt för varje setup. 12-52 brukar vara ett rätt så bra mellanting. Men original kommer det alltid vara slött oavsett drev.
Skriv svar