Piaggio typhoon avstrypning ochj går dåligt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Bobby123
Elmoped

Piaggio typhoon avstrypning ochj går dåligt

Inlägg av Bobby123 »

Har en Piaggio Typhoon XR 50 typ 02 och innan kunde den komma upp i 60km/h på hastighetsmätaren hela tiden men nu för tiden strular den med att komma upp i 50km/h. Vet någon varför? Vad kan jag göra för att fixa det? Vad för strypningar finns det på typhoon?
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Re: Piaggio typhoon avstrypning ochj går dåligt

Inlägg av Derbi Kungen »

Kan ha med mycket att göra. Om du inte rört något annat så tippar jag i första fall på förgasaren. Iochmed att luften förändras med säsongen kan man behöva ställa om förgasaren (bara luftskruven om du har tur)

Annars kan det vara att dem delar som sitter på moppen inte är byggda för att gå i 60 under längre tid och således föråldras delarna snabbare än tänkt. (alltså att du behöver byta t.ex vikter för att dem inte rullar som dem ska). 99% säker på att det inte är det, men det är bra att ha i åtanke - speciellt om du inte vet när grejerna byttes.

Gällande för vad det finns för strypningar vet jag inte exakt på din men oftast har man pluggar i förgasare och avgasrör. Vissa mopeder har strypt reed-ventil och dem flesta skotrar har någon form av variatorstrypning - i form av en plugg, ring, hylsa eller liknande.

P.S är inte jättekunnig inom just skotrar, men hoppas detta hjälper lite
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar