Tack så mycket!xoldero skrev:Tror du behöver göra lite mer än en rengöring om du har grus på kolven.
Tack!TheThrasher skrev:Vit rök brukar väl tyda på dålig topplockspackning. Går också ihop med att den dör då kylarvätska i så fall rinner in i cylinderloppet och bensinen tänder sämre.
Är inte särskilt kunnig, inte en aning faktiskt. Det var min lilla fundering men har du luftkylt så är det ju inte det. Du kan ju pröva att byta kolven. Inte dyrt med en ny, ser den nästan grusig ut på toppen börs den nog bytas.Longen skrev:Tack!TheThrasher skrev:Vit rök brukar väl tyda på dålig topplockspackning. Går också ihop med att den dör då kylarvätska i så fall rinner in i cylinderloppet och bensinen tänder sämre.
Den är luftkyld.
Jag har trott att det är förgasaren men nu när jag kolla på tändstift och kolven så såg jag att det var brun/svart såg till och med grusigt ut på kolven.
Ska prova skruva av topplock och rengöra kolven
skulle det kunna vara det som är fel?
Fler tips skulle uppskattas!
Mvh Lången
Okok, ja precis men det är så underligt att den startar men dör så fort jag gasar till...TheThrasher skrev:Är inte särskilt kunnig, inte en aning faktiskt. Det var min lilla fundering men har du luftkylt så är det ju inte det. Du kan ju pröva att byta kolven. Inte dyrt med en ny, ser den nästan grusig ut på toppen börs den nog bytas.
Hur mycket större skulle du tro jag kan prova med?xoldero skrev:Större munstycke om du inte vill ha tejpat insug
Förstår vad du menar och jag har ingen aning om vad min har för topp hastighet.xoldero skrev:Sluta vifta med 110kmh, det förstör mer än det ger att överdriva om hastigheter.
Lämna bevis från en gps om du vill fortsätta säga 110.
Har bra koll, och det är bra mycket svårare att få upp en variatormoppe i över 100 kmh än en växlad. Ca 30% av effekten går förlorad i variatorn och blir värme.
Du ska ha betydligt värre grejer, och drevning för att nå den hastigheten utan nerförsbacke.
Ja, håller med dig helt!xoldero skrev:Aa va bra! Skönt att du respekterar fakta å inte vill ljuga för att skryta, det skadar den allmänna uppfattningen om hastighet, många slänger ut sig 100kmh utan att tänka och helt plötsligt går allas moppar över 100. Men nog om det.
Jag har några ideer om vad ditt problem kan bero på,
Dels handlar det om vikter/tryckfjäder förhållande, vilket jag tycker du ska testa olika kombinationer av.
Sen finns det en ännu mer intressant detalj som kan påverka som många förbiser helt!
Det finns ett spår som den yttre remskivan bak vid kopplingen "styr i". Utformningen, dels lutningen/vinkeln på den avgör hur variatorn växlar i olika hastigheter
Vilket varv hugger din koppling? Höga låga? Kan ju va för högt varv och att den sedan växlar snabbt å går ner i varv. Prova isf lättare kopplingsfjädrar
Ja dom är tvär kasst inställda.xoldero skrev:Bra med klipp!!
Sen om du använder ordet blöddra korrekt så har det inget med variatorn att göra, utan förgasarinställning.
Dina förgasarinställningar verkar vara kass. Möjligtvis tjuvluft på väldigt låga varv.
Men att den även går för fett på halvgas och möjligt fullgas?
Hur är din luftskruv ställd?
Om allt är ok ska den stå ungefär 1.5varv ut
Börja med förgasarinställningar! Och kolla tjuvluft framför allt
Jag har gjort rent förgasaren 4-5ggr under tiden då den inte starta, men jag har inte badat dom i bensin tyvärr.xoldero skrev:Kan va lågfartskanalen som är igensatt när luftskruven inte fungerar som den ska.
Luftskruven reglerar luft till lågfartskanalen i förgasaren, den lilla bränslekretsen i förgasaren
Ok tack så mycket!xoldero skrev:Bra att du hittade guiden där! Men verkar inte vs helt korrekt info (1/8 till 1/4)Tror mer på att nålen verkar från 1/4 till 3/4.
Men ditt problem verkar vara att den inte får tillräckligt mycket soppa vid halvgas ungefär? Det är nålen som jobbar vid halvgas så borde va den som ska justeras.
Du har förstått helt rätt! Justera nålen som du beskriver, clipset ner så nålen kommer mer upp för mer bränsle.
En sista sak om nålen som är viktigt, även om du har clipset högst upp så nålen är så långt ner det går. Kommer huvudmunstycket ändå vara helt öppet på fullgas, så nålens position spelar ingen roll på fullgas! Bara huvudmunstyckets storlek.
Jusste angående lågfartsmunstycket och luftskruven:
Lågfartsmunstycket "suger" upp bensin från flottörskålen som ett sugrör upp till ett pyttelitet hål "bakom" trotteln nästan vid insuget.
Med luftskruven kan man släppa in luft in mitt i detta "sugröret" så att det inte kommer lika mycket bensin upp från flottörskålen in i motorn.
Men eftersom lågfartsmunstycket är så litet och kanalen är så pytteliten så spelar den nästan ingen roll när man har fullgas för att det kommer så mycker mer bensin från huvudmunstycket då.