Har en Kymco super 8, 4 T
När man startar så vil den köra iväg själv. Alltså driver den på tomgång.
Plockat ner främre variatorn och kollat.
Såg att röret satt fast på axeln och baksidan på variatorn satt fast.
Fick ut röret och plattan.
Putsade och allt gled rätt och fint. Monterade ihop allt. Kollade oxå remmen, den är rätt för denna maskin.
Startade men den hade samma fenomen som innan. Driver på full gas. Tomgången är ok oxå.
Undrar om nån vet vad som felar?
Klockan bak fungerar oxå som den ska.
Original drivrem på super 8, 4T är 728 x 18 x 9.
Kollade inte om variatorröret är 36 eller 38 mm lång.
Såg att nån bytt rör för strypningen är borta.
Lite halvflummig förklaring...
Men om du startar den och bromsar. så att den inte kan åka iväg, dör den då?
Med andra ord, kopplar den ur? Främre delen av variatorn styr bara utväxlingen.
Det kan vara så att grejerna inte glider och då får den en konstant utve
Du har inte obalanserat med vikter så att en sida trycks ut mer än dom andra vilket gör att variatorlocket kilar fast sig själv?
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Halv flummig förklaring, nja kanske för vissa.
Om jag bromsar så går motorn förfarande.
Helt enkelt , den driver bakhjulet vid tomgång och rör man gasen så sticker den tvärt iväg.
Har vägt vikterna och fördelat dem rätt.
3 vikter är 7,58 gram och dem andra 7,50.
Ska plocka ner och kolla igen.
Se så alla delar rör sig fritt.
Känns som att främre variatorn nyper åt remmen.
Remmen är en original rem.
Plockat ner främre variatorn. Putsat upp och kollat så allting går lätt. Monterat i original vikter 6,5 g.
När jag startar moppen och inte rör gasen så är hjulet still. När jag gasar och hjulet börjar snurra och därefter släpper gasen så ligger han fortfarande i drift. Remmen är original för cum och Super8. Variatorröret är 38 mm långt, original..
När bakhjulet driver och jag bromsar så låser sig bakhjulet och rymmen fortsätter och går runt. Då är det alltså främre variatorn som fortfarande driver, nyper fast remmen och drar runt den fast klockan bak står still när jag bromsar. Jag vet att klockan är monterad på växellådan bak och den stannar när jag bromsar.
Men var kan problemet var??
Har idag demonterat bakre variatorn. Den var ruskigt skitig men väldigt mycket damm kletigt skit. Putsa upp alltihopa. Såg att det var lite rost på skivan så det putsades också bort. Min fråga är, är det nån som vet vilken färg det är på fjädern som sitter i bakre variatorn?
Just nu sitter det en blå fjäder monterad men jag har för mig att det ska vara en gul. Söker lite på olika sidor som har original delar men tyvärr visade och säger inte vilken färg det är på fjärden.
Förmodligen så får jag inget svar för denna hemsida så händer det inte så hemskt mycket.
vilken färg det är på fjädern som sitter i bakre variatorn?
Inte proffs på just kymco, men vanligtvis har dem grön. Både på tryckfjädern och kopplingsfjädrarna. (Kan ha fel!)
Iochmed att moppen är "gammal" kan det vara att någon av dem är slitna och behöver bytas ut. Alltså, du behöver ev inte byta färgen - bara köpa nya fjädrar av samma färg.
Beror på om den gick bra innan.
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Det sitter gråa fjädrar bak. Samt blå tryck fjäder bak. Har för mig att det ska sitta en gul tryckfjäder istället.
Motorn är en 139QMA motor. Sk Baotian motor, lång modell.
Ser att variator röret är utbytt till ostrypt.
38 mm lång.
Kopplingsfjädrana som är grå tror jag är original.
Fått putsa bort rost från remskivan och skivorna bak.
Har gjort lite efterforskningar.
Blå fjäder sitter original samt gråa fjädrar.
6,5 gr vikter är original.
Rem monterad är original
Gick igenom allt igen, motorn igår ng och hjulet snurrar på tomgång.
Tog en tur, sticker tvärt när man gasar. Man till och med hör när högfarts munstycket går in.
Maskinen går upp till 52 lugnt
När han ger direkt drift så känns motorn svagare på nåt sett. Har typ klen acceleration.
Men toppar 52
Det behövs mer sprutt i motorn.
Kan det vara så enkelt att när jag tog bort rösten så hade jag 240 papper.
Att variatorn är sträv i ytan