Kan körkortstillståndet bli taget tills jag fyller 21?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

NilasL
Elmoped

Kan körkortstillståndet bli taget tills jag fyller 21?

Inlägg av NilasL »

Jag har hört att jag som 15 åring kan få körkortstillståndet indraget tills jag är 21 om jag åker fast med trimmad moppe. Stämmer det?
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Du åker på något som heter olovlig körning. Förutom dagsböter och beslagtagna trimdelar kan det bli indraget körkort, alltifrån 1 månad till 3 år. Transportstyrelsen är de som bestämmer hur lång spärrtid (om någon alls) som ges vid varje enskillt fall.

Så ja åker du på det när du är 18 blir det en bra stund att vänta. Men som femton åring blir det så vitt jag förstår det max tills du är 18 (Notera att övningskörning inte är tillåtet om du har en spärrtid.)
NilasL
Elmoped

Re:

Inlägg av NilasL »

Sal Braman skrev: 4 september 2024, 19:52 Du åker på något som heter olovlig körning. Förutom dagsböter och beslagtagna trimdelar kan det bli indraget körkort, alltifrån 1 månad till 3 år. Transportstyrelsen är de som bestämmer hur lång spärrtid (om någon alls) som ges vid varje enskillt fall.

Så ja åker du på det när du är 18 blir det en bra stund att vänta. Men som femton åring blir det så vitt jag förstår det max tills du är 18 (Notera att övningskörning inte är tillåtet om du har en spärrtid.)
Jag har hört om 16 åringar som blivit av med körkortstillståndet tills de fyller 21. Hur går det ihop isf?
Sal Braman
Elmoped

Re: Kan körkortstillståndet bli taget tills jag fyller 21?

Inlägg av Sal Braman »

Allting är inte alltid svart och vitt när det gäller lagen. Men spärrtid på körkort ska vara minst en månad och max 3 år. Sen kan det alltid ske undantag i speciella fall, alltså att det ibland inte blir någon spärrtid alls eller ibland längre än 3 år.

Här kan du läsa om körkorts lagen för spärrtid.
https://lagen.nu/1998:488#K3P9S1
NilasL
Elmoped

Inlägg av NilasL »

Sal Braman skrev: 7 september 2024, 13:25 Allting är inte alltid svart och vitt när det gäller lagen. Men spärrtid på körkort ska vara minst en månad och max 3 år. Sen kan det alltid ske undantag i speciella fall, alltså att det ibland inte blir någon spärrtid alls eller ibland längre än 3 år.

Här kan du läsa om körkorts lagen för spärrtid.
https://lagen.nu/1998:488#K3P9S1
Skulle det kunna vara så att den treåriga tiden gäller från att man fyller 18 även ifall man är 15 när domen fälls? För då blir det ju till 21. Förlåt för att jag är så jobbig men eftersom det är 7 olika personer jag vet som har fått körkortstillståndet indraget tills 21 års dagen är jag ju ganska säker på att det inte är något "special fall straff"
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Det är körkortstillståndet som försvinner nästan omgående så det ska börja gälla direkt. Låter skumt dedär med att de fått över 3 år.

Känner du verkligen 7 personer som alla är 15 år som alla fått över 3 år spärrtid? Låter orimligt
Skriv svar