Start problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Ksawi08ofm
Elmoped

Start problem

Inlägg av Ksawi08ofm »

Tjenare, jag har en motorhispania ryz 2010 som sedan förra sommarn stått i garaget eftersom den bara slocknade mitt i en körning och det visade sig vara tändplattan för några månader sedan när jag äntligen köpte en och testade byta. Gnistan kom tillbaka men den vägrade fortfarande starta. Och nu har jag stått utan moped i snart ett år vilket är väldigt trist och vill nu få igång den en sista gång inför min sista mopedsommar då jag tar körkort vintern härpå. Har felsökt myyyycket och lagt ner en del timmar i garaget med polarna. Den får bra kompression. Bra flöde med bensin från tank till cylinder. Bra luftmängd. Bra gnista osv. Vägrar fortfarande starta. Ibland om vi sprejar i startgas så baksmäller den en gång men inte så mycket mer. Så nu vänder jag mig hit med en sista droppe hopp innan jag ger upp på den och hoppas att någon haft relativt samma problem och vet hur man kan lösa det. Alla råd är till nytta så bara skriv om ni anar något jag uppskattar alla svar. Tack i förväg.
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Re: Start problem

Inlägg av Derbi Kungen »

Hej! Testa att spreja in lite startgas direkt in i cylindern - se till att den har fått bra med olja innan bara.
Om moppen har gnista, kompression och förgasaren rätt inställd så bör den starta utan några stora problem.

iochmed att du säger att den har allt som krävs och fortfarande inte fungerar blir jag lite misstänksam.
Om du kickar några gånger - blir tändstiftet vått?
Hur många bar i kompression?
Är förgasaren rätt inställd? (Kan krävas att man ställer om den beroende på temperaturer, säsong osv)

Ta ur förgasaren, gör rent och ev ställ om.

https://www.twostroke.se/varfor-startar-inte-mopeden
https://www.twostroke.se/moped/forgasar ... nstallning

Om det fortfarande går åt helvete kan du lägga till mig på snap eller liknande så kan vi snackas vid :)
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Ksawi08ofm
Elmoped

Inlägg av Ksawi08ofm »

Tack, ska testa i helgen. Förgasaren bör vara rätt inställd eftersom enda sen moppen la av så har förgasaren stått som den gjorde och funkade fint vid liknande väder som är nu. Tändstiftet blir ganska blött ja. Misstänker att det är eftersom cylindern får så pass mycket bensin utan att något faktiskt förbränns. Får testa att få i startgas direkt i cylindern för har bara testat i förgasaren än så länge.
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Derbi Kungen »

Låter som cylindern ja, har du gjort en konkret kompressionsmätning? Kan vara kolvringarna som gett upp.
Är gnistan stark? Annars kan det även vara tändstiftet som behövs bytas.
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar