Hej Alla!
Jag har införskaffat en Aprilia 50sx 2015 till grabben som nyligen tagit körkort. När vi köpte den sa säljaren att den har varit trimmad men nu skulle allt vara original förutom att han glömt montera strypningsbrickan mellan kröken och avgassystemet. Jag upptäckte också att det satt 12/53-drevning och original är väl 11/53 om jag förstått det rätt. Brickan är nu monterad och även ett 11-drev fram och den gör ändå nästan 60kmh enligt GPS. Vi har försökt med att även byta bakdrev till 59t och den gör fortfarande typ 60 (jo jag vet att ett större drev inte per automatik inte gör att den går långsammare, motorn kan ju helt plötsligt orka varva ur mer på högsta växeln och på så vis gå fortare).
Men, nu har jag slut på idéer om vad som gör att den går för fort. Jag gissar att antingen så är CDI ostrypt. Den varvar mätaren ut på låga växlar utan problem men inte på högsta växeln. Är det normalt för en strypt CDI eller ska den vara begränsad till 8500rpm även på låga växlar? Isf, vart någonstans på mätaren (ungefär) är 8500rpm?
Alternativet är att det saknas en plugg någonstans, antingen i insug eller ska det sitta ytterligare en i slutröret som det gjorde på tidiga Derbi´s?
Alla idéer tas tacksamt emot!