Peugeot Speedfight 2 -03 Oljepump

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
k.forsberg
Elmoped

Peugeot Speedfight 2 -03 Oljepump

Inlägg av k.forsberg »

Hej.

Jag har en fråga gällande en 2003 Speedfight 2 (LC) som jag köpte för ett tag sedan.
Moppen var i mycket bra skick med enda nackdelen att den stått i många år.

Jag har fått igång den och den går mycket bra men igår fick jag för mig att byta ut alla gamla bensin och oljeslangar.
Under bytet lossade jag på oljepumpen för att kunna komma åt bättre och när jag provstartade efter bytet märker jag att det knappt kommer någon olja i slangen fram till förgasaren. Det kryper fram i slangen till ca fem centimeter efter pumpen. Körde endast på tomgång.
Jag tror inte det är något fel på pumpen utan att det kanske är luft som ställer till det för mig och jag antar att det kommer otroligt lite ur denna slang vid normal drift. Min egentliga fråga är hur stort flöde av olja ska det vara till förgasaren vid normal drift?
Jag tänkte oljeblanda en liter soppa så jag kan testa mig fram utan att riskera skador.
Sal Braman
Elmoped

Re: Peugeot Speedfight 2 -03 Oljepump

Inlägg av Sal Braman »

Det ska komma ungefär 2-4% olja i jämförelse med bensinen, så nästan 50x så lite olja måste flöda igenom olje slangen som i
bensin slangen, alltså väldigt lite så som du säger.

Om din oljepump drivs direkt av motorn kan det förklara varför det kom så lite på tomgång. Det du kan göra är att dra ut slangen helt och blanda olja i tanken, sen gasar du på lite högre varv och ser om det kommer tillräckligt med olja.
k.forsberg
Elmoped

Re: Peugeot Speedfight 2 -03 Oljepump

Inlägg av k.forsberg »

Jag gjorde exakt så igår.
Hade lite problem att få pumpen att pumpa men efter lite luftning av pump och högre varvtal började slangen sakta fyllas upp.
Tror allt fungerar som det ska nu.
Skriv svar