Moppen ryker väldigt mycket när den är varm. Peugeot xps

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Speedyyy
Elmoped

Moppen ryker väldigt mycket när den är varm. Peugeot xps

Inlägg av Speedyyy »

Moped: Peugeot xps AM6. Tjenare. För ett par dagar sedan var jag ute och strögade runt med min polare,
Moppen är urpluggad och kör utan oljepump så blandar själv i tanken 2%. Efter ett tag när jag hade kört moppen ordentligt varm så kollade jag bak och insåg att det rykte som satan ur avgasröret. Och då snackar vi inte som det gör på kallstart utan mycket mer. Det puttrade även ut massa rök på tomgång, Stängde av moppen och väntade tills den blev kall innan jag körde hem den på låga varv, Det rykte fortfarande men inte närheten lika mycket. Röken var vit/grå och luktade inte normalt. Har kollat vattnet och nivån är samma som innan så topplockspackningen är hel. Har även märkt att den får mycket svårare att gå ner i varv när den är varm. Någon som haft samma problem som har en lösning eller måste jag klyva motorn och felsöka själv. Tack för svar på förhand.
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Re: Moppen ryker väldigt mycket när den är varm. Peugeot xps

Inlägg av Sal Braman »

Ibland ligger det mycket skit i avgasröret. Har man inte varvat rejält under en period samlas mycket oförbränt skit i avgasröret som sedan skjuts ut samtdigt som det förbränns. Fast då ska det ofta sluta efter några minuters körning på max gas.

Kan vara möjligt att packboxarna i vevhuset är slut. Då kan det läcka in olja som förbränns och därmed mer rök. Om dem är slut / är påväg att bli slut gör såklart också den höga värmen som uppnås vid max varv att gummit mjuknar och därmed släpper in mer olja. Så de kanske håller tätt vid låg värme men så fort du drar på släpper de in olja.
Speedyyy
Elmoped

Re: Moppen ryker väldigt mycket när den är varm. Peugeot xps

Inlägg av Speedyyy »

Är det växellådsolja som kommer in i vevhuset då? och hur allvarligt/ bråttom är det att byta ut. Tack för svar
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sal Braman »

Om det nu är så så ja, det är växellåde oljan. Skulle förklara varför den både ryker mycket och luktar konstigt då olja som inte ska förbrännas förbränns. Kan också dras in extra luft som gör motorn varmare, men det märker du.

Hur som behöver du inte öppna upp motorn än, mät istället om det försvinner någon växellådsolja när du kört ett tag.
Skriv svar