Nyköp av moped från Motor sweden

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
v50t5
Elmoped

Nyköp av moped från Motor sweden

Inlägg av v50t5 »

Köpt en ny moped från Motor Sweden.
Viarelli Matador och fick reda på att de skickar en från modellår 2023.

Vad gäller vid nyköp? Skulle ja köpt en ny bil förväntas inte en årsmodell 2023....Bör vara liknande här.

Har de rätt att skicka en så gammal årsmodell från 2023 när ja köpt en ny vara. Trodde iaf jag skulle få en sent från 2024 alternativt 2025....

Mopeden är tillverkad 2023-06, detta skulle framgå vid försäljning tycker jag.

Kommer kontakta DHL om att returnera mopeden tebax innan de lämnar den hos mig i nästa vecka.
Sal Braman
Elmoped

Re: Nyköp av moped från Motor sweden

Inlägg av Sal Braman »

Tror det beror lite. Har de inte specificerat att det är en 2025 kan det tekniskt sätt vara en 2023. Så länge den inte körts och du är första ägaren borde den fortfarande räknas som en ny moped. Vet inte vart gränsen går för hur gammal den får vara dock. Konsumentlagar säger bara att en vara ska vara i det förväntade skick som säljaren har redovisat, men har de inte sagt ett specifikt år så kan det nog vara lite vad som, inom rimliga gränser såklart.

Man kan väl anse att det är lite missledande, men rent tekniskt sätt tror jag inte de gjort nått fel så länge det ovanför stämmer in på situationen.
v50t5
Elmoped

Inlägg av v50t5 »

Frågade innan köp och där svarade Motor Sweden att det är modellår 2024/2025 som säljs.

Så skickar de en 2023 :evil:
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Då är det faktiskt du som har rätt här. Har de specifikt sagt och därmed sålt dig en 2024/2025 och du mottagit en 2023 har de självfallet gjort fel. Jag hade tagit kontakt med dem angående ärendet
Skriv svar